Super leuk topic dit! Lees al ontzettend leuke ideeën. Ik zal mijn verhaaltje ook maar doen
Welke lijnen ga je opnemen in je assortiment en waarom?
Mijn vuurwerkwinkel zou een mix krijgen van verschillende importeurs en lijnen. Veel winkels verkopen volgens hunzelf het beste van het beste. Ik doe dat ook. Ik zou gaan voor de best presterende cakes en compounds. Natuurlijk voer ik ook klein vuurwerk om tussendoor te stoken, nostalgische labels, cat 1 en ga zo maar door.
Voor mijn gevoel ligt de nadruk de laatste jaren enorm op groter = beter en naar mijn mening klopt dat niet altijd. Ik zou dus een collectie samenstellen die voor iedereen zijn beurs interessant is.
Welke locatie kies je en waarom?
Nou, ik woon zelf in het zuiden van Limburg dus zou mijn vuurwerkwinkel ook daar ergens te vinden zijn. Het liefst op een rustig en ruim stuk zodat de demo ook op onze winkel locatie eventueel zou kunnen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan een oude boerderij.
Welke vibe wil je creëren?
De juiste vibe is natuurlijk ontzettend belangrijk. Voor veel mensen is oud en nieuw het feest van het jaar. Luxe hapjes, champagne en natuurlijk vuurwerk. Bij zo’n feest zijn de meeste mensen opzoek naar luxe. Mijn winkel zou dus luxe uitstralen maar wel voor iedereen zijn beurs. Een mooie donkere showroom als een echte thema beleving. Je moet jezelf op dat moment helemaal ondergedompeld voelen in al het vuurwerk.
Natuurlijk is een vuurwerk showroom alleen op zichzelf maar saai. Daarom zou ik een aparte thema beleving willen creëren waar je gratis (of voor een klein bedrag) naar toe mag. Denk bijvoorbeeld aan een simulator die je middenin een Mascleta laat staan óf tijdens Halloween een naar oud en nieuw gethematiseerd spookhuis met scare actors. Je zou ook kunnen denken aan een tentoonstelling i.c.m bijvoorbeeld het vuurwerkmuseum. Het zou een 365 dagen per jaar beleving moeten zijn waar de vuurwerk verkoop een (groot) onderdeel van is.
In de showroom zelf loopt personeel met verstand van zaken. Het uiteindelijk doel is een tevreden klant en niet die klant het duurste aansmeren. Er wordt gekeken naar wat er bij het budget van de klant past om een zo gaaf mogelijk oudjaarsavond te vieren.
Wat doe je online / offline
Offline heb ik hierboven al besproken. Als je denkt aan offline marketing dan komt er 100 procent een folder die in je bus valt. Dat nostalgische gevoel mag nooit verloren gaan wat mij betreft.
Online zou ik gebruik maken van Facebook, Instagram een eigen website en natuurlijk een YouTube kanaal.
Afhaalblokken, nacht openingen etc
Ervanuit gaande dat mijn winkel opent in een niet pandemie tijdperk zou ik zeker gaan voor een nachtopening. Spectaculair met rook, lasers en flames op de parkeerplaats. Het moet zoals altijd een echte beleving blijven. Vuurwerk schieten is interessant maar waarschijnlijk onmogelijk om 3 dagen lang te doen. De winkel zou om 00.00 openen onder het genot van een flinke salute shell. Deze wordt natuurlijk op vergunning geschoten.
De rest van de afhaaldagen zal in blokken verlopen die je bij je bestelling reserveert. Losse verkoop is ook mogelijk en daar is een aparte balie voor.
Geef je een demo?
Tuurlijk! Op eigen terrein. Demo met afsluitende pyromusical. Oliebollenkraam, warme choco en voor de mensen die niet hoeven te rijden natuurlijk champagne.