Justitie wil celstraf voor illegaal vuurwerk .

ylke

VWC lid
ZWOLLE -

Een 54-jarige man uit Zwolle, die voor de lol zelf vuurwerkmengsels maakte, moet 42 dagen de cel in, een taakstraf van 80 uur opknappen en een voorwaardelijke gevangenisstraf krijgen. Dat heeft het Openbaar Ministerie donderdag geëist, omdat de Zwollenaar zichzelf en zijn buren in levensgevaar heeft gebracht door zelf „pyrotechnische stoffen“ te mengen.

Buren van de verdachte belden in april de politie, omdat zij zich zorgen maakten over de opslag van illegaal vuurwerk in het huis van de man. Hij bleek explosieve mengsels te bezitten en zo veel legaal en illegaal knalwerk in huis te hebben, dat de politie de buurt liet ontruimen en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) te hulp riep. De EOD betrad het huis met bompakken aan.

Bron

Ik heb hier het artikel uit de krant (volgens mij de peperbus). Hier staat: naast vuurwerk en de stoffen die gebruikt kunnen worden om zwaar vuurwerk te maken, trof de politie bij huiszoeking ook een dummy-pistool, een stroomstootwapen, een gasalarmpistool en een pepperspray aan.

Dus het gaat niet volledig om vuurwerk en zo zetten ze het vuurwerk DENK ik weer meer in het kwaad licht door andere zaken weg te laten en alleen het vuurwerk te benoemen.

EDIT: in het krantenartikel wat ik heb staat ook: Naast grondstoffen voor explosieven, werden op 17 april na een anonieme tip bij de politie, in de woning ook 35 kilo aan legaal en illegaal vuurwerk aangetroffen. Hij wilde van de grondstoffen rookpotten en vuurpijlen maken. ''Ik was me niet bewust van het gevaar''. Tevens vertelde hij dat hij met zijn zoontjes met oud en nieuw als een van de weinigen een vuurwerkbril op heeft.

De officier van justitie geloofde dat hij geen kwade bedoelingen had.

Er is 5,5 maand celstraf geëist waarvan 4 maan voorwaardelijk en dit word uitgesproken op 21 november.

Grrrr, tuurlijk is gemakkelijk om op vuurwerk schuld te geven, laten ze echte boeven vangen die laatste tijden overal inbreken en auto's jatten en laten ze gezinnen beter in de gaten houden die moord neigingen hebben,hoe vaak hoor je niet dat als een gezin uitgemoord is door een ex of een man dat ze bekend staan.

Word zo moe van dat alles op vuurwerk word gegooit

Jan, je bent hier op de perfecte plek om je passie te delen, welkom! Hopelijk valt de uitspraak straks mee!

Leuke buren heb je. De verstandshouding zal nu wel niet meer zo goed zijn neem ik aan. Niet eerst communiceren maar direct de politie bellen. Overleggen is er tegenwoordig niet meer bij.

En dan zetten ze me ook nog 10 jaar ouder in de krant....

We zijn inderdaad nieuwsgierig. Want het OM eist flinke straffen voor het maken van bommen maar gaat de rechter daar in mee? Dat is dus de grote vraag.

Maar kun je ook nog precies zeggen wat er nu daadwerkelijk stond. Want bompakketten zegt ons niet veel. Of is dat juist niet handig om dit hier te schrijven in verband met het onderzoek?

In elk geval succes, we duimen voor je. Jij bandiet!

Ik wacht nog even tot de uitspraak is geweest voordat ik verder in detail ga treden.

Het 6-tal feiten waar het om gaat zijn:

1- een hoeveelheid explosieve stoffen, ammoniumnitraat, kaliumnitraat etc;
2- 35 kg vuurwerk;
3- vector cp met volmantelpatronen en fluit/krijs patronen en hagelpatroon;
4- 1 busje pepperspray;
5- stroomstootwapen;
6- 2 bb guns lijkend op walther pp etc.

Van de 35 kg vuurwerk betrof het 15 ilegaal, waaronder mijn grote verzameling verschillende knallers wereldwijd waarvan al een deel gedummyficeerd was. De overige 20 kg was legaal nl vuurwerk van mijn 2 zoontjes en krijg ik niet terug. Sneu voor mijn 2 zoontjes, maar giften zijn welkom :).

Laatst bewerkt:
Nog even voor de duidelijkheid, eis van de officier is 42 dagen onvoorwaardelijk met aftrek voorarrest 42 dagen, 4 maand voorwaardelijk en 80 uur taakstraf.

pff ze laten het in de media ook weer net lijken alsof je kilo's semxtex in huis had :frusty:
Mijn broertje is met de kermis zwaar mishandeld door 3 jochies en er stonden agenten bij die het gezien hebben maar de 3 dadertjes zijn nog steeds niet eens verhoord en de politie laat ons niets meer weten, en dat incident is nu al maanden geleden. Maar als iemand de politie belt en het woordje vuurwerk gebruikt dan komen ze meteen je huis binnen :frusty:

Ik wacht nog even tot de uitspraak is geweest voordat ik verder in detail ga treden.

Het 6-tal feiten waar het om gaat zijn:

1- een hoeveelheid explosieve stoffen, ammoniumnitraat, kaliumnitraat etc;
2- 35 kg vuurwerk;
3- vector cp met volmantelpatronen en fluit/krijs patronen en hagelpatroon;
4- 1 busje pepperspray;
5- stroomstootwapen;
6- 2 bb guns lijkend op walther pp etc.

Van de 35 kg vuurwerk betrof het 15 ilegaal, waaronder mijn grote verzameling verschillende knallers wereldwijd waarvan al een deel gedummyficeerd was. De overige 20 kg was legaal nl vuurwerk van mijn 2 zoontjes en krijg ik niet terug. Sneu voor mijn 2 zoontjes, maar giften zijn welkom :).

Uitspraak is hetzelfde als de eis van 2 weken geleden.
Kortom 80 uur taakstraf en me 2 jaar rustig houden.
Helaas ben ik zelf niet bij de uitspraak aanwezig geweest, ik was er wel op tijd, maar ik heb me naam niet horen omroepen, maar gelukkig nog meegevallen.

mmm de schade lijkt mee te vallen Jan, gelukkig zeg!

waarom heb je eigenlijk 42 dagen in voorarrest gezeten? ik ben met 160 kilo zware shell's gepakt en heb maar 3 dagen in beperking gezeten... nogal een verschil!
Je maakt mij niet wijs dat ze je voor een balletjespistool, een busje pepperspray en wat knallers zomaar 1,5e maand kunnen vasthouden, dus dat is echt zuur voor je geweest zeg!

nu snel vergeten en je hobby weer oppakken, hetzij met legaal spul! :)

Uitspraak is hetzelfde als de eis van 2 weken geleden.
Kortom 80 uur taakstraf en me 2 jaar rustig houden.
Helaas ben ik zelf niet bij de uitspraak aanwezig geweest, ik was er wel op tijd, maar ik heb me naam niet horen omroepen, maar gelukkig nog meegevallen.

Dan mag je zeker van geluk spreken want een ander forumlid is laatst voor 240 uur veroordeeld. Niet dat ik jouw meer gun maar het is toch scheef weer. Gelukkig valt het voor jouw mee en ik denk dat dit wel een acceptabele straf is. Succes met de arbeid!

Back
Bovenaan