Jeugd Eemnes gewezen op gevaar van vuurwerk

Dinkydau

VWC lid
EEMNES - Jongeren in Eemnes kunnen woensdagavond een voorlichtingsavond over vuurwerk bezoeken. De bijeenkomst wordt georganiseerd door Bureau Halt en de welzijnswerkers van Versa.

Jongeren leren er meer over de gevaren van illegaal vuurwerk, zelfgemaakte bommen en het verkeerd afsteken ervan. Er wordt niet alleen gepraat, maar ook vuurwerk afgestoken. En er is een indrukwekkende voorlichtingsfilm.

Directeur Ruud Engelaar van Halt in Eemnes over de film: "Die laat zien hoe de risico's zich in een groep ontwikkelen en hoe makkelijk je verstrikt kan raken als je je verstand niet gebruikt. We proberen ze dus vooral bewust te maken van waar ze mee bezig zijn. Uiteindelijk zullen ze zelf beslissingen moeten nemen als ze met vuurwerk te maken krijgen."

De informatieavond begint om half acht en wordt gehouden in Jeugdcentrum Impuls. Bureau Halt houdt tot vlak voor Oud en Nieuw voorlichtingsbijeenkomsten in de hele provincie.

0ad484e509_320.jpg

In beslag genomen illegaal vuurwerk. Foto: Politie regio Utrecht

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/899725/jeugd-eemnes-gewezen-op-gevaar-van-vuurwerk.html

Ik plaats dit eigenlijk alleen vanwege de foto. Ik heb nog nooit sinds ik met vuurwerk bezig ben vuurwerk gezien wat zo op wapentuig lijkt als dit. Bovendien ziet het er tientallen jaren oud uit. Niet bepaald representatief...

Samenwerking tussen bureau halt en welzijnswerkers nou zal een nuttige informatie avond worden.... Kneedbommen,kruisraketten mortiergranaten???

Gesprek zal er wel op neer komen dat elk stuk illegaal vuurwerk ongeacht of het 1.1 of 1.4 is levensgevaarlijk is. Kan me de gesprekken van halt op de middelbare nog wel herrinneren. Met een widowmaker blaas je een auto op :bonk:

Wie zal die informatie verstrekken? Oom agent of de welzijnswerker?

er miste nog iets

er miste nog iets

als je op zo n avond toch met die koters bezig bent,roep die ouders er dan ook ff bij .
want met name de ouders kunnen (moeten) een steentje bij dragen

Ik plaats dit eigenlijk alleen vanwege de foto. Ik heb nog nooit sinds ik met vuurwerk bezig ben vuurwerk gezien wat zo op wapentuig lijkt als dit. Bovendien ziet het er tientallen jaren oud uit. Niet bepaald representatief...

Zo oud is dit niet, en is ook geen wapentuig. Dit zijn shells van de firma Zaragozana uit Spanje. hoe lang ben je al met vuurwerk bezig? Want dit zijn shells die redelijk veel voorkomen. hier wat fotos van andere exemplaren:

ALP_SF_24-6-2006_15.jpg

20120630_115631.jpg

Vooral in Spanje en Frankrijk word heel veel Zaragozana geschoten. In België hier en daar wordt ook Zaragozana geschoten. Dat ze op de zwarte markt opduiken is overigens wel een zeldzaamheid.

Aan de stickers op de foto te zien zijn al wel iets ouder. Men gebruikt tegenwoordig blauwe stickers zoals op de foto. in mn post

niet zo bijdehand doen Chriss. doel erop dat ik zelden hoor dat ze opduiken op de zwarte markt. net zoals andere europese merken.. maar dat je ze wel veel ziet in shows in het buitenland.

Maar de afbeelding zoals je ze ziet, zo heb ik ook nog nooit shells gezien. Dit ziet eruit alsof er metaal ofzo omheen zit?

Maar de afbeelding zoals je ze ziet, zo heb ik ook nog nooit shells gezien. Dit ziet eruit alsof er metaal ofzo omheen zit?

Deze shells zijn gemaakt van plastic. Zaragozana maakt standaard hun shells van plastic. Shells gemaakt van plastic gebeurd redelijk veel in Europa. Niet alleen Zaragozana. Maar ook firma's zoals Igual uit Spanje, Panzera uit Italië maken shells van plastic. Milieu technisch niet echt een feestje. Maar plastic is goedkoper om er shells van te maken.

Weer een stuk wijzer geworden :)
verpulverd het plastic dan helemaal of moet je geluk hebben dat zulke stukken niet op je terechtkomen? :)

Weer een stuk wijzer geworden :)
verpulverd het plastic dan helemaal of moet je geluk hebben dat zulke stukken niet op je terechtkomen? :)

Het is niet als met papier\karton dat het verpulverd. Het kan wel eens zijn dat je stukken terug vind, en die kunnen best wel heel scherp zijn.

Zo oud is dit niet, en is ook geen wapentuig. Dit zijn shells van de firma Zaragozana uit Spanje. hoe lang ben je al met vuurwerk bezig? Want dit zijn shells die redelijk veel voorkomen. hier wat fotos van andere exemplaren:

http://pyroworld.be/fotos/data/698/medium/ALP_SF_24-6-2006_15.jpg

http://pyroworld.be/album/data/650/medium/20120630_115631.jpg

Vooral in Spanje en Frankrijk word heel veel Zaragozana geschoten. In België hier en daar wordt ook Zaragozana geschoten. Dat ze op de zwarte markt opduiken is overigens wel een zeldzaamheid.

Aan de stickers op de foto te zien zijn al wel iets ouder. Men gebruikt tegenwoordig blauwe stickers zoals op de foto. in mn post
Met "bezig" bedoelde ik niet dat ik een professional ben. Ik schiet geen shows. 2003/2004 begon ik met het bewaren van folders en had ik voor het eerst illegaal vuurwerk, en in 2004 kreeg ik internet. Sinds toen heb ik heel wat gezien, vuurwerk van over de hele wereld, ook plastic shells, maar die op dat fotootje lijken toch wel erg veel op militaire shells. De foto's die jij hebt gepost hebben dat toch net niet, al doet het groen ook veel.

Als ze zoals jij zegt alleen veel voorkomen in shows en zelden in de illegale handel dan bevestigt dat in ieder geval het idee dat het geen representatieve foto is voor "wat inbeslaggenomen vuurwerk". Die hebben ze natuurlijk speciaal uitgekozen.

Bedankt voor de nuttige informatie.

shells met een plastic huls komen wel vaker voor hoor. Punt is gewoon dat deze foto er "enger" uit ziet, omdat het net lijkt of het metaal is oid. En natuurlijk vinden ze het heerlijk om lekker enge foto's te gebruiken omdat de nietswetende burger dan banger word en sneller de kliklijn belt :bye:

Ze kunnen beter aandacht schenken aan het veilig afsteken van vuurwerk en bijvoorbeeld de vuurwerkbril, zodat je er veel plezier aan kan beleven!
Zoals in Spanje...
Nu wordt er wéér extra aandacht aan het o zo interessante illegale vuurwerk besteed.
Jammer, gemiste kans.

Back
Bovenaan