Huilende kinderen en angstige dieren in Bunschoten door vuurwerk: ‘Het is nu al ieder

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Huilende kinderen en angstige dieren in Bunschoten door vuurwerk: ‘Het is nu al ieder

Is het al oud en nieuw? In Bunschoten lijkt dat er om de haverklap op. Afgelopen weekeinde werd volop vuurwerk afgestoken, en dat is zeker niet voor het eerst. Inwoners klagen steen en been, vooral omdat hun kinderen er huilend wakker van worden of omdat huisdieren niet meer naar buiten durven.

Of het nu een bruiloft is, zoals vorige week, of een feest rond het negentigjarig bestaan van de voetbalclub, zoals vorige maand: inwoners van het 22.000 zielen tellende dorpje Bunschoten lijken altijd wel een reden te vinden om het eens goed op een knallen te zetten. Bijna ieder weekend gaat er vuurwerk de lucht in dat rond oud en nieuw legaal is, maar ook zeker vuurwerk dat op de zwarte lijst staat, zoals lawinepijlen.

En dat zorgt voor grote overlast, bijvoorbeeld bij Francijn van der Linde en haar bordercollie Amy. ,,Het is elk weekend raak”, zegt ze. ,,Amy poept en plast niet als er vuurwerk wordt afgestoken en rent in blinde paniek naar huis”, zegt ze. ,,Ze rende een keer alleen terug door de Dorpsstraat langs rijdende auto’s. Ik schrok me rot. Je hond zal maar worden doodgereden. Ik ben niet tegen vuurwerk, maar doe het op gezette tijden zodat je je er als hondenbezitter op in kan stellen.”

Ook voor Rogier en Hester Roos is het afzien. Ze lopen nachten op met dochter Lois (10), die een verstandelijke beperking heeft. ,,Ze is panisch voor vuurwerk”, zegt Rogier. ,,Het is moeilijk uitleggen aan kinderen met een beperking wat er aan de hand is. ‘Mamma boem’ vraagt ze voor het slapengaan. Elke avond is er die angst voor vuurwerk. Door de volstrekte willekeur wanneer het vuurwerk wordt afgestoken, vertrouwt ze ons ook niet meer als we haar proberen gerust te stellen. Deze vuurwerkoverlast is voor ons een goede reden om buiten het dorp te gaan wonen.”

Van der Linde en Roos zijn zeker niet de enigen die helemaal klaar zijn met de wekelijkse vuurwerkshows, getuige de vele reacties op social media uit het dorp. ,,Het is superirritant!”, aldus een boze Bunschotense afgelopen zondag op Twitter. ,,Vooral als je je kinderen tot drie keer toe weer in slaap moet zien te brengen. ,,Ieder weekend heb ik een huilende dochter die niet meer durft te slapen”, stelt een dorpsgenote op Facebook. ,,Er werd drie keer vuurwerk afgestoken. Onze kat is nog steeds niet bijgekomen van de schrik”, aldus een ander op hetzelfde medium.

De gemeente Bunschoten is het vele knallen ook opgevallen. Het aantal klachten is volgens een woordvoerder de afgelopen tijd ‘licht gestegen’. ,,Het afsteken van vuurwerk is een ontwikkeling die we breeduit in de samenleving zien, en wat een maatschappelijk probleem is geworden", aldus de gemeente in een reactie. ,,Het wordt onder meer afgestoken op feestjes. Optreden is lastig: de politie en ook gemeentelijke handhavers moeten constateren wie het vuurwerk afsteekt.”

Dat laatste beaamt Hans Meuleman, woordvoerder van de politie Midden-Nederland: agenten schreven volgens hem het afgelopen jaar geen enkele boete uit (die kan oplopen tot 400 euro). ,,We moeten iemand op heterdaad betrappen”, aldus Meuleman ,,We sturen er politie-eenheden op af als er klachten binnenkomen, maar vaak is de vogel dan al gevlogen.”

Zes meldingen
De politie kreeg afgelopen jaar zes meldingen van Spakenburgs vuurwerkoverlast. Burgers melden vuurwerkoverlast niet altijd. Meuleman roept op dit vooral wel te doen. ,,Het is van belang dat burgers vuurwerkoverlast melden. Wij brengen in kaart waar vuurwerk wordt afgestoken. In de weekenden kan ons horecatoezicht dan snel ter plaatse zijn.” Vuurwerkoverlast is niet uniek voor Bunschoten, haast Meuleman zich eraan toe te voegen.

Wel worden de regels in het dorp op het gebied van vuurwerk vaker met voeten getreden: vorig jaar gold er als gevolg van de coronacrisis met oud en nieuw een algeheel afsteekverbod, maar dat werd in Bunschoten massaal genegeerd. Overigens is zeker niet iedere inwoner van Bunschoten tegen de ‘onverwachte knallers’ in het weekend. ,,Niets geen vuurwerkverbod, gewoon knallen”, aldus één van de vele voorvechters op Twitter. ,,Dit laten we ons niet óók nog afpakken.”

https://www.ad.nl/amersfoort/huilen...erk-het-is-nu-al-ieder-weekend-raak~a69aeba3/

Tja, als de horeca nou snachts na 00.00 uur open zou mogen tot bijv 04.00 uur, gaan de jongeren in het cafe of disco wel een feestje bouwen ipv thuis feesten met vuurwerk.
Ze moeten toch wát na middernacht, vooral in het weekend...

"Wel worden de regels in het dorp op het gebied van vuurwerk vaker met voeten getreden: vorig jaar gold er als gevolg van de coronacrisis met oud en nieuw een algeheel afsteekverbod, maar dat werd in Bunschoten massaal genegeerd"

Alsof niet in heel Nederland massaal afgestoken werd. Kon zelf ook gellukig nog genieten van meerdere shows in de buurt.

Tevens word er altijd weer een link gelegd met niewjaar... Wat heeft dat er mee te maken als het hoogstwaarschijnlijk illegaal vuurwerk betreft?

Een leuk showtje in de avond bij een verjaardag oid, kan ik zelf zeker begrip voor hebben en vind ik mooi. Maar als je graag wilt stoken met met zwaar spul doe dat dan ergens afgelegen en niet in een woonwijk..

Ben zelf ook wel eens rechtop komen te zitten door een enorme knal om 3/4u snachts..

Met Utrecht welke nu doelt op een verbod vanaf 22/23 zie ik het voor het cat2 spul somber in na dit jaar.. landelijk verbod gaat er hoe dan ook komen en ik vrees dat het niet veel jaar(jaren) gaat duren.. :thumbsdown:

Back
Bovenaan