Iedereen is jarig bij Chinees nieuwjaar in Rotterdam

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Chinees nieuwjaar is in Rotterdam altijd een groot feest met parades en vuurwerk. Maar de belangrijkse ingrediënten vind je achter de voordeur: familie en eten.

In de Chinese supermarkt is het personeel druk bezig om de voorraad aan te vullen. Volgens de Rotterdamse Fenmei Hu (36, beeldend kunstenaar) staat Chinees nieuwjaar sinds oudsher in het teken van een feestelijke maaltijd. ,,Mijn oma slachtte bijvoorbeeld één van onze eigen konijnen."

Lachend: "Net Flappie!" Van sommige gerechten van vroeger herinner ik me wel de smaak, maar ik kan het niet namaken. Veel van de ingrediënten zijn hier ook niet verkrijgbaar."

Dat zou je niet denken als je rondloopt in de Wah Nam Hong op de West-Kruiskade, waar veel van het assortiment voor de meeste westerse mensen een mysterie is. Niet voor Fenmei, die gedecideerd haar mandje vult met alle benodigdheden voor Chinese fondue, ook wel 'hotpot' genoemd. "De tijd dat de moeder de hele avond in de keuken doorbrengt is gelukkig voorbij. Daarom kiezen veel Chinezen voor fondue of gaan ze uit eten."

Bouillon
Het fonduen gebeurt in een grote pan bouillon, die in het midden van de tafel staat. Daarin gaar je groente, dungesneden gemarineerd vlees, garnalen, visballen, coquilles en dumplings. "Voor mijn kinderen koop ik knakworsten, die vind ik trouwens zelf ook heel lekker!"

Fenmei maakt haar dumplings altijd zelf, ze zijn een belangrijk ingrediënt van een Chinees feestje. Het zijn velletjes deeg die gevuld worden met vlees of vis en daarna gestoomd, gebakken of gefrituurd worden. "Eten is eigenlijk liefde in de Chinese cultuur. Moeder- en vaderliefde werd vroeger eerder in eten uitgedrukt dan in woorden."

Dat uit zich bijvoorbeeld in het altijd in huis hebben van het lievelingsgerecht van de kinderen. Daarnaast krijgen kinderen traditiegetrouw met nieuwjaar een rode envelop van (groot)ouders en/of ooms en tantes met geld. "Als je die krijgt, benadrukken ze altijd dat je vooral moet sparen voor iets belangrijks."

Vuurwerk

Fenmei groeide zelf op bij haar grootouders in China op het platteland. "Ik herinner van het nieuwjaar vooral de vrolijkheid en gezelligheid. Het vuurwerk bestond uit rotjes, die mijn zus afstak. Zij is de stoere, ik kijk liever."

Het feest symboliseert voor Chinezen een nieuw begin. "We kregen daarom ook altijd een set nieuwe kleertjes, in het rood, de kleur van geluk en liefde. Kledingwinkels hadden we in het dorp niet, dus alles was zelfgemaakt."
De avond is tegenwoordig ook een moment van terug- en vooruitkijken. "Het is traditie om met elkaar de wensen voor het komende jaar te bespreken. Het is echt een moment van samenzijn en reflectie. En van samen karaoke zingen in de woonkamer!"

Nieuwjaar is de belangrijkste Chinese feestdag en wordt groots gevierd door Chinezen overal ter wereld. Fenmei: "Nieuwjaar vier je altijd met familie. In China ontstaat er in deze tijd massamigratie door alle mensen die terug naar hun familie gaan. Bijna iedereen is zeker tien dagen vrij, alles staat in deze periode even stil."

Het nieuwjaar wordt bijvoorbeeld veel uitgebreider gevierd dan verjaardagen. "Eigenlijk zijn we met nieuwjaar allemaal tegelijk jarig en wordt iedereen een jaar ouder. Chinezen vragen ook zelden hoe oud je bent, het is belangrijker tot welke Chinese dierenriem je behoort."

'Mijn jaar'
Zelf komt ze uit 1980, het jaar van de aap. "Ik geloof niet echt in horoscopen, maar ik vind het toch wel leuk. Vooral omdat 2016 'mijn jaar' was en zo voelde het ook. Ik was net moeder geworden van mijn tweede kind en begon weer met werken, wat meteen heel goed ging."

De voorspellingen voor 2017, het jaar van de haan, zijn volgens haar minder positief. Zo zullen volgens de voorspellingen typische Haan-eigenschappen als 'waakzaam' en 'alert' belangrijk zijn. Fenmei lacht, terwijl ze een pak garnalen uit de vriezer pakt: "Gelukkig geloof ik er niet echt in.''

Bron

die chineze zijn zo gek nog niet! 10 dagen vrij vanwege nieuwjaar. IK BEN VOOR!!!!

Ja vergeet niet dat ze de rest van het jaar elke dag 12 tot 16uur gewerkt wordt.
Op bedrijf gegeten en soms ook geslapen en gewoond wordt..
Ik wil niet ruilen.

Back
Bovenaan