Jouw perfecte vuurwerkwinkel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Avalanche

VWC lid
Velen van ons hebben er wel eens over nagedacht; hoe zou het zijn om een eigen vuurwerkwinkel te openen? En daarom de vraag: Hoe ziet jouw eigen perfecte winkel eruit?

Je kunt denken aan:

- Welke lijnen ga je opnemen in het assortiment, en waarom?
- Welke locatie kies je, en waarom?
- Welke vibe wil je crëeren?
- Wat doe je online/offline?
- Hoe ga je het doen met afhaalblokken, nachtopeningen, etc?
- Geef je een demo? Waarom wel/niet?

Het idee is om er lekker op los te fantaseren. Laten we het wel positief houden, en niet te diep ingaan op redenen waarom je bijvoorbeeld bepaalde importeurs NIET kiest.

Let's go!

Laatst bewerkt:
Koelkast vol met speciaal bieren, zodat je onder het genot van een speciaal biertje lekker kan rond kijken en over vuurwerk kan “lullen”. Vervolgens met allerlei producten naar huis die je eigenlijk niet wilde/goed zijn, maar omdat het nostalgische producten zijn je ze toch gekocht hebt!

Ik las hem even verkeerd, dit is wat ik graag in een vuurwerkzaak zou zien, niet hoe mijn vuurwerkzaak eruit zou zien...

Heel leuk topic. Leuk om over na te denken.
Ik zou een winkel centraal in het land zetten. Vlak bij de snelweg wel, dus Vianen is een goed voorbeeld.
De vibe die ik wel creeëren is het liefst een beetje oldschool, maar ook weer niet te oud. Veel 100k rollen dummy's voor de sfeer, ietwat gedimde belichting, van die lichtsnoeren en wat mooie kerstbomen.
Een mooie showroom, met een beetje de ruimte het liefst. Qua afhaalmogelijkheden zou ik het juist veel moderner maken. Verschillende 'lanes' voor verschillende soorten bestellingen, het liefst op zo'n manier dat alles soepel doorstroomt. En bovendien meerdere steekwagentjes die men kan lenen om het vuurwerk naar de auto te rijden. Dit moet uitgerust zijn met een modern afhaalsysteem, inclusief systemen die de wachttijden kunnen berekenen en een soort van McDonalds scherm waar op het nummer staat van bestellingen die klaar zijn. Als er een grote vergunning (dus tot 50.000kg) is, dan wordt er een aparte bunker gebouwd (tellende als los vuurwerk bunker) waar alle bestellingen gemaakt en klaargezet worden, zo mogelijk al de dagen er voor. Dan is de kans op grote wachttijden toch een stukje kleiner.

Qua assortiment maak ik een indeling bestaande uit een aantal soorten.
1. Klein vuurwerk, oftewel alles wat geen cakeboxen, compounds of cake is
2. Budget siervuurwerk, dit is het allergoedkoopste siervuurwerk, dit laten freaks meestal staan.
3. Goed siervuurwerk tegen een mooie prijs.
4. Het beste siervuurwerk, hier betaal je ook wat meer voor.

Binnen de eerste soort zou ik gewoon een aantal gebruikelijke categorie 1 items toevoegen. Plus een relatief kleine selectie topkleinspul om het zo te noemen (denk aan dingen zoals Noiz Barrel, Wreckling Shot of de 3-stepper). Deze selectie wordt niet te groot, maar wat er in zit wordt groot ingekocht waardoor de prijzen ook lager worden.

Binnen de tweede soort komen echte budgetproducten. Denk aan romeinse kaars potjes, wat familievuurwerk, wat grotere 20mm cakes of compounds. En een selectie kleine cakes die nog wel leuk presteren (denk aan de Bomb cakes van Rubro/Valk, of bepaalde Wolff potjes) deze selectie wordt ook heel groot ingekocht zodat de prijzen daar van omlaag kunnen. In de voorverkoop is er sowieso een soort 16 shots 20mm cake met burst voor 5 euro te krijgen, in de freakacties zelfs onder de 4 euro.

