Illegale vuurwerkfilmpjes voor insta-fame

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
ANP-30178917.jpg

04 december 2016
Harde klappen, knetterende knallen en denderende dreunen. Het Instagram-account Vuurwerkhyena's staat vol met spectaculaire, korte filmpjes van illegaal vuurwerk. Wat je ziet is gevaarlijk en superstrafbaar. Toch kunnen deze 'hyena's' onverstoorbaar doorgaan zonder opgepakt te worden door de politie. Hoe zit dat?
De afgelopen weken werd het account in een rap tempo populairder. Ondertussen heeft-ie al zo'n vijfentwintigduizend volgers. Ook aan het aantal ingezonden filmpjes is geen gebrek. Per dag komen er zo’n twee tot drie online.

In de filmpjes wordt geëxperimenteerd met allerlei soorten illegaal vuurwerk. Het wordt in deodorantbussen gepropt, in het water gegooid of met hele grote hoeveelheden tegelijk aangestoken. ’Dit is pas vuurwerk!’, zegt iemand in de reacties. ‘Verkoop je ook zulke bommetjes?’, vraagt een ander.

Levensgevaarlijke bommen

Veel jongeren vinden de filmpjes leuk, interessant of zelfs stoer om naar te kijken. Maar eigenlijk is het vooral levensgevaarlijk wat je te zien krijgt, vertelt Karin Klein Wolt van VeiligheidNL tegen RTL Nieuws. Ze maakt zich zorgen. ‘Het is geen gewoon vuurwerk, het zijn bijna bommen! En die bommen kunnen voor ernstig letsel zorgen.’

Oppakken is lastig

Het is behoorlijk gevaarlijk dus, wat je ziet. Én strafbaar. Want het vuurwerk dat afgestoken wordt is illegaal en mag je dus niet eens in je garage hebben liggen. Maar de jongens achter het account zijn lastig te pakken voor de politie. Ze zijn anoniem en de filmpjes maken ze niet zélf, maar krijgen ze toegestuurd.

Ook de makers van die filmpjes blijven anoniem: in de filmpjes zie je niet wie het doet en waar het precies gebeurt. En zelfs als je dat al wél kunt zien, blijft het moeilijk iemand daarvoor te straffen. 'Dan moeten ze nog kunnen bewijzen dat-ie inderdaad illegaal vuurwerk afstak: dat vuurwerk is er immers niet meer', zegt Advocaat Marielle van Essen tegen RTL Nieuws.

Slim

Kortom: de Vuurwerkhyena's zijn de politie te slim af. Alhoewel het de vraag blijft in hoeverre ze daar van tevoren over hebben nagedacht. ‘Ik doe het eigenlijk alleen voor de Insta-fame’, vertelt een van de beheerders van het account anoniem. ‘Ik vind het gewoon leuk dat mensen reageren. En dat het zo groot wordt.'

De foto's in dit artikel zijn stockfoto's van het ANP. De jongen in beeld heeft dus niets te maken met de Vuurwerkhyena's.

Bron

Soms best jammer dat het internet zo 'vrij' is. Precies deze jeugd moet aangepakt worden. Net zoals voorheen met die straathyena's. Gedesintegreerde (vaak) Nederlandse jochies die de 'straat' (lees Noord-Afrikaanse pauper) cultuur zo geweldig vinden, met accent en al en leven alsof ze in een getto wonen. Gewoon uit de lucht halen die pagina's. Helaas werkt net als YT, FB vaak niet mee tenzij er een paar blote jetsers te zien zijn.

niet zozeer internet opzich, maar wel social media.
dát verziekt de maatschapij en alles er omheen.
stelletje aandachtsgeile kut kneuzen!

Helaas helpt reporten inderdaad alleen als er een paar blote tieten in beeld komen,
echter filmpjes welke foutief gedrag verheerlijken zijn helaas vogelvrij...

