Jongen (12) verliest hand door mysterieuze explosie

moontan

VWC lid
Jongen (12) verliest hand door mysterieuze explosie

NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL - Een 12-jarige jongen uit Nieuwerkerk aan den IJssel is gistermiddag een hand kwijtgeraakt door een mysterieuze explosie. Dat heeft de politie laten weten.

Het incident vond even voor twee uur plaats toen de jongen zijn hond uitliet tussen flats aan het Dahliaveld. Een getuige verklaarde dat hij de jongen gehurkt zag zitten en daarna plotseling een explosie hoorde. Het slachtoffer en een 11-jarig vriendje renden daarop weg. De gewonde jongen ging naar huis waar zijn moeder de hulpdiensten alarmeerde.

De politie wist vandaag nog niet waardoor de explosie is veroorzaakt. De jongen ligt in het ziekenhuis en heeft nog geen verklaring kunnen afleggen. (ANP/BVDL)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenl...verliest-hand-door-mysterieuze-explosie.dhtml

Misschien wel de aansteker waarmee hij een sigaretje opstak?
Of een puist die ontplofte...

En heel misschien wel een Cobra/Explod/Ricasa nr.80/Hurd of Mammoths...

Ik denk dat we zelfmaak niet moeten uitsluiten, je leest het toch best vaak, echter gaat het dan om enkele vingers. Maar een hele hand verliezen, dat is toch wel erg heftig man! Helemaal op 12 jarige leeftijd, met een hele toekomst voor je..

Als iemand (zwaar-)gewond raakt door illegaal vuurwerk (of gerommel met kruit/chems) dan speelt schaamte vaak een grote rol. Naar de buitenwereld toe is een slachtofferrol zonder eigen schuld veel makkelijker te verteren (emotioneel) dan wanneer duidelijk is dat iemand zelf het risico heeft opgezocht.

Ik zeg niet dat deze jongen daarmee bezig was overigens, want dat weet ik natuurlijk niet. Maar sinds ik ervaringen uit verschillende poli's over dit onderwerp heb vernomen zou het mij niks verbazen als hij de explosie zelf heeft veroorzaakt. Ik lees dat de politie het nodige uitzoekt. Bij goed recherchewerk komt de ware toedracht dan vaak snel bovenborrelen.

Los van dit alles blijft het een immens triest en traumatisch verhaal voor deze jongen. De rest van je leven een hand missen is heftig en ingrijpend. Ik wens hem en zijn familie, ondanks dat ik ze niet ken, heel veel sterkte.

Cameo

Jammer dat de jongen iets moet missen.
Als je iets kwijt bent weet je pas wat je mist.
Verder is het sneu voor het mannetje.
Mischien moet er iets komen hoe mensen veilig kunne knutselen met chemie/ kruitsoorten, plaats van geheimzinnig te doen en dat er dan mensen lompe stomme dingen inelkaar zetten.
Iets verbieden heeft geen zin mensen doen het toch wel.

Iets verbieden heeft wel degelijk zin, alleen dan moeten de straffen wel een stuk hoger worden.

Een hand eraf is daarentegen wel een erg hoge straf...

Jammer dat de jongen iets moet missen.
Als je iets kwijt bent weet je pas wat je mist.
Verder is het sneu voor het mannetje.
Mischien moet er iets komen hoe mensen veilig kunne knutselen met chemie/ kruitsoorten, plaats van geheimzinnig te doen en dat er dan mensen lompe stomme dingen inelkaar zetten.
Iets verbieden heeft geen zin mensen doen het toch wel.

Iets verbieden heeft wel degelijk zin, alleen dan moeten de straffen wel een stuk hoger worden.

Een hand eraf is daarentegen wel een erg hoge straf...

Klopt , ma wat voor straf dan? geldboete?
Beter mensen inlichten is verstandiger.
Helaas telaat voor dit mannetje.

Gastjes van 11 of 12 jaar hebben nog niet het verstand van een volwassene. Denk maar eens terug aan je eigen tijd, hoe je was als 11 jarig ventje. Als ik terugdenk hoe ik vroeger met gemak en zonder zorgen op topsnelheid om een ondoorzichtige hoek fietste, krijg ik spontaan kippenvel. Stond er toen nooit bij stil dat er ook mensen aan de andere kant van die hoek zouden kunnen lopen of staan.

En daar ligt naar mijn mening de essentie van het probleem bij de jongste categorie "brokkenpiloten". Die jongens onderkennen de gevaren onvoldoende of helemaal niet. Als de mogelijke consequenties duidelijk zijn gemaakt neemt de kans op dergelijke "domme acties" flink af, al hou je altijd stunters.

Ik zeg: beter voorlichten en betere begeleiding door ouders/voogden. Vooral dat laatste wil nog wel eens te wensen overlaten. Neem je kinderen aan de hand en leg ze uit hoe ze met het onderwerp omgaan. Benadruk de do's en dont's. Wees open en eerlijk, maar ook streng als het op gevaarlijk of onverantwoord gedrag aankomt.

Het hele probleem neem je hier niet mee weg, maar ik weet zeker dat het flink zal schelen in de statistieken als het onderwerp "Vuurwerk afsteken" serieus aandacht krijgt door en met de ouders.

Cameo

he hoi,

Naar mijn idee begint het ook bij de opvoeding. Natuurlijk heb je als ouder nooit helemaal in de gaten waar je kind mee bezig is en uitproberen hoort ook bij de jeugd. Maar is het is denk ik wel zo dat als je goed voorlichting geeft over hoe en wat dan kun je veel voorkomen.
Ik zelf mocht vroeger bijvoorbeeld best vuurtje stoken alleen kreeg ik er wel regels voor mee. Dat betekende voor mij dat ik binnen die kaders best leuke, spannende dingen kon doen, zonder dat het heel erg gevaarlijk werd.
Het is iig wel nodig om duidelijk grenzen te stellen.

greetzzz

Gastjes van 11 of 12 jaar hebben nog niet het verstand van een volwassene. Denk maar eens terug aan je eigen tijd, hoe je was als 11 jarig ventje. Als ik terugdenk hoe ik vroeger met gemak en zonder zorgen op topsnelheid om een ondoorzichtige hoek fietste, krijg ik spontaan kippenvel. Stond er toen nooit bij stil dat er ook mensen aan de andere kant van die hoek zouden kunnen lopen of staan.

En daar ligt naar mijn mening de essentie van het probleem bij de jongste categorie "brokkenpiloten". Die jongens onderkennen de gevaren onvoldoende of helemaal niet. Als de mogelijke consequenties duidelijk zijn gemaakt neemt de kans op dergelijke "domme acties" flink af, al hou je altijd stunters.

Ik zeg: beter voorlichten en betere begeleiding door ouders/voogden. Vooral dat laatste wil nog wel eens te wensen overlaten. Neem je kinderen aan de hand en leg ze uit hoe ze met het onderwerp omgaan. Benadruk de do's en dont's. Wees open en eerlijk, maar ook streng als het op gevaarlijk of onverantwoord gedrag aankomt.

Het hele probleem neem je hier niet mee weg, maar ik weet zeker dat het flink zal schelen in de statistieken als het onderwerp "Vuurwerk afsteken" serieus aandacht krijgt door en met de ouders.

Cameo

Eigenlijk is het dat wijsheid met de jaren komt :)

Back
Bovenaan