Binnen de derde soort komen allerlei maten cakes en compoundboxen voor, maar het gezamenlijke kenmerk is dat ze heel goed presteren voor het geld. De effecten die hier uit komen hoeven niet perse de meest exclusieve te zijn, maar zijn wel goed uitgevoerd. In dit deel van de collectie vindt je hoofdzakelijk 25mm cakes of boxen. Denk hierbij aan een Mega 6, Katan Loud Collectie, Katan Specials, toppers van Wolff zoals de Stars over Vienna. Maar ook 100 shots 25mm boxen van andere importeurs die in de prijsklasse 50-60 euro vallen zullen in deze categorie te vinden zijn. Een paar producten worden extra groot ingekocht, deze kunnen ook in de voorverkoop voor lage prijzen weg. Verder zal er ook 30mm te vinden zijn in deze categorie, zij het wel wat sporadischer. Denk aan Wolff cakes zoals de Outlander, een Leider Spielerei en dergelijke. Verder vallen boxen zoals een Code Red of Transbomber ook in deze soort.

Dan de derde soort vuurwerk: kwalitatief goed vuurwerk waar je ook wat meer voor betaald.
Binnen deze categorie vallen boxen en cakes die grotendeels 30mm zijn, maar ook echt uitblinken. Qua boxen moet je dan denken aan 30mm goudboxen, zoals de Willow Mayhem of Golden Illusion. Ook toppers zoals de Event 4 seasons of laat ik eens wat noemen de Obsessed van Wolff vindt je hier. Als we naar de losse cakes kijken heb je de 30mm cakes van Vuurwerktotaal, zoals de Capital. Natuurlijk ook single effect cakes zoals de Golden Sturm. Ook vallen rauwe fluitcakes of boxen tussen. Afhankelijk van de inkoopprijs worden ze alsnog goedkoper aangeboden dan de concurrent, maar op een paar uitzonderingen na worden rauwe fluitcakes toch als duurder ervaren dan normale cakes.

Afhalen is mogelijk vanaf 0:00 eerste nacht. Internetbestellers krijgen grote voordelen t.o.v. de losse verkoop, zodat meer mensen via internet zullen bestellen. Er wordt een systeem geregeld dat mensen op 1 afhaaltijd zonder minimumbedrag kunnen bijbestellen, na 1 bestelling aan het minimumbedrag. Grotere bestellers worden zoveel mogelijk aangemoedigd om in de nacht te komen ophalen.

Qua communicatie zal er actief met de klanten gecommuniceerd worden, ook door het jaar. Ook worden er regelmatig vernieuwende acties gedaan. De enige harde voorwaarde is wel dat de importeurs zich tot oktober niet met het prijsbeleid bemoeien, anders worden acties wat moeilijker. Leuk om er eens zo over na te denken.

Een heel erg leuk topic, ik heb mijn grijze hersencellen aan het werk gezet.

- Welke lijnen ga je opnemen in het assortiment, en waarom?
Ik zou lijnen opnemen welke nog niet in de regio verkrijgbaar zijn. Broekhoff als hoofdimporteur, je hebt namelijk een sterke speler nodig voor het basis assortiment. Daarnaast zou ik zeker met Tobias en Robin gaan kletsen over diverse lijnen van de Vuurwerkbunker. Afgetopt door items van China Red, Pangu, Wolff en Eurostar.

In mijn ogen top collecties, waarbij je een mooie afspiegeling kan maken van kwaliteit, prijs, diversiteit en verkrijgbaarheid.

- Welke locatie kies je, en waarom?
Midden-Limburg, hier is het dun gezaaid met goeie vuurwerkwinkels. Bij voorkeur omgeving Roermond met goeie uitvalswegen en een korte connectie tot de A73.

- Welke vibe wil je crëeren?
Heel simpel, ik wil een heerlijke vuurwerk vibe crëeren. De
Winkel met de uitstraling als Ano Milheeze deze winkel ademt vuurwerk en ziet er daarnaast ook nog eens super aangekleed uit van binnen. Tevens lekkere muziek, wat te drinken, oliebolletje, wafeltje...Heerlijk.

Goed personeel met kennis van zaken die klanten goed kunnen en willen adviseren, dat vind ik minstens zo belangrijk.

- Wat doe je online/offline?
Beide omdat tegenwoordig hele volksstammen online shoppen, dit is gewoonweg onmisbaar als je een goeie en winstgevende onderneming wilt runnen.

Je wilt echter de papa die met zijn zoon vuurwerk komt kopen ook bedienen op een zo optimaal mogelijke manier. Dit laatste doet me denken aan vroeger, mooie tijden!!

- Hoe ga je het doen met afhaalblokken, nachtopeningen, etc?
In de huidige tijd van Corona krijg je met allerlei onvoorziene zaken te maken, afhaalblokken is hier een wezenlijk onderdeel van.
Ik zou afhaalblokken van 15min maken waarin max 4 klanten hun bestelling kunnen ophalen en controleren in een daarvoor ingerichte ruimte.

