Jongen (14) verliest vingers door vuurwerk

kwintos

VWC lid
MELISKERKE - Een 14-jarige jongen is vrijdag gewond geraakt nadat hij met vuurwerk had geëxperimenteerd.
Hij moet een deel van zijn hand missen. Dat heeft de politie maandag bekendgemaakt.

Tijdens afwezigheid van zijn ouders was de jongen in de garage van het ouderlijke huis aan het experimenteren met sterretjes en een aluminium pijp. Deze pijp explodeerde in zijn hand.

De jongen rende naar een buurtgenoot die vervolgens een ambulance waarschuwde. De ambulance bracht de jongen naar het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam waar hij aan zijn hand werd geopereerd. Helaas konden twee vingers en een groot gedeelte van zijn duim niet meer worden aangehecht.

Vreselijk om dit weer te horen, eerst al twee jongens van 13 en 15 en nu dit weer.
Het blijft dom om te experimenteren, maar iedereen is ook jong geweest en iedereen heeft zo zijn onbezonnen momenten. Wel erg triest, deze jongen is voor zijn leven getekend.:(

Dit bewijst maar weer dat bepaalde sites,De filmpjes met zelfmaak vuurwerk moeten gaan verbieden. Mensen doen daar ideeen op,En gaan ermee aan de gang zonder het gevaar en risico te kennen. Je kind voor altijd verminkt,Daar wil je niet aan denken als ouder.

dom dom dom.
de meeste ongelukken met vuurwerk gebeuren door zulk soort dingen.
die kinderen die niet kunnen wachten tot oud en nieuw die dan maar sterretjes gaan kopen.

Laatst aan het surfen en kwam ik het recept tegen voor de bom zoals beschreven. Dat mensen het nog in hun hoofd halen om met metaal te experimenteren! Echt levensgevaarlijk!!

Zowieso raad ik iedereen aan NIET met vuurwerk te experimenteren! Maar doe je het toch ga dan vooral niet met metaal en glas aan de gang. Je maakt gewoon een fragmentatiebom! En dat is vragen om nieuwe ogen/ledematen :shocked:

Dus aan allen die het overwegen: NIET DOEN!!

het 'leuke' vind ik nog wel dat die 'recepten' op internet zó bizar kansloos zijn dat ik me afvraag wie zoiets verzint; een kinderhater misschien?

iedereen kan bedenken dat als jij een metalen pijp vult met kruit en er met een hamer op gaat staan rammen, dit gewoon niet anders dan fout kan gaan.

nou goed, ik geloof niet dat kinderen van 13 - 14 nog zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben om in te zien dat het gewoon belachelijk is zoiets te proberen.

ik heb dan ook totaal geen medelijden. jawel, zoals ik in een eerder bericht zei; met de ouders.

het 'leuke' vind ik nog wel dat die 'recepten' op internet zó bizar kansloos zijn dat ik me afvraag wie zoiets verzint; een kinderhater misschien?

iedereen kan bedenken dat als jij een metalen pijp vult met kruit en er met een hamer op gaat staan rammen, dit gewoon niet anders dan fout kan gaan.

nou goed, ik geloof niet dat kinderen van 13 - 14 nog zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben om in te zien dat het gewoon belachelijk is zoiets te proberen.

ik heb dan ook totaal geen medelijden. jawel, zoals ik in een eerder bericht zei; met de ouders.

Ik denk dat veel kinderen totaal geen idee hebben hoeveel kracht er bij zoiets vrijkomt. Zij zien alleen maar het effect op dat ene filmpje op internet en willen dit namaken. Zij hebben ook totaal geen idee van scherfwerking bij het gebruik van metalen buizen en dergelijke.

Kinderen van die leeftijd zijn vaak impulsief en denken niet over de gevolgen na.
Het is dan ook schrikbarend wat je allemaal op internet kan vinden over het zelfmaken van bepaalde dingen.

Dat is inderdaad zo, ikzelf ben al gemiddeld 25 jaar freak (zolang ik me kan herinneren) maar gelukkig ben ik vanaf jongs af aan altijd goed ingelicht door me vader, dat vuurwerk ook gevaarlijk kan zijn, en meer gekke onderwerpen die ik hier niet ga aanbreken.

Ik leef en heb beide handen nog dus, het heeft gewerkt ;)

En kan me heeeel goed voorstellen dat "jochies" dat impusief doen want ik was ook heel impulsief met alles (Stuntpiloot x) b.v) behalve dus vuurwerk :)
Eerst doen dan denken en/of consequenties dragen...

Het is jammer dat er niet eerder een rotje ofzo in ze handen was geklapt zodat hij al wat had geleerd/gevoeld voordat hij aan dit soort gekkenwerk begon :(
En dus had gerealiseerd dat je hier niet mee moet spelen..

Maar idd eigen schuld, en heel erg voor de ouders.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met bovenstaande poster eens. Ik ben ook al van de "oudere garde" maar altijd met de neus op de feiten gedrukt vuurwerk is leuk, maar ga niet experimenteren. In mijn tijd werd ook volop strijkersas in tennisballen gedaan, met alle risico's. Maar nooit heb ik de behoefte gehad om een groot risico te lopen. Helaas zijn er enkele die wel uit stoerigheid die risico's willen lopen.
Laten we hopen dat deze berichten een afschrikfunctie hebben voor diegene die nog twijfelen om met vuurwerk te gaan experimenteren.

Rot voor die jongen. Maar zoals ik overal ondertussen al zeg: Eigen schuld! Dikke bult! Moet je maar niet experimenteren...Oh en die jongen moeten we bedanken, want nu gaan zijn ouders, die hem duidelijk super slecht hebben opgevoed, stemmen voor Arno Bonte, congrats. Ik ben 19, pas 1 keer in mijn leven illegaal vuurwerk afgestoken en ben nog nooit, echt nog nooit gewond geraakt door vuurwerk. De aanstekers zorgden soms wel voor wat brandplekjes die pijn deden, maar dat was niet erg...Echt, als dit onze toekomst is! Dabm ngg,,,

Rot voor de jongen, moet je maar geen ijzeren buis pakken (ook al staat er aluminium), kneus!:bye: Klinkt misschien hard maar ze zullen het anders nooit leren toch?

Back
Bovenaan