Illegale handel in Twente floreert bij verbod: ‘Met busjes vuurwerk de grens over'

funkyi

VWC lid
Illegale handel in Twente floreert bij verbod: ‘Met busjes vuurwerk de grens over'

Illegale handel in Twente floreert bij verbod: ‘Met busjes vuurwerk de grens over, duizenden kilo’s per dag’

ALMELO - Het vuurwerkverbod met oudjaar speelt illegale handelaren in de kaart. „Of denk je dat het met oudjaar stil blijft in Almelo? Om over Den Haag nog maar te zwijgen”, zegt Jan Willems* smalend. „De illegale handel lacht zich rot en de eigenaren van vuurwerkwebshops in Polen ook. Er is nog tijd om te bestellen.”

Hoofdschuddend volgt vroege veertiger Willems wat er gaande is. „Die jongens die vuurwerk willen die hebben het straks echt wel, hoor. Uit Polen krijg je het via de post, of je bestelt wat bij een jongen met een handeltje, zoals ik vroeger had. Even rondvragen en je komt in een WhatsApp- of Telegramgroep waar je kunt bestellen. En in Duitsland koop je het straks gewoon bij de Aldi! Dat mag dan Nederland niet in, maar gaan ze dan 10.000 agenten extra inzetten aan de grens? Naïef van de regering, vind ik dit.”

Gepakt en opgesloten
Willems kan het weten. Hij handelde naar eigen zeggen twintig jaar illegaal in vuurwerk. Tot het zes jaar geleden fout liep en hij voor zes weken in het huis van bewaring belandde. „Toen ben ik gestopt. Dat heb ik er niet voor over.” Achteraf kreeg hij die zes weken betaald. „Er was een foutje gemaakt door justitie, ik ging vrijuit, ha, ha.”

Maar de compensatie voor onterecht zitten - tegenwoordig 85 euro per dag - woog niet op tegen de inkomsten uit illegale vuurwerkverkoop. „Bij lange na niet.” Want die waren super. „Tot wel 40.000 euro per jaar. Netto! Al moest ik dan wel reserveren om het jaar daarop handel te kunnen inkopen.”

Zes telefoons
Hij ziet zichzelf nog liggen, in joggingbroek op de bank. Dat begon eind september al en ging door tot in december. Hele dagen. Zes telefoons om zich heen en regelmatig een andere simkaart erin. „Want voor je het weet luistert de politie mee, hè? En dat wil je niet.”

Marges omlaag en straffen omhoog
Maar die ‘goede oude tijd’ is niet meer, zegt Willems. „Op het moment dat ik gepakt werd, was het al minder. De marges waren een stuk lager door die Poolse websites. Mensen kunnen daar zien wat het kost en zelf bestellen, als ze durven.” De illegale vuurwerkhandel is Willems ‘te tricky’ geworden, zegt hij. „De marges zijn omlaag gegaan en de straffen omhoog. Vroeger waren er hier in de buurt ook veel meer illegale handelaren, er zijn nu nog maar een paar grote jongens.”

Bunker in Duitsland
Hij ziet zichzelf als pionier. „Met drie maten bestelden we vuurwerk in Italië, Spanje en Polen. Dat lieten we afleveren bij een bunker die we huurden in Duitsland. Vervolgens brachten we de bestellingen in drie busjes naar de klanten. Eén personenwagen vooruit om te kijken of er grenscontrole was en na het sein ‘kust veilig’ de grens over. Meerdere ritten per dag, duizenden kilo’s. Direct van de bunker naar de klant en niét thuis opslaan. Onze manier van werken is door velen gekopieerd.”

In de schuur bewaard
Die ene keer dat hij het wel waagde om 17 dozen in zijn schuur te bewaren, werd hem meteen fataal. „Ik nam dat spul mee naar huis, omdat de klant bij wie ik het zou afleveren niet thuis was. Dan moet je wat. Ik zet het in de schuur en dezelfde dag kwam de politie. Ze wilden bij mij in de schuur kijken, omdat ze gestolen waar zochten. En nu vonden ze dozen illegaal vuurwerk. Ik werd meteen vastgezet.”

Dozen met siervuurwerk
De illegale handel spitst zich de laatste jaren toe op de verkoop van 20 à 30 kilo wegende dozen siervuurwerk, die minutenlang knallen, zegt Willems. Verkoopprijzen van 100 euro tot wel 600 euro. „Zwaar knalvuurwerk, zoals Corbra 6 en nitraatbommen, zijn niet interessant voor de illegale handel. Te weinig marge.

Bovendien zijn ‘mongolen die met illegaal knalvuurwerk brievenbussen en bushokjes opblazen’ er volgens Willems verantwoordelijk voor dat er al tijden wordt gesproken over een totaal vuurwerkverbod. „Ze verpesten het voor de rest. Dat spul kun je gewoon online bestellen in Polen. Het zou beter zijn als die zouden stoppen met de verkoop van dat zware knalvuurwerk. Die Poolse vuurwerkwebsites zijn net AliExpress; groot assortiment, goedkoop en betrouwbaar.”

https://www.destentor.nl/almelo/illegale-handel-in-twente-floreert-bij-verbod-met-busjes-vuurwerk-de-grens-over-duizenden-kilo-s-per-dag~a5c7c548/

Back
Bovenaan