Sinds enkele weken actief op Instagram. Wat mij opvalt is het aantal (fake) handelsaccounts. En de winkels die actief zijn worden bestookt met achterlijke vragen zoals:

- Verkopen jullie nitraten/FP3/cobra's? (kies zelf maar welke)
- Bezorgen jullie ook?
- Binnen hoeveel dagen is het binnen via de post?

Je kan gewoon aan de reacties aflezen dat jongeren A) geen kennis hebben van de regelgeving en B) totaal niet geïnteresseerd zijn in legaal Nederlands vuurwerk. Dat terwijl er flink wat Nederlands vuurwerk is wat niet onderdoet voor cakes uit het buitenland of het illegale circuit.

Alleen Thunderkings zijn populair onder jongeren (uitzonderingen daargelaten). Maar als de jeugd er achterlijk mee blijft doen, dan zullen die ooit ook een keer aan de beurt zijn net als de babypijl en romeinse kaars.

Het wordt tijd dat de accounts worden aangepakt. En nog belangrijker, dat degenen met een voorbeeld functie (grotere kanalen / pagina's) er zich ook naar gaan gedragen.

Alleen Thunderkings zijn populair onder jongeren (uitzonderingen daargelaten). Maar als de jeugd er achterlijk mee blijft doen, dan zullen die ooit ook een keer aan de beurt zijn net als de babypijl en romeinse kaars.

Dat sommige jongeren idioot doen met singleshots komt omdat het (grond)knalaanbod in Nederland ronduit belabberd is. Het verklaart ook waarom Thunderkings immens populair zijn onder de Nederlandse jeugd.
Wanneer Categorie F2 flashknallers worden toegestaan en voor buskruitknallers de limiet van 2,5 gram buskruit naar 6 gram wordt opgeschroefd (categorie F2 limiet) zal dat gedrag ook wel verdwijnen.
Daarnaast moet timefuse in Nederlands grondknalvuurwerk kunnen naar mijn mening (zie ook de kanonslagen en kubische kanonslagen in Duitsland en binnenkort België).

Categorie F3 flashknallers zie ik bij verre niet legaal worden in Nederland.
Overigens keur ik het misbruiken van Thunderkings / singleshots totaal af.

Laatst bewerkt:
Ik volg zelf Ruben Koet en ik moet zeggen dat hij nooit aanspoort om dingen te doen of te kopen die hij koopt. Hij koopt en steekt internationaal af. Daarnaast knutselt hij, maar hij steekt het af in een weiland. Misschien geeft hij niet altijd het goede voorbeeld, maar dat het allemaal zijn schuld is? Nee...

En dat grotendeels door knulletje Koet met zijn sensatiekanaaltje...

Is natuurlijk makkelijk de schuld afschuiven. Het interesseert die gasten met cobra's echt niet wie zo'n kanaaltje heeft of niet, zij willen gewoon knallen wanneer hen dat uitkomt, en dan houden ze echt geen rekening met wie of wat dan ook. Vaak zijn het de jongens die in december weer interesse tonen in vuurwerk, en dit op dat moment dan het zwaarste en hardste willen hebben. Zo'n kanaaltje boeit hen nogmaals echt niet...

Hij heeft hier totaal niks mee te maken. Laten we alsjeblieft geen tijd verspillen aan zijn kanaal en de nutteloze discussie die daarbij hoort. Dit zijn gewoon tegendraadse k*tkoters zonder inlevingsvermogen of verantwoordelijkheidsgevoel die eind van het jaar zwaar vuurwerk aangeboden krijgen of verkopen en stoer willen zijn. Ze staan verder compleet los van het vuurwerkwereldje en hebben geen flauw idee hoe die werkt en hoe justitie omgaat met dit spul..

Is natuurlijk makkelijk de schuld afschuiven. Het interesseert die gasten met cobra's echt niet wie zo'n kanaaltje heeft of niet, zij willen gewoon knallen wanneer hen dat uitkomt, en dan houden ze echt geen rekening met wie of wat dan ook. Vaak zijn het de jongens die in december weer interesse tonen in vuurwerk, en dit op dat moment dan het zwaarste en hardste willen hebben. Zo'n kanaaltje boeit hen nogmaals echt niet...

