• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

In Leeuwarden helemaal geen draagvlak voor verbod

Guusje

VWC lid

Hoe denkt Leeuwarden over het vuurwerkverbod?​

Hoe denkt Leeuwarden over het vuurwerkverbod?

Het vuurwerkverbod gaat nog niet dit jaar in. De Tweede Kamer heeft in meerderheid besloten dat er komende oud en nieuw nog gewoon vuurwerk mag worden afgestoken.
In de toekomst mogen op oudjaarsavond alleen nog vuurwerkshows worden georganiseerd door professionele bedrijven of door dorps- en buurtverenigingen.

Er is een breed draagvlak in Nederland voor een landelijk vuurwerkverbod, met ruimte voor lokale vuurwerkshows. RTL-opiniepeiler Gijs Rademaker: “We zien dat de steun deze week nog groter is dan in eerdere onderzoeken. Zo’n 74 procent is nu vóór zo’n verbod – normaliter is dat zo’n 60 procent.”

Na een paar jaar zal er, hopelijk, winst behaald worden (minder overlast, slachtoffers etc). Dit zal tijd nodig hebben. Sommigen grijpen alles aan als aanleiding om zich te misdragen.
Uit een enquête onder de lezers van Omroep Leeuwarden komt echter een heel ander beeld naar voren. Een ruime meerderheid van 59 procent steunt het vuurwerkverbod niet. Slechts 38 procent steunt het verbod wel.

vuurwerk-1.jpg

Op de vragen of men zich wel eens onveilig voelt door (illegaal) vuurwerk tijdens de jaarwisseling en of men veel overlast ervaart door het vuurwerk heeft 61 procent nee geantwoord.

Bijna de helft van de respondenten geeft aan zelf geen vuurwerk af te steken. Ruim een kwart geeft jaarlijks meer dan €200 uit aan vuurwerk.

Een overgrote meerderheid wil toch echt vuurwerk tijdens de jaarwisseling. 25 Procent ziet meerdere vuurwerkshows georganiseerd door diverse verenigingen wel zitten, 23 procent vindt dat de gemeente een vuurwerkshow moet organiseren. Van de 43 procent die de optie ‘anders’ heeft gekozen in de enquête geeft bijna iedereen aan dat er geen alternatief (nodig) is en men gewoon zelf vuurwerk mag afsteken zoals al jaren traditie is.

vuurwerk-3.jpg

Uit de reacties op onze enquête blijkt dat men denkt dat het vuurwerkverbod weinig zal uitmaken met betrekking tot de relschoppers. De handhaving zal makkelijker worden omdat de politie met het verbod meer bevoegdheid heeft om op te treden.

Het vuurwerk is het probleem niet, het probleem is de mentaliteit en de maatschappij die steeds verder verloederd.
Er lijkt vooral veel boosheid te zijn omdat een klein groepje raddraaiers het verpesten voor de brave burgers en men denkt niet dat door dit verbod die kleine groep opeens in brave burgers zullen veranderen. Het probleem zit dieper dan illegaal vuurwerk, het is een gedragsprobleem. Er is een gebrek aan respect naar hulpverleners en de medemens en dat los je niet op met een vuurwerkverbod.

Zelf woonachtig in friesland, hier trekken we ons niet zo veel aan van wat ze in Den Haag willen. Natuurlijk wanneer je vuurwerkje onsteekt bij een verbod zal de verrader op de loer liggen maar hier GUNNEN we een ander nog wat.

De discussie gaat al jaren, maar wellicht is dit het juiste moment voor Friesland om zich onafhankelijk van NL te verklaren. Weg met die regels en wetten die worden opgedrongen door de linkse grachtengordel kliek.

Ik wens de politie in Friesland i.i.g. veel sterkte met handhaven straks, mocht het verbod hier in gaan.
Als Friesland onafhankelijk wordt emigreer ik daar naartoe! :d

Heeft de oproep hier om de enquete in te vullen toch gewerkt 😁😂
Dat wilde ik dus net zeggen 🤣

Ik woonde zelf die dag van de enquête toevallig ook net in Leeuwarden.

Dit geeft dus wel aan dat de uitkomsten van dit soort enquêtes makkelijk naar je hand te zetten zijn en ik denk dat de haters daar veelvuldig, georganiseerd, gebruik van hebben gemaakt. Wij mogen dan wel fanatieke liefhebbers zijn maar zo fanatiek als links is wanneer ze een missie hebben om iets te verpesten zijn wij echt niet. Kijk maar naar die XR mafklappers op de A12. Overigens zou ik als normale deelnemer aan de arbeidsmarkt ook geen tijd hebben om er hele dagen aan te besteden.