Vanwege de de huidige regelgeving zou ik de Afhaal en vrije verkoop geheel van elkaar gescheiden houden.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor nachtopeningen daar het in mijn ogen geen meerwaarde heeft op de verkoop, de klant komt toch wel als de prijs goed is. 7.00 tot 20.00 uur zou realistisch zijn.

Wellicht op de eerste verkoopdag een nachtopening als men daar behoefte aan zou hebben.

- Geef je een demo? Waarom wel/niet?
Mits de mogelijkheid er zou zijn zou ik wel een demo geven in combinatie met een kortingsactie op de verkoop in de winkel gedurende de avond.
Ik heb met eigen ogen gezien dat deze wijze van verkopen fantastisch werkt bij een demo zoals bijvoorbeeld Ano.

Laatst bewerkt:
Heel simpel. Zou een samenwerking aangaan met een importeur die met mij enkel oude labels wilt gaan voeren. Mijn winkel zou dan "Retro Vuurwerk" gaan heten. Alle oudjes van vroeger komen dan terug, alles met grijs lont. Denk dat daar heel veel vraag naar zou zijn, wie heeft nu geen nostalgische gevoelens bij het zien van die oude labels/vuurwerk. :)

Heel simpel. Zou een samenwerking aangaan met een importeur die met mij enkel oude labels wilt gaan voeren. Mijn winkel zou dan "Retro Vuurwerk" gaan heten. Alle oudjes van vroeger komen dan terug, alles met grijs lont. Denk dat daar heel veel vraag naar zou zijn, wie heeft nu geen nostalgische gevoelens bij het zien van die oude labels/vuurwerk. :)
Ik denk dat je je hierin vergist, de freak wilt nostalgie. Een normale consument koopt op emotie en voorlichting door de verkoopmedewerker. Hoe flitsender het eruit ziet hoe meer aantrekkingskracht het genereerd.

Ik denk dat je je hierin vergist, de freak wilt nostalgie. Een normale consument koopt op emotie en voorlichting door de verkoopmedewerker. Hoe flitsender het eruit ziet hoe meer aantrekkingskracht het genereerd.

Zeer zeker waar de december kopende klant die kijkt naar labels en formaat. Hoe groter of vreemder een cake is des te meer aantrekkingswaarde

Ik heb er zelf natuurlijk ook een beetje over nagedacht, en in grote lijnen zou ik het zo willen doen:

Assortiment:

- Familie-lijn Wolff
- Compound-lijn Wolff
- Extreme-lijn (expert) Broekhoff
- 'Best of' Evolution
- Compounds Rubro
- Volt! van Totaal
- WCKD + I-Legal Magnum
- Cat. 1 van Lesli
- Feak-actie met 100% uitloop artikelen van alle importeurs

Acties:

- Vanaf 1 januari tot 1 november Freak-actie met alléén maar uitloopartikelen voor belachelijke prijzen.
- Meedraaien met de openingsacties van de importeurs waarvan ik handel heb staan, als 'pick-up point' (denk aan de 30% actie van Magnum, dubbel gratis van totaal)
- Vanaf 1 november early-bird actie op eigen website met 15% korting op de online prijs (2 weken)
- Vanaf half november reguliere prijzen hanteren en geld gaan verdienen
- Folder wordt de dag na Sinterklaas vesrpreid in de directe omgeving

Winkel:

Ik wil een duidelijke scheiding maken tussen afhaal en losse verkoop. Vooral bij de losse verkoop moet personeel staan dat verstand heeft van vuurwerk, en hier moeten er een aantal van rondlopen door de showroom, zonder zich te hoeven bemoeien met kassawerkzaamheden, en andersom. Verder moeten er ouderwets folders en invullijsten liggen, inclusief potloodjes. Ook hangen er schermen met de productvideo's, eventueel zelf te kiezen d.m.v. touchscreen.

Demo:

Helaas, die komt er niet. De kosten die dat met zich meebrengt steek ik liever in de freak-actie.

