Illegaal vuurwerk hard aangepakt

moontan

VWC lid
Illegaal vuurwerk hard aangepakt

BEVERWIJK -
De economische politierechter pakt het bezit van illegaal vuurwerk hard aan. Enkele Beverwijkse overtreders kregen vrijdag werkstraffen en voorwaardelijke celstraffen opgelegd.

Een 29-jarige Beverwijker had eind 2008 ruim 374 kilogram aan lawinepijlen, Chinese rollen, vlinderbommen, nitraatklappers en strijkers in huis. De man verscheen niet op de zitting en werd bij verstek veroordeeld. Na een tip kon de politie het vuurwerk opsporen op het moment dat het werd verplaatst. Handel in het illegale vuurwerk, dat in België was gekocht kon de man niet ten laste worden gelegd. Wel was hij al eerder veroordeeld voor het bezit van illegaal vuurwerk.
De politierechter vond een werkstraf van 200 uur op zijn plaats (te vervangen door 100 dagen hechtenis), en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden met een proeftijd van twee jaar, conform de eis van de officier van justitie.

De tweede verdachte, een 20-jarige Beverwijker was wel verschenen. De man had 11 kilogram vuurwerk in zijn bezit eind 2008, waaronder 60 lawinepijlen. ,,Dat is vuurwerk van de zwaarste klasse, alleen geschikt voor professionals. Er gebeuren elk jaar ongelukken mee, en de gevolgen zijn niet te overzien als er een voorraad van ontploft'', aldus de officier van justitie. Zij eiste een werkstraf van 100 uur en een voorwaardelijke celstraf van zes weken. De verdachte schrok van deze eis. ,,Ik wilde er alleen maar een knalfeest van maken, ik begrijp dat ik stom ben geweest.'' Omdat de man geopereerd moet worden aan een hernia zag hij op tegen het uitvoeren van een taakstraf. De politierechter zag dat niet als een bezwaar, omdat de straf ook later kan ingaan. Zij besloot de werkstraf van 100 uur (of 50 dagen hechtenis) op te leggen, en zwakte de voorwaardelijke celstraf af tot twee weken.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/...e5983017.ece/Illegaal-vuurwerk-hard-aangepakt

Ik vind die 2 verhalen echt niet in verhouding staan... De een iemand die wat illgaal spul had 11 kilo is echt nix en de ander waarschijnlijk een handelaar met bijna 350 kilo en dat die 200 uur krijgt en die met 11 kilo 100 uur, beetje scheve verhouding. Het is maar net wie je treft daar bij justitie.

Ik vind die 2 verhalen echt niet in verhouding staan... De een iemand die wat illgaal spul had 11 kilo is echt nix en de ander waarschijnlijk een handelaar met bijna 350 kilo en dat die 200 uur krijgt en die met 11 kilo 100 uur, beetje scheve verhouding. Het is maar net wie je treft daar bij justitie.

Uit het verhaal te lezen precies dezelfde rechter !
Maar wat jij zegt vond ik ook al vreemd, de verhoudingen zijn een beetje zoek.

Back
Bovenaan