Denk dat je dit soort uitslagen ook heel veel zult tegenkomen in de Achterhoek en Twente. Plekken waar vrijwel geen gedoe is en gezelligheid op 1 staat…

Maar ook in de Randstad hoor, want het zijn toch vaak de plekken waar heel het jaar door gedoe is, niet alleen op 31/12.
Zo zijn er ontzettend veel plaatsen waar het gewoon een gezellig feest is. Ik woon zelf in een vrij grote stad waar bijna niets aan de hand is op één wijk na waar het al vaker uit de hand gelopen is. Niet geheel toevallig is dat ook de wijk waar door het gehele jaar heen ook allerlei problemen spelen. Het is ook wel duidelijk dat de problemen zich simpelweg afspelen in een aantal wijken en dorpen verspreid door het land. Dat zal ook niet veranderen met een verbod.

Ik woon in een andere stad in Friesland maar hier is het gewoon gezellig en rond 2 uur is het weer voorbij. Niks aan de hand. Maar ja het hele land moet nu boeten omdat ze in andere steden de boel niet onder controle hebben

Zo zijn er ontzettend veel plaatsen waar het gewoon een gezellig feest is. Ik woon zelf in een vrij grote stad waar bijna niets aan de hand is op één wijk na waar het al vaker uit de hand gelopen is. Niet geheel toevallig is dat ook de wijk waar door het gehele jaar heen ook allerlei problemen spelen. Het is ook wel duidelijk dat de problemen zich simpelweg afspelen in een aantal wijken en dorpen verspreid door het land. Dat zal ook niet veranderen met een verbod.
Helemaal mee eens hoor, kom zelf uit Hilversum en daar was het ook altijd op 1 plek ellende, waar heel het jaar door al ellende is. Hoe van der Plas dat zo mooi zegt “gedragprobleem”

Deze peiling lijkt mij objectiever dan van NOS/Rtl.. we worden gewoon bedonderd.
Dit gebeurt al jaren.. de MSM , met name DPG en NOS zijn op de hand van de linkse politiek.. anti Vuurwerk, anti Zwarte Piet, pro Palestijnen, pro Klimaat (XR) , pro Gender/Woke, dit zijn bekende onderwerpen waar "sturend" over wordt bericht met als doel de publieke opinie te beïnvloeden.

Ik woon in een andere stad in Friesland maar hier is het gewoon gezellig en rond 2 uur is het weer voorbij. Niks aan de hand. Maar ja het hele land moet nu boeten omdat ze in andere steden de boel niet onder controle hebben
Ik denk dat het breder is: we zien dat vuurwerk (Cobra) vaak naar hulpverleners gegooid wordt. Niet in een specifieke wijk of zo wat ook zeker kan. Ik sprak gisteren een collega uit Zeeuws-Vlaanderen, een dorp komt ie vandaan, en die is zwaar geirriteerd door vuurwerk en vertelt dat het daar he thele jaar door feest is en het 'm de keel uitkomt. Die werd echt boos. En daar heb je geen wijken, alleen maar dorpen. In Zeeland zie je het in vooral de dorpen misgaan volgens mij, niet in de steden. Ik heb familie op zo'n typisch dorp, mijn zoon gaat naar weer een ander dorp en het is echt overal gewoon gooien met shells, gooien met cobra's enzovoorts. Het probleem is denk ik veel breder dan alleen oud en nieuw, althans zo ervaren mensen het denk ik.

buiten de randstad en een deel van noord-holland trekt de rest van nederland in het algemeen niet zo heel veel aan van den haag. Tis een beetje van de randstad vindt dat ze zicht met de rest van Nederland moet bepalen, De rest denkt krijg de ..... met je regels.

De discussie gaat al jaren, maar wellicht is dit het juiste moment voor Friesland om zich onafhankelijk van NL te verklaren. Weg met die regels en wetten die worden opgedrongen door de linkse grachtengordel kliek.

Ik wens de politie in Friesland i.i.g. veel sterkte met handhaven straks, mocht het verbod hier in gaan.
Nou niet alleen friesland. Ik zou zeggen alle noordelijke provincies afsplitsen van het grote, boze westen. 95% vd 'problemen' die spelen in het westen herkennen we in het noorden/oosten niet. Echter hebben we wel allemaal 100% last van de aangedragen (lees verplicht gestelde) 'oplossingen'

In brabant hebben we als vanouds ook schijt aan wat ze in de randstad willen. Smokkelen en handelen in van alles en nog wat zit in de cultuur ingebakken, van illegale stokerijen en boter tot aan schuren vol bepaalde plantjes. Gelukkig delen wij een lange grens met Belgie. Zolang belgie winkels heeft zal er een steady flow richting de rest van het land gaan hahaha

Back
Bovenaan