Letterlijk decembernoobs.

Ik als PyroYouTuber en iemand met een mooi instagram account, met kwaliteitsfoto's van vuurwerk er op, moet wel even schrikken van de reacties van veel VWC'ers. Dit gedrag van jullie is hetzelfde als al die ouwe sokken die één keer een artikel in de krant over vuurwerk lezen en het meteen klakkeloos overnemen. Door dit artikel zijn jullie meteen negatief over instagram en YouTube accounts die vuurwerk plaatsen. Ik kan je een ding vertellen dat die vuurwerkhyenas het k*tste vuurwerk instagram account hebben wat er is. Die sloopfilmpjes die ze plaatsen is niet de realiteit. Veel PyroYoutubers zijn ook 'normale' liefhebbers. Waarom wordt Ruben Koet meteen als slecht beoordeeld? Omdat hij misschien ook vuurwerk afsteekt wat niet binnen onze wetten past? Mensen die alle vuurwerkliefhebbers op instagram en YouTube als slecht beoordelen moeten gewoon leren om niet iedereen over een kam te scheren.

Ruben koet is een slecht voorbeeld voor zijn kijkers, vooral als je nagaat dat de gemiddelde leeftijd erg laag is. Hij promoot zwaar knalvuurwerk, hij pleit voor legalisatie van mortieren etc. Deze kerel hoort wat mij betreft niet thuis op youtube.

En ondertussen kijkt iedereen wel eens een filmpje van Koet!
Gewoon om te lachen of wanneer men een filmpje zoekt van een bepaald product..
Eerlijk is eerlijk hij heeft ook leuke en goede filmpjes..
Niets mis mee..
En al stopt die gast nitraten in zijn aars.... dat betekent niet dat iedereen hem meteen na gaat doen.
Ook die koters van 12 tm 18 jaar hebben een denkvermogen.
Kom op..
Als of de heer Koet schuldig is aan alles...

Weet je wie pas echt schuldig is aan het vergallen van onze traditie?...

De media die telkens weer alles aandikt en er continu aandacht aan geeft..
Hoe meer negative media aandacht hoe sneller een verbod.

En ondertussen kijkt iedereen wel eens een filmpje van Koet!
Gewoon om te lachen of wanneer men een filmpje zoekt van een bepaald product..
Eerlijk is eerlijk hij heeft ook leuke en goede filmpjes..
Niets mis mee..
En al stopt die gast nitraten in zijn aars.... dat betekent niet dat iedereen hem meteen na gaat doen.
Ook die koters van 12 tm 18 jaar hebben een denkvermogen.
Kom op..
Als of de heer Koet schuldig is aan alles...

Weet je wie pas echt schuldig is aan het vergallen van onze traditie?...

De media die telkens weer alles aandikt en er continu aandacht aan geeft..
Hoe meer negative media aandacht hoe sneller een verbod.

Klopt ik zelf soms ook maar die vent is echt heel erg dom , waarschijnlijk groep 2 niet afgemaakt.
Ik zeg niet dat hij schuldig is aan alles , ik zeg ook niet dast iedereen dat over neemt maar somige mischien wel

Je hebt altijd mensen die hem na gaan doen.
Tenenkrommend is dat filmpje van hem, dat hij shells in het water gaat gooien.
Lekker de flora en fauna om zeep helpen.
Maar helaas zijn er wel lieden die hem na gaan doen.

Maar wat 3XH zegt klopt ook.
De media belichten 9,9 van de 10 x de negatieve kant van vuurwerk.
Bij de start van de verkoopdagen, vraagd zo'n klootviool van een journalist.
Is dat niet zonde van het geld.

Nee, die bodemloze goede doelen organisaties.
Hoeveel geld er aan de strijkstok van de directie en management blijft hangen.
Ik heb vaak medelijden met de collectanten.

Back
Bovenaan