Jaarwisseling met veel incidenten, hulpdiensten rukken vaker uit dan vorig jaar

Voor de politie, ambulance en brandweer was het een drukke jaarwisseling. Het aantal keren dat de hulpdiensten werden opgeroepen steeg met bijna de helft ten opzichte van vorig jaar.

In Scheveningen zorgden de grote vreugdevuren op het strand voor verschillende brandjes in de stad.

Een woordvoerder van de Veiligheidsregio laat aan NU.nl weten dat de wind vanaf zee daar vermoedelijk de oorzaak van is. "De exacte oorzaak wordt later bekend, maar de zeewind zorgde voor een vonkenregen in Scheveningen."

Die vonkenregen zorgde ervoor dat er tientallen brandjes ontstonden in Scheveningen. De brandweer heeft zich eerst gericht op het blussen van die brandjes, om vervolgens de vreugdevuren te blussen.

Meerdere gebouwen moesten door de brandweer nat gehouden worden om brand te voorkomen en een huis in de Keizerstraat liep schade op. Rond 5.30 uur was het vuur onder controle. Bij de branden in Scheveningen vielen geen gewonden.

Het is volgens de woordvoerder nog te vroeg om te zeggen of de verschillende branden gevolgen hebben voor de vreugdevuren tijdens de volgende jaarwisseling. "Daarvoor moet alles nader onderzocht worden en daarover zullen we ook in gesprek gaan met de gemeente."

Hulpdiensten vaker gealarmeerd

In heel Nederland werden de hulpdiensten in totaal 3.150 keer opgeroepen tussen Oudejaarsdag 18.00 uur en Nieuwjaarsnacht 02.00 uur. Dat is bijna de helft meer dan vorig jaar, blijkt uit cijfers van de website Alarmeringen.nl.

Door heel het land waren er kleinere branden en ongelukken. In meerdere steden, waaronder Rotterdam, Amsterdam en Breda, raakten mensen gewond door steekpartijen.

Bij een schietpartij in Rotterdam vielen twee gewonden. Toen de politie aanhoudingen wilde verrichten losten agenten schoten.
Doden in Enschede en Friesland

In het Friese Morra en in Enschede zijn doden gevallen, vermoedelijk als gevolg van vuurwerk. Maandagavond kwam de persoon in Morra al om het leven. Een paar uur later stierf een man door een explosie.

In Breda raakten twee kinderen gewond door vuurwerk en toen in Den Haag iemand zijn woning verliet werd hij geraakt door vuurwerk.

Bij het Rotterdamse Oogziekenhuis zijn acht slachtoffers met letsel binnengebracht tijdens de jaarwisseling.

Leuk zoon vuurwerk verbod. De meeste schade is ontstaan door vreugde vuren.
Steekpartijen,rellen en alcohol gebruik.

Ziet er niet best uit, dit gaat problemen opleveren voor consumenten vuurwerk.

Maar waarom zou dit problemen moeten opleveren voor consumenten vuurwerk ! Ik heb veel gestookt maar dit jaar met compounds geen gekloot allemaal aansteken klaar en met een zeer prettige ervaring moet ik zeggen.niet dat er niets kan gebeuren hoor je mij niet zeggen maar de grootste problemen liggin in het expirementeren en dat ouders hun kinderen of niet in de gaten houden of laten rondlopen met illegaal knalwerk. Laten we nu niet die negatieve discussie zelf gaan opvoeren en laten we deze mooie traditie behouden en laten wij ons aanpassen aan de mogelijkheden om dit te kunnen doen en niet te denken aan de onmogelijkheden.
Het is heel erg als er wat gebeurd maar 8 personen naar het oogziekenhuis is een klein percentage maar niettemin nog steeds te veel natuurlijk alleen worden deze 8 personen als boegbeeld gebruikt voor de miljoenen personen die vuurwerk afsteken.klinkt misschien vervelend dit kan al met sterretjes gebeuren die je het hele jaar kan kopen.

