Huis Middelburg onderzocht op explosieven

kwintos

VWC lid
MIDDELBURG -
In een appartement in Middelburg zijn dinsdagavond materialen voor het maken van zwaar vuurwerk aangetroffen. Dat meldde de politie.

In de woning was zondagavond al een explosie, waardoor de woning zwaarbeschadigd raakte. De verklaringen van de 38-jarige bewoner van het huis waren dinsdag voor de politie aanleiding het huis te doorzoeken op de aanwezigheid van explosief materiaal. De bewoner werd aangehouden en zit nog vast.

De gevonden spullen zijn uit voorzorg door de Explosieven Opruimingsdienst tot ontploffing gebracht op het strand.
Bewoners van naastgelegen woningen in het appartementencomplex moesten dinsdagavond hun huis tijdelijk uit en kregen een alternatieve slaapplaats aangeboden.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/21442792/__Huis_onderzocht_op_bom__.html

Sja, nu is in Nederland al snel iets "zwaar" maar als het van die TheOftler wannabe's zijn die wil je niet naast je hebben knutselen met vuurwerk

Voor het maken van zwaar vuurwerk, ehm als je 6 kilo flash in een buis stopt spreek ik niet over zwaar vuurwerk maar over een bom...

Dat manier waarop bijvoorbeeld TheOftlerer het afsteken in de bergen is verantwoord. Maar ik wil niet weten waar hij dat allemaal maakt. Ik zou tenminste niet graag naast iemand willen wonen die thuis een kilo's grote opslag met flash en meer heeft...

Beetje corrupt.
Want iemand met een half kartonnetje Salutes heeft ongeveer net zo veel flash in huis liggen.
Echter is het dwn verdeeld over meerdere artiekelen.
En vaak zijn die net zo/of gevaarlijker dan zelf gemaakte flash..
Vuurwerk of kruit in huis is eigenlijk nooit slim of verantwoord.
In welke vorm dan ook:wink:

Een vraag van mijn kant puur uit nieuwschierigheid.

Waar ligt de grens voor stoffen voor explosieven en waar gaat het over in vuurwerk? Is dat bijvoorbeeld als ik die stoffen in een huls stop? Is het dan vuurwerk?

Ik vind het altijd zo vaag. Wanneer veranderd iets van het ene in het andere?

Ik heb 1,5 jaar in een lab gewerkt, en daar stonden ook genoeg stoffen. Het stond dan wel in speciale kasten, maar toch. Het lab was wel zo'n lab dat als ik ergens een bepaalde stof uit wou hebben, dat het met de machines en formules daar wel zou lukken.

Een vraag van mijn kant puur uit nieuwschierigheid.

Waar ligt de grens voor stoffen voor explosieven en waar gaat het over in vuurwerk? Is dat bijvoorbeeld als ik die stoffen in een huls stop? Is het dan vuurwerk?

Ik vind het altijd zo vaag. Wanneer veranderd iets van het ene in het andere?

Ik heb 1,5 jaar in een lab gewerkt, en daar stonden ook genoeg stoffen. Het stond dan wel in speciale kasten, maar toch. Het lab was wel zo'n lab dat als ik ergens een bepaalde stof uit wou hebben, dat het met de machines en formules daar wel zou lukken.

Daar zit het verschil; zo'n lab heeft allerlei voorzieningen, labkasten, blussers, vluchtwegen, zuurkasten, protocollen etc. waardoor het in aanmerking komt voor een vergunning.

Als je als boer zwavel en kunstmest in je bedrijf hebt voor de landbouw is dat toegestaan, als je daar de intentie mee hebt iets te gaan mixen is dat weer strafbaar.

Voor het maken van zwaar vuurwerk, ehm als je 6 kilo flash in een buis stopt spreek ik niet over zwaar vuurwerk maar over een bom...

Dat manier waarop bijvoorbeeld TheOftlerer het afsteken in de bergen is verantwoord. Maar ik wil niet weten waar hij dat allemaal maakt. Ik zou tenminste niet graag naast iemand willen wonen die thuis een kilo's grote opslag met flash en meer heeft...

Zoiezo vind ik TheOftler veels te ver gaan. Valt echt niet meer onder vuurwerk.
Als het goed is stookt ie ook in falles zijn zelfgemaakte zooi. Hij maakt veel hobbiesten en de mensen die leuk willen stoken op fallas het er niet makkelijker op. Ze hebben al een slechte naam, kun je nagaan als hij in het nieuws komt met zijn mega knallers.
Een goed gemaakt fontein vind ik veel leuker om te zien dan een simpele knaller.

