Illegale namaak-cobra's nog gevaarlijker

Babiloot

VWC lid
update Namaakknallers tussen het illegale vuurwerk zijn dit jaar nog gevaarlijker door de slechte kwaliteit. ,,Ze lekken vaak flitspoeder, dat zo kan ontploffen. Zelfs door statische spanning of een warm straalkacheltje,'' zegt vuurwerkexpert John van der Lee van de Rotterdamse politie. De verkoop van legaal vuurwerk is inmiddels begonnen.

Meld het als je grote knallen hoort of weet dat je buren illegaal vuurwerk hebben. Voel je geen verrader

John van der Lee

Deze nepknallers hebben vaak een grotere lading en een lont dat sneller opbrandt. Daardoor kan het illegale vuurwerk - veelal nagemaakte Cobra's - sneller ontploffen dan de gebruiker denkt. En de klap kan ook groter zijn dan verwacht. De gevolgen hiervan kunnen desastreus zijn. Net als het 'gewone' illegale vuurwerk, dat door het flitspoeder ook gevaarlijk is.

,,Meld het als je grote knallen hoort of weet dat je buren illegaal vuurwerk hebben. Voel je geen verrader,'' zegt Van der Lee. ,,Hoe vervelend is het, als het dak er bij de buren afvliegt en jij wist dat ze spullen in huis hadden.''

De expert vreest ook de verschillende types. ,,Van de Super Cobra 6 heb je ook een type, 2G, waarvan het lontje veel dunner is. Als je daar niet op let, word je verrast door de knal.'' Ook worden sommige buisjes met extra poeder gevuld. ,,Als je die bij je hoofd schudt, kunnen ze al ontploffen. Dat kan fataal zijn.''
Kopen maar nog niet knallen

De verkoop van vuurwerk is dinsdag begonnen en duurt drie dagen lang. Afsteken mag pas donderdag 31 december vanaf 18.00 uur. Alleen winkels met een vergunning mogen vuurwerk verkopen. Knallen mag acht uur lang, van oudejaarsdag 18.00 uur tot nieuwjaarsnacht 02.00 uur.

Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) verwacht dat er dit jaar in totaal ongeveer evenveel vuurwerk als vorig jaar zal worden aangeschaft. Vorig jaar ging er voor 65 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in.

Bron

'' Ook worden sommige buisjes met extra poeder gevuld. ,,Als je die bij je hoofd schudt, kunnen ze al ontploffen. Dat kan fataal zijn.''

Alleen bij je hoofd? Mensen waarschuwen is niks mis mee maar dit is wel weer een hoogstaand stukje journalistiek AD. Ik ga lekker vuurwerk halen vandaag, stik er maar in..

Sowieso treurig dat een simpel nieuwsberichtje over de start van de vuurwerkverkoop er niet meer af kan zonder dit soort bangmakerij erbij te betrekken.

't Is wel waar dat 90% van de C6 in omloop nepperds zijn, Chinees én Pools. Ook 90% van de 901 die in omloop is, is Chinese namaak...hopeloze geldwolf zonder geweten die daar achter zit. Levensgevaarlijk spul.

't Is wel waar dat 90% van de C6 in omloop nepperds zijn, Chinees én Pools. Ook 90% van de 901 die in omloop is, is Chinese namaak...hopeloze geldwolf zonder geweten die daar achter zit. Levensgevaarlijk spul.

90% is zwaar overtrokken. ik schat namaak/imitatie vuurwerk op 5 tot 10% maximaal :wink:

goede imitatie Cobra's

goede imitatie Cobra's

90% is zwaar overtrokken. ik schat namaak/imitatie vuurwerk op 5 tot 10% maximaal :wink:

Vlg. mij zijn de originele Cobra's gevaarlijk vanwege het feit dat de lonten gewoon los in de label (dat is een sticker) zijn aangebracht. De label is gewoon een sticker welke langer is dan de knaller en daar wordt dan een lont in gestopt en dicht geknepen.

Dat is het prooblem van de normale EDB Super Cobra 6 met vlam.

De ander versie van Cobra 6 heet 2nd generatie welke geen vlam heeft. Het probleem is het lont er gewoon uittrokken kan worden.

De imitatie's zijn ergo veel beter en ook nog goedkoper. En vlg de politie knaller ze ook nog harder dan het originele product.

Nee geef mij maar een goede imitatie die ook nog goedkoper is in aanschaf.

Dit gebeurt overigens wel vaker dat de kopie beter is dan het originele product. De jappen hebben dat ook met auto's gedaan. :D

Dagoberth

Vlg. mij zijn de originele Cobra's gevaarlijk vanwege het feit dat de lonten gewoon los in de label (dat is een sticker) zijn aangebracht. De label is gewoon een sticker welke langer is dan de knaller en daar wordt dan een lont in gestopt en dicht geknepen.

Dat is het prooblem van de normale EDB Super Cobra 6 met vlam.

De ander versie van Cobra 6 heet 2nd generatie welke geen vlam heeft. Het probleem is het lont er gewoon uittrokken kan worden.

De imitatie's zijn ergo veel beter en ook nog goedkoper. En vlg de politie knaller ze ook nog harder dan het originele product.

Nee geef mij maar een goede imitatie die ook nog goedkoper is in aanschaf.

Dit gebeurt overigens wel vaker dat de kopie beter is dan het originele product. De jappen hebben dat ook met auto's gedaan. :D

Dagoberth

imitatie is heel iets anders dan wat jij bedoeld. polen heeft inderdaad hun eigen cobra's, zijn wel eens rondgegaan in matige hoeveelheid. de echte en de 2G zijn gewoon de originele van di blasio elio. je had toen ook BSC Italia, dat waren gewoon omgelabelde cobra's 5. maar zeker geen imitatie. di blasio elio bracht die op de markt

Di blasio elio is de king of the cobra's. Altijd perfectie geleverd in tegensteling tot de poolse namaak met gebroken lonten of lading die vochtig is geweest.
Het is een wat sensatie bericht van de media, maar dat hoort erbij :) Het moet tenslotte de mensen afschrikken om dit te kopen.
De cobra was leuk toen die net uit was....hij is al lang en breed uit op zijn retour. De C7 en C8 zijn gewoon achterlijke knallen dat niets meer met vuurwerk te maken heeft.

Ik had vorig jaar Cobra's uit Tjechie en die knalden net zo hard en de afwerking was gewoon goed. Niks geen onveilige situaties meegemaakt. Alleen vind ik ze een beetje te hard dus nu niet meer :)

Back
Bovenaan