Op naar een nog veiliger vuurwerktraditie en wil hiermee eigenlijk iedereen oproepen stop met onnozel geklooi met vuurwerk laten we ons houden aan de afsteektijden en laten we stoppen met de illegale losse knalwerk zodat we een mooie traditie kunnen blijven behouden. Hetblijkt wel een emotionele oproep :angel:maar zeker met goede bedoelingen ook ik ben al jaar en dag een vuurwerkfanaat en wil dat graag blijven

En wat er allemaal wordt geschreven zijn problemen van andere orde dat zonder afsteken van vuurwerk ook plaatsvinden toch !!!

Laatst bewerkt:
Leuk zoon vuurwerk verbod. De meeste schade is ontstaan door vreugde vuren.
Steekpartijen,rellen en alcohol gebruik.

Precies. En de Randstad lijkt weer middelpunt van het land, behalve de doden in Friesland en Enschede. Hier in Groningen juist een veel rustiger jaarwisseling dan vorig jaar!

Natuurlijk wordt het weer aangegrepen om te vragen om een vuurwerkverbod, maar dat is een standaard-handeling - ze gaan sowieso op zoek naar argumenten en zullen dit niet laten liggen. Belangrijk is om vanuit de pro-vuurwerk hoek (Vuurwerkfederatie?) duidelijk te maken dat het, zoals aangegeven, veelal gaat om alcohol, geweld, vreugdevuren, etc. Zo kun je een argument dat sterk leek volledig onderuit halen. Wie van de Oud & Nieuw overlast af wil zal Oud & Nieuw moeten afschaffen: geen alcohol, geen feesten en evenementen, iedereen braaf binnen op de bank groentenchips eten.

Volgens mij is het aantal 'kleine letsels' veel lager dan een aantal jaren geleden - wat betreft ogen bijvoorbeeld blijken de vuurwerkbrillen echt goed te werken. Handen en vingers raak je niet kwijt door legaal vuurwerk, dus dat is ook geen argument voor een verbod.

Maar waarom zou dit problemen moeten opleveren voor consumenten vuurwerk ! Ik heb veel gestookt maar dit jaar met compounds geen gekloot allemaal aansteken klaar en met een zeer prettige ervaring moet ik zeggen.niet dat er niets kan gebeuren hoor je mij niet zeggen maar de grootste problemen liggin in het expirementeren en dat ouders hun kinderen of niet in de gaten houden of laten rondlopen met illegaal knalwerk. Laten we nu niet die negatieve discussie zelf gaan opvoeren en laten we deze mooie traditie behouden en laten wij ons aanpassen aan de mogelijkheden om dit te kunnen doen en niet te denken aan de onmogelijkheden.
Het is heel erg als er wat gebeurd maar 8 personen naar het oogziekenhuis is een klein percentage maar niettemin nog steeds te veel natuurlijk alleen worden deze 8 personen als boegbeeld gebruikt voor de miljoenen personen die vuurwerk afsteken.klinkt misschien vervelend dit kan al met sterretjes gebeuren die je het hele jaar kan kopen.

Op naar een nog veiliger vuurwerktraditie en wil hiermee eigenlijk iedereen oproepen stop met onnozel geklooi met vuurwerk laten we ons houden aan de afsteektijden en laten we stoppen met de illegale losse knalwerk zodat we een mooie traditie kunnen blijven behouden. Hetblijkt wel een emotionele oproep :angel:maar zeker met goede bedoelingen ook ik ben al jaar en dag een vuurwerkfanaat en wil dat graag blijven

En wat er allemaal wordt geschreven zijn problemen van andere orde dat zonder afsteken van vuurwerk ook plaatsvinden toch !!!

Mooi betoog, waar - denk ik - ieder forumlid zijn handtekening direct onder zou zetten.

Het probleem is echter dat het vrijwel onmogelijk is om 'zij die het voor het zeggen hebben' hiervan te overtuigen en de linkse mediahype rondom vuurwerk te laten kantelen. Mensen die voor een vuurwerkverbod zijn pakken iedere kans om dit te bewerkstelligen aan en zijn een ster in generaliseren. Compounds, astronaut, cobra, babypijl, allemaal 1 pot nat, en als het in hun straatje valt gebruiken ze het maar wat graag om hun standpunt kracht bij te zetten. Voor dit alles krijgen zij een veel te breed platform.

Als je dan toch een poging wilt wagen, zou ik bij dat suffe huppelkutje uit Den Haag beginnen, Krikke...

Back
Bovenaan