Je hebt veel grote importeurs erbij staan, hou je er wel rekening mee dat hoe minder je afneemt des te minder korting je krijgt op de inkoop? Zeker bij de grote spelers is dit aan de orde.
Ik heb er zelf natuurlijk ook een beetje over nagedacht, en in grote lijnen zou ik het zo willen doen:

Assortiment:

- Familie-lijn Wolff
- Compound-lijn Wolff
- Extreme-lijn (expert) Broekhoff
- 'Best of' Evolution
- Compounds Rubro
- Volt! van Totaal
- WCKD + I-Legal Magnum
- Cat. 1 van Lesli
- Feak-actie met 100% uitloop artikelen van alle importeurs

Acties:

- Vanaf 1 januari tot 1 november Freak-actie met alléén maar uitloopartikelen voor belachelijke prijzen.
- Meedraaien met de openingsacties van de importeurs waarvan ik handel heb staan, als 'pick-up point' (denk aan de 30% actie van Magnum, dubbel gratis van totaal)
- Vanaf 1 november early-bird actie op eigen website met 15% korting op de online prijs (2 weken)
- Vanaf half november reguliere prijzen hanteren en geld gaan verdienen
- Folder wordt de dag na Sinterklaas vesrpreid in de directe omgeving

Winkel:

Ik wil een duidelijke scheiding maken tussen afhaal en losse verkoop. Vooral bij de losse verkoop moet personeel staan dat verstand heeft van vuurwerk, en hier moeten er een aantal van rondlopen door de showroom, zonder zich te hoeven bemoeien met kassawerkzaamheden, en andersom. Verder moeten er ouderwets folders en invullijsten liggen, inclusief potloodjes. Ook hangen er schermen met de productvideo's, eventueel zelf te kiezen d.m.v. touchscreen.

Demo:

Helaas, die komt er niet. De kosten die dat met zich meebrengt steek ik liever in de freak-actie.

Leuk om hier over na te denken. Heb wel een beetje een beeld wat het zou moeten worden. Al denk ik niet dat mijn winkel een succes zou worden gezien de locatie die ik graag wil.

Locatie: Terschelling, waarom? Omdat wij 1 dealer hebben die alleen Vulcan heeft en dan ben je op een gegeven moment wel uitgekeken.

Winkel: een gezellige knusse winkel met een sfeer die lijkt op kerst. Dus bomen, lampjes en leuke aankleding met Dummy producten. Verder aparte rijen voor voorbestelling en losse verkoop.

Assortiment: leuke Cat1 producten. Een budget cake line zoals de lesli esentials. En wat ik zelf echt mooie grotere producenten vind zoals Funke en Zena.

Dit gaat zoals gezegd alleen niet echt een succes worden gezien de locatie maar het zou wel leuk zijn.

Super leuk topic dit! Lees al ontzettend leuke ideeën. Ik zal mijn verhaaltje ook maar doen :D

Welke lijnen ga je opnemen in je assortiment en waarom?
Mijn vuurwerkwinkel zou een mix krijgen van verschillende importeurs en lijnen. Veel winkels verkopen volgens hunzelf het beste van het beste. Ik doe dat ook. Ik zou gaan voor de best presterende cakes en compounds. Natuurlijk voer ik ook klein vuurwerk om tussendoor te stoken, nostalgische labels, cat 1 en ga zo maar door.

Voor mijn gevoel ligt de nadruk de laatste jaren enorm op groter = beter en naar mijn mening klopt dat niet altijd. Ik zou dus een collectie samenstellen die voor iedereen zijn beurs interessant is.

Welke locatie kies je en waarom?
Nou, ik woon zelf in het zuiden van Limburg dus zou mijn vuurwerkwinkel ook daar ergens te vinden zijn. Het liefst op een rustig en ruim stuk zodat de demo ook op onze winkel locatie eventueel zou kunnen plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan een oude boerderij.

Welke vibe wil je creëren?
De juiste vibe is natuurlijk ontzettend belangrijk. Voor veel mensen is oud en nieuw het feest van het jaar. Luxe hapjes, champagne en natuurlijk vuurwerk. Bij zo’n feest zijn de meeste mensen opzoek naar luxe. Mijn winkel zou dus luxe uitstralen maar wel voor iedereen zijn beurs. Een mooie donkere showroom als een echte thema beleving. Je moet jezelf op dat moment helemaal ondergedompeld voelen in al het vuurwerk.

Natuurlijk is een vuurwerk showroom alleen op zichzelf maar saai. Daarom zou ik een aparte thema beleving willen creëren waar je gratis (of voor een klein bedrag) naar toe mag. Denk bijvoorbeeld aan een simulator die je middenin een Mascleta laat staan óf tijdens Halloween een naar oud en nieuw gethematiseerd spookhuis met scare actors. Je zou ook kunnen denken aan een tentoonstelling i.c.m bijvoorbeeld het vuurwerkmuseum. Het zou een 365 dagen per jaar beleving moeten zijn waar de vuurwerk verkoop een (groot) onderdeel van is.

