Illegaal vuurwerk leidt al tot 10 amputaties: ‘Het wordt steeds jonger en heftiger’

Q12307

VWC lid
Het aantal jonge kinderen met ernstig vuurwerkletsel neemt snel toe. Halverwege december zijn al tien jongeren een arm, hand of vingers kwijtgeraakt door vuurwerk, een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie. Vorig jaar waren er om deze tijd vier slachtoffers. Handchirurgen vrezen voor wat er nog komen gaat.

„Het wordt steeds jonger en steeds heftiger’’, zegt Ernst Smits van de Nederlandse Vereniging voor Handchirurgie (NVvH). De gemiddelde leeftijd van de vuurwerkslachtoffers is in vijf jaar tijd gedaald van 23 naar 13 jaar. „Er zijn al meerdere handen afgegaan dit jaar en we moeten nog beginnen.’’

De helft is jonger dan 18​

Want Smits, die zelf in het Rotterdamse Erasmus MC werkt, weet dat het zwaartepunt in de komende anderhalve week ligt. „De piek komt nog’’, benadrukt hij. Plastisch chirurgen behandelden vorig jaar zeventig vuurwerkslachtoffers. Van hen was de helft 18 jaar of jonger. Dit is het laatste jaar waarin op veel plekken nog legaal vuurwerk mag worden afgestoken, en het laatste jaar waarin legaal vuurwerk verkocht mag worden. Dat doet het ergste vrezen.

„Dit wordt echt niet leuk’’, zegt hij. In het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis wordt zelfs weer een speciale poli voor jonge vuurwerkslachtoffers ingericht. Daar zijn onder anderen een maatschappelijk werker, een psycholoog en een revalidatiearts bij aangesloten. „Als een patiënt binnenkomt op de spoedeisende hulp, blijkt de knal vaak zo heftig dat ze ook een klaplong kunnen hebben of gescheurde trommelvliezen’’, aldus Smits.
Met de eenarmige ‘Cobra One-Sleeve’ laat kledingmerk Four de impact van een zwaar vuurwerkongeluk zien.Met de eenarmige ‘Cobra One-Sleeve’ laat kledingmerk Four de impact van een zwaar vuurwerkongeluk zien. © Four & Ocean Outdoor

Hoewel de plastisch chirurgen ook groot voorstander zijn van een vuurwerkverbod, zien ze dat de meeste ongelukken met illegaal vuurwerk gebeuren. Vaak zijn cobra’s de boosdoener: explosieven met de kracht van een handgranaat. „Als het misgaat, dan gaat het ook echt mis’’, zegt Smits. „80 procent is dan meerdere vingers kwijt.’’

Waarschuwen via influencers​

De NVvH lanceert samen met kledingmerk Four nu een bewustwordingscampagne. Het kledingmerk brengt een eenarmige hoodie uit (de ‘Cobra One-Sleeve’) om te laten zien hoe verstrekkend de gevolgen zijn. De artsen hopen via het Amsterdamse kledingmerk, dat voor de campagne samenwerkt met influencers als Soundos, Défano Holwijn en Montell, meer jongeren te bereiken.
„Heel vaak zie je dat kinderen geen idee hebben hoe zwaar het vuurwerk is’’, aldus Smits. „We proberen ze te waarschuwen. We zijn dankbaar dat zo’n kledingmerk een platform met bekende influencers beschikbaar stelt. Jongeren kijken minder tv dan wij vroeger deden, ze krijgen hun informatie via sociale media. We hopen dat we op deze manier bij ze binnenkomen. Al kunnen we er één slachtoffer mee voorkomen, dan is het wat mij betreft al geslaagd.’’

Bron: AD

Vreselijk bericht natuurlijk, vooral voor de slachtoffers en hun (directe) omgeving.

Waar ik veel moeite mee heb is dat dit soort berichten nu al naar buiten komen, hoe zou dit volgend jaar en aankomende jaren dan moeten zijn? Er is dan steeds meer van dit vuurwerk, uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van het individu en keuze van mensen zelf.
Maar door het legale te verbieden, zet je wel de deur open voor dit soort situaties!

