Honden tussen het vuurwerk op training in Arnhem

jappy-b

VWC lid
ARNHEM - Ruim dertig honden en hun baasjes hebben zondag meegedaan aan een speciale vuurwerktraining van hondenschool Lunadogs in Arnhem. Met het oog op de komende jaarwisseling kregen de honden de kans te wennen aan het geluid, de knallen en de lichtflitsen. Volgens Guus van der Steen van Lunadogs zijn honden in principe niet bang voor vuurwerk.

"Een hond wordt zonder angst geboren. Het is de mens die hem leert bang te zijn", stelt hij.

Tijdens de training leert hij hondeneigenaren vooral om hun eigen schrik of angst voor vuurwerk niet op de hond over te brengen. Ook leert hij mensen af om overdreven veel aandacht te schenken als hun hond van een rotje schrikt. "Want daarmee bevestig je de angst alleen maar."

Op Stadsblokken bij Arnhem werden een uur lang veel vuurpijlen, gillende keukenmeiden en rotjes afgestoken. Na een korte instructie lieten de meeste honden (voor het merendeel puppy's) het geknal ongestoord aan zich voorbijgaan.

Het was het vierde jaar dat Lunadogs deze cursus gaf.

training_vuurwerk__2217573h.jpg

bron

Volgens Guus van der Steen van Lunadogs zijn honden in principe niet bang voor vuurwerk.

"Een hond wordt zonder angst geboren. Het is de mens die hem leert bang te zijn", stelt hij.

Held! Eindelijk, ik word zo gek van die mensen die op oud en nieuw schreeuwend naar buiten komen, nog net niet met een mes in de hand, en dan gaan zeiken dat hun hondje er zo bang voor is. Geen van de honden die ik ooit gehad heb is bang van vuurwerk, of ze er bang voor zijn is simpelweg afhankelijk van de manier waarop de baasjes er mee om gaan.

Stel je hebt een pup en deze gaat piepen bij de eerste knal die hij hoort, als je hem dan gerust gaat stellen denk hij dat jij, zijn baasje, er zelf ook bang van bent en daardoor denken ze dat het echt gevaarlijk is. Gewoon geen aandacht aan dat gepiep schenken de eerste paar keren en dan wennen ze er aan. Ik nam mijn laatste pup gewoon mee als ik naar een show ging en nu staat ie zelfs voor het raam te kijken als we aan het stoken zijn.

Dit citaat moeten we onthouden!

Dit is niet alleen met honden hoor!
Mijn parkiet is chill, whaha.
Hij gaat meefluiten met een fluitpot, en schrikt nergens van.
Vorig jaar een cobra 6 bij ons in de straat,
hij kijkt even om en fluit vrolijk verder, echt geweldig.
Past precies bij mij :D

Back
Bovenaan