Hoe zit het met de kilo regel in het buitenland en word er op gehandhaafd ?

Tijgernootje

VWC lid
Ik heb begrepen dat er al enige tijd zowel in D als in B zoiets bestaat als de kilo regel.
Ofwel je mag maar 1 kilo kruit meenemen vanuit een winkel in D of B,hoe word daar in werkelijkheid mee omgesprongen ?
Ik hoor hier en daar verhalen van mensen die zijn wezen gluren in beide landen maar dat ze ook echt maar 1 cake/compound meekregen van een kilo en dat men er ook niet meer intrapte als je meermaals de winkel terug in ging en weer iets anders bestelde om mee te nemen.
Kortom heeft nog nut om in genoemde landen te gaan kijken voor vuurwerk of zorgt die regel plus actieve handhaving erop dat je het net zo goed kan laten ?

Ik ga elk jaar naar belgie en duitsland maar heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik denk dat dat geen probleem is. Heb in nederland wel gehad dat ik even moest wachten omdat er inspectie was en ik een grote bestelling had. Maar belgie en duitsland nooit problemen daarmee gehad

Je stelling over D is niet overeenstemming met de Duitse wetgeving. Bron: BAM.de

Wieviel Feuerwerk darf ich als Privatperson in meinem PKW transportieren?​

Feuerwerksartikel sind pyrotechnische Gegenstände und damit Gefahrgut. Privatpersonen dürfen Feuerwerk der Kategorien F1 und F2, welches der Gefahrenklasse 1.4 zugeordnet ist, bis zu einem Bruttogewicht von bis 50 kg brutto transportieren (Gesamtgewicht inklusive aller pyrotechnischen Substanzen und Materialien, einschließlich Verpackung).

Feuerwerkskörper der Kategorien F1 und F2, welche der Gefahrenklasse 1.1 bis 1.3 zugordnet sind, dürfen bis zu einem Bruttogewicht von 5 kg transportiert werden, sofern diese Feuerwerkskörper einzelhandelsgerecht abgepackt sind.

Darüber hinaus gelten die gefahrgutrechtlichen Bestimmungen.

De mega store in Olen bezoeken is dus iets wat eigenlijk helemaal geen zin heeft,want dan word je geconfronteerd met die regelgeving die nergens over gaat.
Ik neem aan dat Maasmechelen daar dan ook op handhaaft ?

Overigens heb ik even het bovenstaande duitse stukje door een vertaal site gehaald,dat leest makkelijker :)

Hoeveel vuurwerk mag ik als particulier in mijn auto vervoeren?
Vuurwerkartikelen zijn pyrotechnische voorwerpen en daarmee gevaarlijke goederen. Particulieren mogen vuurwerk van de categorieën F1 en F2, dat wordt ingedeeld in gevarenklasse 1.4, vervoeren tot een bruto gewicht van 50 kg (totaalgewicht inclusief alle pyrotechnische stoffen en materialen, inclusief verpakking).

Vuurwerk van de categorieën F1 en F2, dat wordt ingedeeld in de gevarenklassen 1.1 tot 1.3, mag tot een bruto gewicht van 5 kg worden vervoerd, mits dit vuurwerk per stuk geschikt voor de detailhandel is verpakt.

Daarnaast zijn de regelgeving voor gevaarlijke goederen van toepassing.

De regelgeving van 1 kg voor vuurwerk komt van de Belgische munitie wetgeving.
Met andere woorden, als je (hagel) patronen koopt bij een wapenhandel dan mag je maximaal 1 kg aan kruitgewicht aan munitie kopen.
Als je er vanuit gaat dat een hagelpatroon per stuk 2 gram bevat, dan is die kilo maximaal nog te verklaren.
Dat is niet uit te leggen als je een x aantal cakes of een compound koopt.

Ik weet wel dat er in Olen op bepaalde tijden gecontroleerd wordt door de politie of er niet teveel kruit in het gekochte vuurwerk zit. De winkels krijgen er ook gedoe mee, daarom die 'doorgezaagde' compound blokken van Riakeo.

In Duitsland geldt 50 kg bruto, maar je moet het wel erg bont maken om op te vallen daar. Het boeit ze daar gewoon minder dan hier.

Back
Bovenaan