Illegaal vuurwerk komt via Polen hier

moontan

VWC lid
OUD KRANTENBERICHT.

Illegaal vuurwerk komt via Polen hier

DEN HAAG

- Voor veel tieners is het de spanning die het zo leuk maakt. Op school, in het café of op de voetbalvereniging ...
....is altijd wel iemand die weet waar je een doos illegale zwarte strijkers of mortierbommen kan kopen.

Alleen al het bemachtigen van het adres en vervolgens een paar dozen geeft een kick. Dan vóórdat het 31 december is met een groepje al knallend door de stad lopen en rennen als de politie nadert.
Aanzienlijk minder spannend is dat door de zware strijkers elk jaar tieners hun vingers kwijtraken. Nog erger: Veertien doden in acht jaar tijd zijn direct toe te wijzen aan illegaal vuurwerk. Net als honderden gewonden per jaar.
Daarom zijn de knallers, net als lawinepijlen en Chinese vlinders, verboden. Ze zijn te gevaarlijk. Sinds Enschede is bovendien glashelder dat ook het opslaan van vuurwerk met veel voorzichtigheid dient te gebeuren. Deze week nog werd een straat in Almere afgezet. Vlakbij het illegale vuurwerk stond doodleuk warmteapparatuur voor een wietplantage.

Illegale vuurwerkhandel is echter lucratief en de aanpak moeilijk. ,,Er is makkelijk aan te komen en er zijn zoveel mensen bij betrokken dat het opsporen niet meevalt,’’ zegt G. Biezeveld, projectleider van het Landelijk Overleg Milieuhandhaving. ,,We denken dat 5 à 10 criminele organisaties vuurwerk verkopen. Verleden jaar is een netwerk in Noord-Nederland opgerold. De hoofdverdachte kreeg twee jaar celstraf. Er zijn ook aanwijzingen dat een aantal legale vuurwerkbedrijven handelt in verboden vuurwerk. Aan de papieren kan je niet zien of de bestelde partij mortierbommen niet toch aan consumenten wordt verkocht.’’

Het LOM heeft berekend dat jaarlijks circa 2 miljoen kilo verboden vuurwerk de lucht in gaat; goed voor een omzet van zo’n 10 miljoen euro. Ter vergelijking: de legale branche zet jaarlijks 55 miljoen euro om. Op sommige illegale producten wordt een winst van 400 procent gemaakt. Veel kopers zien het gevaar niet en betalen met plezier voor hun spannende, harde knallen.

Veel vuurwerk dat hier is verboden, is dat ook in onze buurlanden. Dus maken criminelen gebruik van een u-bochtconstructie. Op papier gaat het vuurwerk naar Polen of Tsjechië, maar uiteindelijk verdwijnt het op de Nederlandse markt. ,,We proberen de handel bij de bron aan te pakken,’’ zegt Biezeveld. ,,Een aantal bedrijven weet de weg naar China, waar praktisch alles vandaan komt. Daarna verdwijnt het via tal van kanalen op de markt. Daarom willen we niet alleen goede afspraken maken met onze buurlanden, waar illegaal vuurwerk vaak toch simpel te verkrijgen is, maar ook met de Chinezen. Over vijf jaar moet dan 80 procent minder illegaal vuurwerk worden verhandeld. Het is ambitieus, maar als iedereen meewerkt, ook de vuurwerkbranche, dan kan het.’’

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat dit krantenartikel recent is? Want vooral dit komt me bekend voor: Deze week nog werd een straat in Almere afgezet. Vlakbij het illegale vuurwerk stond doodleuk warmteapparatuur voor een wietplantage.
Wel intressante kranten artikel met al die cijfers. Maar alleen wordt er (zoals bijna altijd) wel overdreven.

-edit-
Ik had gelijk dit is inderdaad een oude kranten artikel;
http://www.ad.nl/binnenland/article73743.ece?service=print
29-11-2005

Zeer goed opgemerkt Doodskopper. Geeft aan dat je het artikel goed gelezen hebt.
Ik heb bewust een wat oud artikel geplaatst omdat het artikel informatie geeft over de illegale handel. De overheid is momenteel druk doende om de illegale handel aan banden te leggen. En dat is en blijft een actueel onderwerp.
Verder vielen de cijfers mij ook op. Bijvoorbeeld de 400% winstmarge.
Het netwerk achter de handel etc.etc.
Ik heb voor alle duidelijkheid de kop iets aangepast.

Bedankt voor je goede reactie.

:bye:

feit dat het uit 2005, en de handel in illegeaal vuurwerk nog steeds welig tiert zegt toch wel dat het niet een bepaald succesvolle aanpak is dan.

ach volgens mij is het ook dweilen met de kraan open..ze pakken er 10 aan de ene kant en aan de andere kant komen er weer 30 bij... ze krijgen het toch nooit helemaal dicht

Inderdaad een erg interessant stukje moontan...
Blijkt dat ze toch wel een beetje in de gaten hebben hoe het allemaal werkt al weten we hier op het forum er natuurlijk wel wat meer van...
Vooral het gegeven dat het zo een lucratieve business is met winstpercentages van soms zo een 400% zorgt er voor dat het gewoon te makkelijk geld verdienen is waardoor het eigenlijk onmogelijk op te lossen is...

Precies Firespree. Dat is het hem nou net. Mensen die op een gemakkelijke manier geld willen verdienen. En die binnen de kortste keren minimaal een jaarsalaris er aan over houden. Handelaars die misschien zelf helemaal niets om vuurwerk geven. Het is inderdaad een zeer lucratieve handel.

Precies Firespree. Dat is het hem nou net. Mensen die op een gemakkelijke manier geld willen verdienen. En die binnen de kortste keren minimaal een jaarsalaris er aan over houden. Handelaars die misschien zelf helemaal niets om vuurwerk geven. Het is inderdaad een zeer lucratieve handel.

laatst bij undercover in nederland zei zo vw handelaar toch ook van, ik zat eerst de in de witte ( das drugs coke o.a) maar met vw valt meer te verdienen dus daarom ben ik over gestapt

Drugs handel wordt ook al jaren aangepakt maar zolang er vraag is en er valt goed mee te verdienen blijven er mensen in deze handel.

Ze kunnen het hoogstens moeilijker maken voor handelaren het vuurwerk te verkrijgen door scherpe controles bij bedrijven en voorraad nog beter te controleren. Maar je haalt hier de handel niet mee weg.

De handel in het zware spul zal toch nooit volledig te stoppen zijn denk ik.
Ik denk dat ze beter nog eens naar het beleid van andere landen moeten kijken want ik heb nog nooit gehoord dat er in andere landen zoveel gezeik om vuurwerk is.
Het is nou eenmaal een feit dat wij nederlanders van een lekker potje knallen houden! Als ze nou eens een nieuw beleid maken dat gebaseerd is op die van bijv spanje dan denk ik dat 95% niet meer de behoefte heeft om harder en groter te gaan. Ook komen de consumenten niet meer in aanraking met het hele zware spul dat sommige handelaren zomaar verkopen en alles wordt gecontroleerd en gekeurd.

Back
Bovenaan