Ergens ook de schuld van de regering.

Men weet dat vuurwerk erg geliefd is. Er is geen gereguleerd alternatief op knalvuurwerk en dat men er toch naar opzoek gaat.

Men besluit om de handel van de geliefde originele cobra 6 te dwarsbomen (en terecht), maar zonder alternatief (legaal knalvuurwerk wordt zelfs verboden!).

Wat gebeurt er? Er wordt veel troep gemaakt underground of in het oostblok. Veel "cobra's" en andere knallers van zielige kwaliteit met kruitlek, lontjes die er uit vallen, geen pré-burners etc. In de zwarte handel is bekend welke soorten knalvuurwerk extreem gevaarlijk zijn en meteen af kunnen gaan (daar wordt zelfs voor gewaarschuwd!) Dit heeft al vele handen en vingers gekost.

Dan heb je natuurlijk nog de "jannen met pet" die steeds gemakkelijker aan shells kunnen komen. Wat doet de regering? Verbiedt F3 single shots als alternatief..

Toch denk ik persoonlijk puur aan de hand van de verhalen (getuigen) dat vooral de slechte kwaliteit van sommige illegale knallers en het vele gebruik van shells hier de oorzaak van is.

Er worden shells verhandeld zonder lont, alleen QM Wat denkt jan met de pet? Ohw normale lont, en boem. Of het lont staat zo gekruld dat bij het afsteken er vonken op het QM komen en meteen af gaat.

Het is gewoon zielig gesteld met wat men denkt in de tweede kamer en hoe het in de praktijk werkt. Zomaar iets verbieden wat enorm geliefd is zonder alternatief, zorgt voor deze "nadelen".

Dit zal helaas alleen maar toenemen.

Er is dan steeds meer van dit vuurwerk, uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van het individu en keuze van mensen zelf.
Ben ik het niet helemaal mee eens, een 11, 12 jarige kan echt niet overzien wat de gevolgen allemaal zijn en gevaar inschatten.

Ze gaan het volgend jaar heel druk krijgen vrees ik, er zijn genoeg lui die overstappen met alle gevolgen van dien. Met dank aan de overheid, daar kunnen ze terecht met de klachten.

Ben ik het niet helemaal mee eens, een 11, 12 jarige kan echt niet overzien wat de gevolgen allemaal zijn en gevaar inschatten.

Ze gaan het volgend jaar heel druk krijgen vrees ik, er zijn genoeg lui die overstappen met alle gevolgen van dien. Met dank aan de overheid, daar kunnen ze terecht met de klachten.
Mee eens, daar heb je een punt.
Vooral gezien de gemiddelde leeftijd momenteel 13 jaar is van dit soort verwondingen, heb je zeker kans dat jongeren dit niet kunnen overzien.
Gevaarlijke en enge ontwikkelingen..

Mee eens, daar heb je een punt.
Vooral gezien de gemiddelde leeftijd momenteel 13 jaar is van dit soort verwondingen, heb je zeker kans dat jongeren dit niet kunnen overzien.
Gevaarlijke en enge ontwikkelingen..
Ja, als ik naar mezelf kijk in die leeftijd 12,13 dan beschikten wij over picollo strijkertjes, halve strijkers en normale groene, dat was toen “je van het” en super spannend om te hebben, ik snap het wel natuurlijk maar daar knalde je je hand niet mee weg. En daar kwam je ook niet makkelijk aan.

Nu zijn die dingen vervangen door op zn minst nitraten van enkele grammen of idd cobra achtige knallers van dubieuze kwaliteit, of zelfs zelfbouw zie je steeds meer, statisch gezien zijn deze cijfers ook niet gek en al helemaal niet dat dit volgend jaar gaat stijgen :(

Zie hier het gevolg van verbieden, verbieden, verbieden .... Met goed Nederlands knalvuurwerk, en dan bedoel ik ook goed, was de vraag een stuk minder geweest naar dit soort dingen. We hebben 1 jaar mogen genieten van de grijslont knallers van Katan, de prachtige knallers van Funke in Duitsland. Goede knallers met een minimaal risico op zwaar letsel en vernielingen. Bedankt politiek !! Het is niet dat er niet genoeg gewaarschuwd is.

