Ingezonden brief: 'vuurwerkrisico's zijn te groot'

Torrr

VWC lid
Eerst even uit het Vuurwerkbesluit een bepaling die in 1993 landelijk is ingevoerd na vele jaren in de algemene plaatselijke verordening te hebben gestaan. Vuurwerk mag worden afgestoken op 31 december vanaf 10.00 tot 02.00 uur op de direct daarop volgende 1 januari.

De werkelijkheid is dat vooral in de laatste maanden van het jaar veel vuurwerk wordt afgestoken met natuurlijk een extra hoeveelheid op 31 december om 24.00 uur. Die situatie doet zich al lang voor. Er zal wel een moment komen waarop de overheid begrijpt dat het plegen van deze grote aantallen strafbare feiten te 'erg' is.

De titel van het stuk geeft mooi weer wat er aan de hand is: bewoners van een straat die dingen doen die niet mogen en vinden dat optreden daartegen niet mag, 'dit pikken we écht niet meer'.

Waarom zou het vuurtje stoken op 31 december op de openbare weg eigenlijk normaal zijn ? De weg is niet het eigendom van de mensen die er aan wonen. De mensen moeten onder alle omstandigheden de weg kunnen gebruiken waarvoor deze is bestemd, uiteraard geldt dit in het bijzonder voor ambulances en de brandweer.

Moet ik er nu vanuit gaan dat de overheid geen bezwaar mag hebben tegen het in brand steken van voertuigen die op de openbare weg staan geparkeerd? Een beetje raar lijkt me.

In deze tijden waarop volop illegaal vuurwerk wordt gebruikt met soms onaanvaardbare gevolgen voor hulpverleners gaat men ervan uit dat een brandstapel op een gewone straat nog kan. Wie voorkomt het gooien op het vuur van zeer zwaar vuurwerk. De risico's zijn te groot voor de gezondheid van de mensen in de buurt!

Wie hebben de 2.600 euro schade aan de auto's veroorzaakt ? Niet de politie. Het zijn lieden in de straat. Die zullen waarschijnlijk niet worden gevonden. Wat is er voor dit gezin eigenlijk normaal aan deze situatie? In het artikel wordt gemeld dat tikken zijn uitgedeeld. Daar weet ik natuurlijk niets van. Wanneer al te lang een situatie is getolereerd, moet worden opgetreden en dat vindt men niet leuk.

Ook de overheid kan beter nadenken over situaties die uit de hand zijn gelopen of dat nog verder zullen doen met steeds zwaarder illegaal vuurwerk.

Met vriendelijke groet,

P.F. Vaarkamp
Ede

Bron

Dit heeft toch weinig met legaal vuurwerk te maken eigenlijk ?
Dit stuk heeft voor 90% te maken met de handhaving van de regels en dat de mensen daartegen in opstand komen al dan niet onder invloed van alcohol.

legaal vuurwerk verbieden en het loopt compleet uit de hand in nederland......
( meer illigale vuren, meer illigaal vuurwerk, meer overlast, meer auto's in de brand etc etc )

maar dat hebben sommige hoog opgeleide mensen nog niet door.

ik vind dat ze hulpverleners meer bevoegdheden geven om handboeien/tasers/pepperspray te gebruiken, wat nou hulpverleners lastig vallen, taseren en in handboeien en even een paar maanden in de cel laten zitten.

Back
Bovenaan