Q12307
VWC lid
Het aantal jonge kinderen met ernstig vuurwerkletsel neemt snel toe. Halverwege december zijn al tien jongeren een arm, hand of vingers kwijtgeraakt door vuurwerk, een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie. Vorig jaar waren er om deze tijd vier slachtoffers. Handchirurgen vrezen voor wat er nog komen gaat.
„Het wordt steeds jonger en steeds heftiger’’, zegt Ernst Smits van de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie (NVvH). De gemiddelde leeftijd van de vuurwerkslachtoffers is in vijf jaar tijd gedaald van 23 naar 13 jaar. „Er zijn al meerdere handen afgegaan dit jaar en we moeten nog beginnen.’’
„Dit wordt echt niet leuk’’, zegt hij. In het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis wordt zelfs weer een speciale poli voor jonge vuurwerkslachtoffers ingericht. Daar zijn onder anderen een maatschappelijk werker, een psycholoog en een revalidatiearts bij aangesloten. „Als een patiënt binnenkomt op de spoedeisende hulp, blijkt de knal vaak zo heftig dat ze ook een klaplong kunnen hebben of gescheurde trommelvliezen’’, aldus Smits.
Met de eenarmige ‘Cobra One-Sleeve’ laat kledingmerk Four de impact van een zwaar vuurwerkongeluk zien. © Four & Ocean Outdoor
Hoewel de plastisch chirurgen ook groot voorstander zijn van een vuurwerkverbod, zien ze dat de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk gebeuren. Vaak zijn cobra’s de boosdoener: explosieven met de kracht van een handgranaat. „Als het misgaat, dan gaat het ook echt mis’’, zegt Smits. „80 procent is dan meerdere vingers kwijt.’’
„Heel vaak zie je dat kinderen geen idee hebben hoe zwaar het vuurwerk is’’, aldus Smits. „We proberen ze te waarschuwen. We zijn dankbaar dat zo’n kledingmerk een platform met bekende influencers beschikbaar stelt. Jongeren kijken minder tv dan wij vroeger deden, ze krijgen hun informatie via sociale media. We hopen dat we op deze manier bij ze binnenkomen. Al kunnen we er één slachtoffer mee voorkomen, dan is het wat mij betreft al geslaagd.’’
Bron: AD
Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie. Vorig jaar waren er om deze tijd vier slachtoffers. Handchirurgen vrezen voor wat er nog komen gaat.
„Het wordt steeds jonger en steeds heftiger’’, zegt Ernst Smits van de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie (NVvH). De gemiddelde leeftijd van de vuurwerkslachtoffers is in vijf jaar tijd gedaald van 23 naar 13 jaar. „Er zijn al meerdere handen afgegaan dit jaar en we moeten nog beginnen.’’
De helft is jonger dan 18
Want Smits, die zelf in het Rotterdamse Erasmus MC werkt, weet dat het zwaartepunt in de komende anderhalve week ligt. „De piek komt nog’’, benadrukt hij. Plastisch chirurgen behandelden vorig jaar zeventig vuurwerkslachtoffers. Van hen was de helft 18 jaar of jonger. Dit is het laatste jaar waarin op veel plekken nog legaal vuurwerk mag worden afgestoken, en het laatste jaar waarin legaal vuurwerk verkocht mag worden. Dat doet het ergste vrezen.„Dit wordt echt niet leuk’’, zegt hij. In het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis wordt zelfs weer een speciale poli voor jonge vuurwerkslachtoffers ingericht. Daar zijn onder anderen een maatschappelijk werker, een psycholoog en een revalidatiearts bij aangesloten. „Als een patiënt binnenkomt op de spoedeisende hulp, blijkt de knal vaak zo heftig dat ze ook een klaplong kunnen hebben of gescheurde trommelvliezen’’, aldus Smits.
Hoewel de plastisch chirurgen ook groot voorstander zijn van een vuurwerkverbod, zien ze dat de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk gebeuren. Vaak zijn cobra’s de boosdoener: explosieven met de kracht van een handgranaat. „Als het misgaat, dan gaat het ook echt mis’’, zegt Smits. „80 procent is dan meerdere vingers kwijt.’’
Waarschuwen via influencers
De NVvH lanceert samen met kledingmerk Four nu een bewustwordingscampagne. Het kledingmerk brengt een eenarmige hoodie uit (de ‘Cobra One-Sleeve’) om te laten zien hoe verstrekkend de gevolgen zijn. De artsen hopen via het Amsterdamse kledingmerk, dat voor de campagne samenwerkt met influencers als Soundos, Défano Holwijn en Montell, meer jongeren te bereiken.„Heel vaak zie je dat kinderen geen idee hebben hoe zwaar het vuurwerk is’’, aldus Smits. „We proberen ze te waarschuwen. We zijn dankbaar dat zo’n kledingmerk een platform met bekende influencers beschikbaar stelt. Jongeren kijken minder tv dan wij vroeger deden, ze krijgen hun informatie via sociale media. We hopen dat we op deze manier bij ze binnenkomen. Al kunnen we er één slachtoffer mee voorkomen, dan is het wat mij betreft al geslaagd.’’
Bron: AD