'Ik ben nu ook mijn benen kwijt'

'Ik ben nu ook mijn benen kwijt'

DEN HAAG - Monica (41) van de Haagse Veenkade is een van de slachtoffers van de 109 autobranden van afgelopen jaarwisseling.

De bus van de gehandicapte Monica is in vlammen opgegaan. „Ik ben door het verlies van mijn bus mijn benen kwijt, kan je zeggen.’’

Monica, die ernstige longaandoeningen heeft, is afhankelijk van haar scootmobiel en bus om zich te verplaatsen. Op oudejaarsnacht lag ze in bed en heeft waarschijnlijk de knal gehoord die het sein was waarop haar auto in de fik werd gestoken.

„Maar wie denkt er nu dat het jouw auto is,’’ zegt ze trillend op de bank van haar woonhuis. „Ik ben niet alleen afhankelijk van die auto, het was ook de laatste grote uitgave die ik met mijn moeder heb gedaan in 2003. Mijn moeder is inmiddels overleden en nu heb ik die herinnering ook niet meer.’’

„Ik was bloed- en bloedzuinig op die auto. Er stond 84.000 kilometer op de teller, ik had er nog makkelijk zeven jaar mee kunnen rijden.’’

Ze had niet het geld om de bus all risk te verzekeren. „En daarmee krijg ik dus geen cent terug van de verzekering,’’ zegt ze.

Het is nog een geluk, zegt ze, dat de zuurstoftank die standaard in haar bus lag, niet is ontploft bij de brand. „Dan was de ramp niet te overzien geweest. Ik kan nog niet eens boos zijn. Mijn psychologe zegt dat ik nog in shock ben.’’

De politie is een grootschalig onderzoek begonnen naar degenen die auto’s in brand hebben gestoken. Die nacht gingen in de gemeente Den Haag, vooral in en om het centrum, 109 auto’s in vlammen op. In de gehele regio werden 128 auto’s door vlammen verwoest.

Die nacht hield de politie zeven mensen aan. Hun betrokkenheid wordt nog onderzocht. De politie zet alle mogelijke middelen in om meer verdachten op te sporen. Zo verspreidt zij flyers in de hoop dat buurtbewoners meer weten over de brandstichtingen. Daarnaast bekijkt de politie alle camerabeelden en voeren wijkagenten een aanvullend buurtonderzoek uit.
Volgens de politie vlogen er die nacht zo veel auto’s in brand doordat de brandweer in meerdere gevallen niet direct kon ingrijpen en niet kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar andere auto’s. Zo moesten brandweerlieden soms wachten met blussen omdat zij werden bekogeld met stenen en zwaar vuurwerk.

zie ook: http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1938667.ece?nscategory=topStoryB

Back
Bovenaan