Er zijn verschillende manieren van mixen. Veel amerikanen doen de chemicalien in de huls en laten dan de huls heel rustig ronddraaien.
Er zit dan wel een antiklontermiddel door de oxidator en dat is van te voren gedaan dmv het samen door een zeef te drukken.( Dus het metaalpoeder NIET erbij)
Tevens heb je ook geen last van statische elektrisiteit.

TheOftler zal best wel verstand hebben enzo. Maar mijn respect heeft hij niet, ik zie hem liever stoppen met ze filmpjes. Want het brengt het mooie pyro in een slecht beeld. En dat beeld wat velen hebben is al best slecht haha. Ook laat hij zien dat die mega knallers simpel te maken zijn, en er komt een keer een jong gozertje die er door dood gaat :S

Maarrrr... er is altijd een maar :p Zijn de afsteekplekken van TheOftler wel weer goed.

Laatst bewerkt:
Er zijn verschillende manieren van mixen. Veel amerikanen doen de chemicalien in de huls en laten dan de huls heel rustig ronddraaien. Door een antiklontermiddel toe te voegen hoef je van te voren niks te zeven of diaperen. Tevens heb je ook geen last van statische elektrisiteit.

Klinkt apart, zeven, diaperen, anti klontermiddel in flash sas, en knalsas in zijn huls ronddraaien.
Echter denk ik dat je wat dingen door elkaar haalt en termen bij het verkeerde onderwerp toepast.
Evengoed ben ik het met je eens dat de persoon in kwestie geen vuurwerker meer te noemen is.
Helemaal toen ik zag dat hij met 6666 gram flash een gezonde boom opblies, dat vind ik te ver gaan...

Klinkt apart, zeven, diaperen, anti klontermiddel in flash sas, en knalsas in zijn huls ronddraaien.
Echter denk ik dat je wat dingen door elkaar haalt en termen bij het verkeerde onderwerp toepast.
Evengoed ben ik het met je eens dat de persoon in kwestie geen vuurwerker meer te noemen is.
Helemaal toen ik zag dat hij met 6666 gram flash een gezonde boom opblies, dat vind ik te ver gaan...

Je hebt gelijk, ik heb het fout getypt.
Eerst doe je het antiklontermiddel en de oxidator door een zeef. In veel landen screenen ze grote hoeveelheden flash. Of diaperen ze grote hoeveelheden. Of nog erger, zonder bescherming van de longen,huid en ogen word het in allerlei shells geschept. Soms ben ik verbaasd hoe de zogenaamde "pro's" met flash omgaan.
Dus nu screen je alleen de oxidator en antiklontermiddel samen zonder het metaalpoeder. Het mixen van de flash gebeurt in de huls zelf. Als die al helemaal netjes afgesloten is.
Nu is het goed uitgelegd :p Sorry nog.

Ik zelf vond die 6666 grammer ook te ver gaan. Maar daarnaast is zijn knallerverzameling zo enorm groot dat ik dat eerste wel van hem vergeef:p

Die overdreven zware knallers vind ik persoonlijk ook veel tever gaan.
Ik zou ze zelf nooit maken, kopen of afsteken.
Neemt niet weg dat ik het verdomde indrukwekkende filmpjes vind.
Die druk verplaatsing , de rook , de knal..
Dat laat veel mensen verbazen en helaas ook inspireren.
Ut gaat te ver!, maar die 5" cilindersalutes die ik in het verleden de lucht in heb geramt gingen eigelijk oook tever, ookal kwamen ze uit een gerenomeerde fabriek.

De knallers van 6666 gram waar een hele boom mee opgeblazen wordt vind ik ook niet kunnen.
Maar bijvoorbeeld 100 gram flash tussen de bergen waar niemand er last van heeft moet kunnen.

Maar ik wil niet weten hoe/waar het gemaakt wordt.

En The Oftlerer heeft ook fantastische filmpjes van goede kwaliteit, bijzondere knallers toch respect voor die jongen.

Neemt niet weg en daar geef ik julloe volledig gelijk in dat jij soms te ver gaat!

Ik denk persoonlijk dat het geen grote hoeveelheden waren. De EOD heeft ze meerdere malen op het strand tot ontploffing gebracht en mij werd verteld dat de klap bij maar 1 explosie behoorlijk was, maar dat dat vooral door de springstof van de EOD zelf kwam. Kan je zien wat voor paniek de media zaait tegenwoordig...

Back
Bovenaan