'Inzetten op groen vuurwerk'

Torrr

VWC lid
door Rob Jaspers. maandag 24 januari 2011 | 06:05 | Laatst bijgewerkt op: maandag 24 januari 2011 | 08:09

NIJMEGEN - De jaarlijkse vuurwerkshow 'de Waal in vlammen' tijdens de Vierdaagse moet met milieuvriendelijk vuurwerk uitgevoerd worden. Dat is de droom en inzet van Bert Lagerweij van CobuQuest, een bedrijf dat festivals adviseert op het terrein van duurzaamheid.

Hij verricht nu namens de wandelmars en de Vierdaagsefeesten onderzoek naar de mogelijkheden van een 'groenere' Vierdaagseweek. Daarbij gaat het met name om het terugdringen van de C02-uitstoot om de verdere opwarming van de aarde te voorkomen.

Met het afsteken van eco-vuurwerk wordt overigens vooral de verspreiding van fijnstof en zware metaaldeeltjes voorkomen.

Het onderzoeksinstituut TNO heeft de afgelopen jaren talloze experimenten uitgevoerd met 'milieuvriendelijk vuurwerk'. Het zou TNO gelukt zijn voor diverse vuurwerkkleuren vervangers te vinden.

Lagerweij denkt dat de 'Vierdaagse enorm kan scoren met groen vuurwerk'. "Wij zouden de eerste in Nederland zijn. Het grootste evenement van het land dat kiest voor groen vuurwerk. Daarmee zet je een trend."

Lagerweij is ook de man die het idee van het inzamelen van de urine van bezoekers van de Dag van het Levenslied en de Vierdaagse lanceerde. "Het fosfaat en stikstof in de urine is 'goud' waard. De plas kan gebruikt worden voor de kunstmestindustrie."

bron : http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article8023368.ece

Ik geef het een kans. Ik wil wel zien hoe dat 'eco vuurwerk' gaat presteren.

En dat ze urine verzamelen had ik niet echt verwacht haha. Maarja als ze daar stoffen uit kunnen halen, waarom ook niet?

Het zal wel aan mij liggen, misschien heb ik wel niet lang genoeg doorgeleerd, maar wat moet ik mij in vredesnaam voorstellen bij "groen vuurwerk" ?

Met het afsteken van eco-vuurwerk wordt overigens vooral de verspreiding van fijnstof en zware metaaldeeltjes voorkomen.

Fred, hier is je antwoord. :) Vuurwerk waarbij minder of geen schadelijke stoffen vrijkomen, kan ik dus opmaken uit dat stukje. Wat je moet voorstellen bij het vuurwerk zelf, dat weet ik eigenlijk ook niet. Kan me er ook niet echt een voorstelling bij maken.

Ja jammer, maar niemand gaat dat kopen (in ieder geval niet de meerderheid) aangezien het nieuw is en wat nieuw is, is duur.
Zie het als bio eieren of bio brood.
Ik persoonlijk en waarschijnlijk meer freaks hier kopen het dan om het uit proberen, maar in mijn ogen koopt het gros nou geen duurder vuurwerk omdat het dan iets "milieuvriendelijker" is.

Dit stuk gaat over professioneel vuurwerk voor de show in Nijmegen en niet over consumenten vuurwerk, dus kopen kunnen we het toch al niet:)

Back
Bovenaan