Na wat zoeken op het internet kwam ik niet echt op een duidelijk antwoord. Is het importeren van fakkels en rookartikelen uit het buitenland legaal?
Volgens de Nederlandse wet is het in bezit hebben vak noodsignalen wel legaal, maar het wordt pas illegaal wanneer er iets afgestoken wordt wanneer men niet in een noodsituatie zit.
Het gaat om de webshop pyroweb.de Zal de politie(mocht het onderschept worden) zien als noodsignalen of zal het toch in beslag genomen worden.
Fakkels vallen door richtlijn 2007/23/EG en herschikkingsrichtlijn 2013/29/EU onder de categorie pyrotechnische artikelen: T1 dan wel T2. In beginsel kun je aannemen dat het een T1 pyrotechnisch artikel is. Het kan ook onder een andere categorie vallen, maar in Duitsland worden fakkels verkocht onder de categorie T1, dus ik beperk het tot die categorie. Dit wil zeggen dat er een CE-markering op moet zitten. Immers zijn in alle lidstaten de CE-markering op pyrotechnische artikelen (vuurwerk, theatervuurwerk, etc.) verplicht. T1 is ook in al die lidstaten erkend.
Dit houdt in dat het mag deelnemen aan een vrij verkeer binnen de Europese Economische Ruimte waartoe Duitsland en Nederland behoren. Een lidstaat kan, net als bij vuurwerk categorie 2 en 3, beperkingen stellen binnen de wetgeving. Dit heeft Nederland gedaan door middel van de Ract voor vuurwerk. In de Ract staan ook de beperkingen van T1/T2 artikelen. Voor Fakkels luidt dat het volgende:
C. Fakkel/flare
een voorwerp met pyrotechnische stoffen of preparaten met een vlam- of vuureffect, dat gedurende een bepaalde tijdsduur kan aanhouden.
CC.1. Theatervuurwerk: 500 gram pyrotechnische stoffen en preparaten
CC.2. Indoortheatervuurwerk: 100 gram pyrotechnische stoffen en preparaten
DD. Stroboscoop fakkel/strobe flare, flash flare
pyrotechnisch stoffen of preparaten met een vlam- of vuureffect, dat gedurende een bepaalde tijdsduur kan aanhouden en waarbij een pulserend of stroboscopisch vlam- of vuureffect wordt gevormd.
DD.1. Theatervuurwerk: 500 gram pyrotechnische stoffen en preparaten
DD.2. Indoortheatervuurwerk: 100 gram pyrotechnische stoffen en preparaten
Als de fakkel die jij wilt bestellen binnen de reikwijdte van de Ract valt, en dat weet jij alleen omdat jij weet welke fakkel je wilt bestellen, dan mag je de fakkel vanuit Duitsland naar Nederland meenemen, mits een CE-markering bezit! Tevens geldt een leeftijdsgrens van 18 jaar voor T1 artikelen. Ook moet de informatie erop staan volgens het Vuurwerkbesluit (naam importeur, etc. net als bij vuurwerk cat. 1/2/3). Voor Theaterartikelen geldt dat dit NIET in de Nederlandse taal hoeft, maar het mag in het Duits of Engels. Voor consumentenvuurwerk ligt dit anders.
Uiteraard kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, maar ik vermoed dat dit het wel zo is. Mochten er aanvullingen zijn, be my guest.