Jongeren tevreden over taakstraf

moontan

VWC lid
Jongeren tevreden over taakstraf

Een ruitje intikken, vuurwerk afsteken of op een andere manier overlast veroorzaken in de buurt eindigt voor betrapte jongeren vaak in een taakstraf. De gemaakte rommel én die van anderen opruiming en felgekleurde hesjes is over het algemeen niet het favoriete karweitjes van een jongere. Maar straf is straf, begrijpt ook de jeugd. En soms zitten er zelfs voordelen aan.
Uit onderzoek door het Bonger Instituut voor Criminologie en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat jongeren best iets positiefs uit hun werkstraf halen. Zo geven ze aan dat een taakstraf soms best leuk werk kan zijn en heerst er vaak een ontspannen sfeer.

Het punt wat jongeren wél dwarszit in het hele taakstraf-gebeuren is dat deze klusjes vaak in de eigen buurt uitgevoerd moeten worden. Voor het oog van bekende buurtbewoners voelen de jongeren zich toch vaak voor schut lopen. Al heeft het ook dat zijn voordelen, de jongeren vangen soms wat complimenten op voor het werk dat ze verzetten en die berichten zijn natuurlijk mooi meegenomen.

Echt veel leren van een werkstraf, dat doen de jongeren niet, vinden ze zelf. Maar dat hoort erbij, net zoals de herkenbaarheid in de buurt en het feit dat iedereen donders goed weet waarom ze afval staan te prikken of iets schoon moeten maken.

http://jongeren.blog.nl/algemeen/2011/03/04/jongeren-tevreden-over-taakstraf

Uiteindelijk valt het vaak wel mee, het scheelt dat je vaak samen met andere mensen kunt werken:)

Ik moest alleen bij een recreatieplas, kuilen dichtgooien, ben je het hele strand langs geweest (het is groot(!)). Kom je weer aan bij het begin, zie je kindjes weer heerlijk kuilen graven, top is dat, hehe:p En de volgende dag gewoon weer hetzelfde liedje:p

Tsjaa om medelijde te hebben met hun schaamte gevoel? Moet je eerder over nadenken lijk mij. Ik zou me eerder schamen bij het idee dat iedereen weet dat je in je eigen buurt dingen sloopt, om een voorbeeld te geven.

Wat ik lees komt me wel bekend voor, ik ken meer mensen die zeggen dat taakstraf niet echt heel erg is.

Horen taakstraffen leuk te zijn? Dan is het toch geen taakSTRAF meer, maar gewoon een taak. :rolleyes:
Straks worden er alleen maar meer brievenbussen en prullenbakken opgeblazen met vuurwerk,
zodat men weer even lekker kan ontspannen met een paar uurtjes vuil ruimen! :bonk::p

Tsjaa om medelijde te hebben met hun schaamte gevoel? Moet je eerder over nadenken lijk mij. Ik zou me eerder schamen bij het idee dat iedereen weet dat je in je eigen buurt dingen sloopt, om een voorbeeld te geven.

Wat ik lees komt me wel bekend voor, ik ken meer mensen die zeggen dat taakstraf niet echt heel erg is.

Als voorbeeld wel, maar als jij bv. gepakt word omdat je allerlei vuurwerk afsteekt wat verboden is in Nederland. Sta je daarna vuurwerk te prikken in je eigen buurt. Kijken mensen je scheef aan met in het achterhoofd dat jij altijd al die harde knallen veroorzaakt. Kunnen wij zelf wel weten wat we doen en snappen dat t Nederlandse vuurwerkbeleid te zot voor woorden is.
Die mensen zien alleen maar wat in de media verschijnt en dat is het gal dat uitgespuwd wordt over het vuurwerk dat onze overheid te zwaar vind. Op die manier kan je je schamen tegenover die mensen omdat ze bij voorbaat al een negatief beeld van je hebben en je hen nooit aan kunt praten wat wij weten, namelijk hoe het wel kan. Met die kijk op hoe het zit met vuurwerk kan ik me best wel vinden in de schaamte die een deel van die jongens heeft.

Back
Bovenaan