Ergens ook de schuld van de regering.

Men weet dat vuurwerk erg geliefd is. Er is geen gereguleerd alternatief op knalvuurwerk en dat men er toch naar opzoek gaat.

Men besluit om de handel van de geliefde originele cobra 6 te dwarsbomen (en terecht), maar zonder alternatief (legaal knalvuurwerk wordt zelfs verboden!).

Wat gebeurt er? Er wordt veel troep gemaakt underground of in het oostblok. Veel "cobra's" en andere knallers van zielige kwaliteit met kruitlek, lontjes die er uit vallen, geen pré-burners etc. In de zwarte handel is bekend welke soorten knalvuurwerk extreem gevaarlijk zijn en meteen af kunnen gaan (daar wordt zelfs voor gewaarschuwd!) Dit heeft al vele handen en vingers gekost.

Dan heb je natuurlijk nog de "jannen met pet" die steeds gemakkelijker aan shells kunnen komen. Wat doet de regering? Verbiedt F3 single shots als alternatief..

Toch denk ik persoonlijk puur aan de hand van de verhalen (getuigen) dat vooral de slechte kwaliteit van sommige illegale knallers en het vele gebruik van shells hier de oorzaak van is.

Er worden shells verhandeld zonder lont, alleen QM Wat denkt jan met de pet? Ohw normale lont, en boem. Of het lont staat zo gekruld dat bij het afsteken er vonken op het QM komen en meteen af gaat.

Het is gewoon zielig gesteld met wat men denkt in de tweede kamer en hoe het in de praktijk werkt. Zomaar iets verbieden wat enorm geliefd is zonder alternatief, zorgt voor deze "nadelen".

Dit zal helaas alleen maar toenemen.
Je haalt ook de kern aan. In essentie is veel wetgeving ervoor bedoeld om de allerdomste mensen die onder ons zijn tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Het kopen van shells met alleen QM, niet eventjes uitzoeken hoe dat werkt en vervolgens je gezicht ermee afblazen...tsja....ik vraag me bij dit soort ongelukken altijd af hoe je het in godsnaam voor elkaar krijgt om jezelf zo te verwonden. En is dit nou echt heel erg als ik heel cynisch mag zijn. het gaat om een paar gevallen per jaar in nederland die steevast breed worden uitgemeten in de pers.

Toen Trump aangaf dat je een vorm van bleekmiddel zou kunnen drinken tegen een coronbesmetting moesten chloor fabrikanten een waarschuwing op hun produkt gaan zetten dat het niet geschikt was voor inwendig gebruik.

Tegen opper domheid en/of laag intellect is geen wetgeving opgewassen..

Er is in Nederland geen middenweg meer voor de grote groep normale mensen met een gemiddeld IQ die gewoon 1x per jaar vuurwerk willen afsteken . In Zwitserland is het mogelijk om even een examentje te doen en dan mag je tm 3"schieten. Hier houden schietbedrijven angstvallig stagairs buiten de deur omdat ze bang zijn anders teveel concurentie te creeren met deze opleidingsplekken.

Bedankt overheid.
Door een gereguleerde legale manier te verbieden (knallers), krijg je deze taferelen. Vroeger knalde per ongeluk wel eens een astronaut bij je vingers, dat deed even pijn maar niets ergstigs.

Nu is dst al enkele jaren verboden en gaan de jongeren aan de slag met corbra's.

Ik vrees met grote vrezen als straks al het vuurwerk verboden is.....
Nogmaals, bedankt overheid.

Gelukkig staat het internet niet ook vol met andere influencers die naar markten in Polen gaan om diezelfde cobra’s te halen. Dat zag je vroeger op de TV die wij keken niet. Vraag me af of deze campagne enige kans van slagen heeft.

Back
Bovenaan