'Ik slaap door alle knallen heen'

moontan

VWC lid
'Ik slaap door alle knallen heen'

IJMUIDEN - "Tussen kerst en oud en nieuw krijg ik m'n bed niet te zien. Dan zijn we met 23 mensen bezig om de vuurwerkzaken te regelen." IJmuidenaar Guus Hermans, directeur van Hermans Marine aan de Dokweg, verkoopt sinds 2002 vuurwerk. De handel in vuurwerk is in negen jaar dermate gegroeid dat Hermans zich de grootste vuurwerkverkoper in de regio mag noemen. Veertigduizend kilo ligt opgeslagen in het pand aan de Dokweg.

In drie betonnen ruimtes bij Hermans Marine ligt veertigduizend kilo vuurwerk opgeslagen. Twee bunkers dienen om de orders op te slaan voor de directe verkoop. Niet verwonderlijk dat de controles op opslag en verkoop streng zijn. De vuurwerkramp in Enschede, in mei 2000, betekende dat regels en toezicht op vuurwerkopslag behoorlijk werden aangescherpt.

Tikje streng

Inspecteur Jos Reckman van provincie Noord-Holland toonde vorige week woensdag hoe de controles in zijn werk gaan. Dit alles met als toeschouwer uiteraard Hermans. Speciale gasten waren wethouder Ockeloen (o.a. milieu) van gemeente Velsen en gedeputeerde Bart Heller van provincie Noord-Holland.

"Dit is niet helemaal in orde mijnheer Hermans", klinkt het een tikje streng uit de mond van Reckman bij inspectie van een aantal gestapelde vuurwerkdozen. Haarlemmer Reckman is weliswaar streng maar ook rechtvaardig zo blijkt.

Net bedrijf

"Het is bij Hermans allemaal prima voor elkaar, ja er zijn altijd wel wat kleine dingetjes. Maar Hermans is een heel net bedrijf dat zich aan alle regels houdt", zo klinkt het later bij de koffie. Directeur Hermans ziet alle inspecties dan ook met vertrouwen tegemoet.

De groei van de vuurwerkverkoop kan de joviale Hermans met een brede grijns op zijn gezicht wel verklaren. "Ik ben de goedkoopste en krijg zelfs mensen uit Den Helder en Hilversum in de zaak Er staat hier altijd een hele rij klanten voor de deur. De klant mag weliswaar niet meer dan tien kilo aan vuurwerk kopen, maar dat is een farce geeft Hermans toe. "Wij houden ons aan de regels, maar als iemand drie keer achter in de rij aansluit dan gaat de klant met dertig kilo vuurwerk richting huis Zo werkt dat nu eenmaal." Volgend jaar komt er waarschijnlijk een versoepeling van de regels zo licht gedeputeerde Heller toe. De plannen zijn om per klant twintig kilo toe te staan."

In bed

Ook dit jaar verwacht Hermans weer zo'n tienduizend vuurwerkklanten te ontvangen aan de Dokweg. Voor een paar honderdduizend euro aan vuurwerk, afkomstig van Hermans Marine, gaat dan in rook op. Eén ding is zeker, Hermans ziet er niets van. "Oudejaarsavond kruip ik m'n bed in en halverwege Nieuwsjaarsdag kom ik er weer uit. Ik slaap gewoon door alle knallen heen."

http://www.echo.nl/nb-sv/buurt/redactie/946930/ik.slaap.door.alle.knallen.heen/

Back
Bovenaan