In de showroom zelf loopt personeel met verstand van zaken. Het uiteindelijk doel is een tevreden klant en niet die klant het duurste aansmeren. Er wordt gekeken naar wat er bij het budget van de klant past om een zo gaaf mogelijk oudjaarsavond te vieren.

Wat doe je online / offline
Offline heb ik hierboven al besproken. Als je denkt aan offline marketing dan komt er 100 procent een folder die in je bus valt. Dat nostalgische gevoel mag nooit verloren gaan wat mij betreft.

Online zou ik gebruik maken van Facebook, Instagram een eigen website en natuurlijk een YouTube kanaal.

Afhaalblokken, nacht openingen etc
Ervanuit gaande dat mijn winkel opent in een niet pandemie tijdperk zou ik zeker gaan voor een nachtopening. Spectaculair met rook, lasers en flames op de parkeerplaats. Het moet zoals altijd een echte beleving blijven. Vuurwerk schieten is interessant maar waarschijnlijk onmogelijk om 3 dagen lang te doen. De winkel zou om 00.00 openen onder het genot van een flinke salute shell. Deze wordt natuurlijk op vergunning geschoten.

De rest van de afhaaldagen zal in blokken verlopen die je bij je bestelling reserveert. Losse verkoop is ook mogelijk en daar is een aparte balie voor.

Geef je een demo?
Tuurlijk! Op eigen terrein. Demo met afsluitende pyromusical. Oliebollenkraam, warme choco en voor de mensen die niet hoeven te rijden natuurlijk champagne.

Vorig jaar met de prijsvraag waren we bij Ed Raket in Apeldoorn. En ik was enorm verast door de enorme collectie aan merken die ze voeren.

Van veel importeurs hadden ze de beste producten in hun assortiment.

Even fantaseren hoor, hoe onrealistisch ook.

Ik zet per december een vuurwerkwinkel op met een flinke bunker. Ik koop tegen een gunstige prijs voorraad van andere winkels op die zij nu niet kwijt kunnen. Ik pak compensatie van de overheid op het transport en opslag.

Begin januari organiseer ik een demo. Natuurlijk per 1 geschoten en.. belangrijker.. 100% productie 2020. Een primeur! We kleden alles in kerststijl aan. Prachtige Kerstbomen, verlichting, oliebollen, vuurkorfjes, glühwein, champagne, kerstmuziek. Een waar familiefeest.

Als openingsknaller doe ik er een zieke finale bij. Denk Zena Trophy 10 jarige jubileum VWC show, Zena show-off, Vuurwerkbunker. Nocturna Valenciana. Dat kaliber. Maxi-maal beuken! Met een beetje geluk kunnen we professioneel schieten als ultieme finale. Alle kruitsnuivers komen erop af, want.. eindelijk is er iets te zien. En hoe!! Ideeën voor de show mogen door leden van VWC aangedragen worden en worden verwerkt in de finale. De winnaars mogen zelfs helpen opbouwen. Puur om iedereen dat gevoel van O&N toch te kunnen laten beleven.

Na de finale gaat de webshop open met.. natuurlijk.. fantastische prijzen en producten. Elke maand wordt de webshop aangevuld met fantastische producten om iedereen te door het jaar heen te laten genieten en de kans te geven hun budget verspreiden over het jaar.

De webshop is snel en super compleet. Alle informatie (met dank aan VWC en de importeurs)is compleet en 3x gecheckt. Per product weet je het kruitgewicht, het productiejaar en of het product gekooid is. Kooien halen we natuurlijk voor je af als je dat wilt, kun je tijdens je bestelling aangeven. Van elk product volgen detail foto's die in de eigen bunker gemaakt zijn.

Einde van het jaar doen we natuurlijk nog een paar mooie winacties voor de sfeer en de spanning.

Ophalen is gestroomlijnd omdat alle bestellingen al door het jaar heen bij elkaar geraapt zijn. Op = op in de webshop, maar we houden een kleine voorraad over voor tijdens de verkoopdagen. Er moet toch iets verdiend worden ;)

Per 1 januari heffen we de boel op, want zo'n vuurwerkwinkel runnen kost toch een hoop tijd en geld. Maar het was leuk zolang het duurde.

Ach, totaal onrealistisch natuurlijk.. maar even dagdromen kan in deze tijden geen kwaad om positiviteit te bewaren.

En gaat over tot de orde van de dag ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan