Hoe stookt jouw straat ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier was het als vanouds gewoon gassen. Zeker een veel betere jaarwisseling gehad dan vorig jaar. Ook van mensen van wie ik het niet gedacht had, complimenten gekregen dus deze jaarwisseling is gewoon geslaagd! De beste wensen allemaal!

Vorig jaar in een nieuwe straat komen wonen. Kwam er laat in december achter dat er meerderen rondom wonen die vuurwerk prachtig vinden en ook zelf graag wat afsteken. Wij hadden al een andere locatie om te vieren maar bij thuiskomst in de nacht stonden er nog buurtgenoten bij een vuurton.
Gelijk maar afgesproken om komend jaar als buurt gezamelijk inkopen en afsteken te gaan doen.

Er ging best nog wat vuurwerk de lucht in! Super tof om te zien, uiteraard heb ik foto's gemaakt. Deze moet ik alleen nog uitzoeken.

Ik was niet de enige die vuurwerk had in de straat, maar de meeste hadden alleen cat.1 spul. Leuk dat ze met z'n allen stonden te juichen en te klappen voor mijn vuurwerk, maar het trok ook alle kids uit de buurt aan. Met een hele groep, soms een beetje te enthousiast en opdringerig. In de buurt werd echter genoeg gestookt, heerlijk ouderwets oud en nieuw.

In de omgeving van de stookplek waar ik was heb ik ontzettend genoten. Ik heb nog nooit zoveel vuurwerk de lucht in zien gaan. Blokken, shells, met tientallen tegelijk. Schitterend! De straat zelf was doods, leek wel of er niemand thuis was. Tot 0:00, want toen kwam er ineens een man of 80 om te kijken naar hetgeen wij hadden.

Dit jaar een van de eerste keren dat ik oud en nieuw thuis vierde. Persoonlijk was ik even afwachtend hoe de buurt zelf reageerde op het vuurwerkverbod en of er dus wel / niet geknald zou worden... Nou, dat viel me alles behalve tegen. Hele avond prachtige cakes de lucht in zien gaan en uiteindelijk zelf ook nog even flink lopen stoken. Blijft mooi om op een plein te wonen en te zien hoe om 00:00 iedereen zich daar verzameld en geniet van al het vuurwerk.

In het begin een beetje zenuwachtig met afsteken van vuurwerk. Vooral met categorie 2 hoe zou de buurt reageren of krijgen we controle. Het laatste was het geval. De boa's kwamen langs rijden. Wij dachten ... wat nu. zijn we de klos??:confused:. Maar ze zeiden dat ze geen boetes willen uitgeven. Ze zeiden wel dat we alles moesten opruimen en wenste ons een fijne jaarwisseling. Dat was voor ons de vrijbrief:handsup:. Daarna lekker de hele tijd categorie 2 kunnen afsteken. Top avond gehad. Vooral om 00:00 kwam de hele buurt kijken naar ons vuurwerk.

Een stukje verderop bij ons steken ze ook altijd heeeel veeeel af met name grote compounds (5K of meer denk ik)

Dit jaar hadden ze spul staan dat er uit zag alsof het een pallet was. Geen idee wat het was maar het was prachtig, neem aan dat het f4 is geweest.
Ben zelf eerste 15 minuten gestopt met stoken om daar naar te kijken. Ze hadden wel minder dit jaar dus daarna kon ik zelf aan de slag.

Verder de hele dag een stuk of 8 kinderen van diverse buren aan de slag geweest met grondtollen, knetterlintjes en rotjes. Er kwam halverwege de dag n.l. een moeder aanlopen die had nog 8 sloffen thunder crackers liggen die ze gevonden hadden bij een huis ontruiming.

Er reed een poolse kerel bij ons in de buurt rond die daar ook ergens woont en die was iedereen vanuit z'n bus vuurwerk aan het verkopen, voornamelijk cakes.

Volgende dag iedereen straatje schoon geveegd, niks meer te zien. Wat een heerlijke buurt is het toch :thumbsup:

Ik was ook wat voorzichtig eerst maar toen ik zag wat voor Triplex compounds er de lucht in gingen ben ik ook los gegaan

Wij van Vuurwerk Team Dorgelo hebben ook genoten van het Vuurwerk in de buurt. Maar we waren helaas wel op het randje van kampen

Ik ben benieuwd hoe er in mijn straat gestook gaat worden. Als de verbouwing een beetje vlot gaan we rond 1 december verhuizen, dus het is een verassing dit jaar. Het is wel een flink gemêleerde straat. Van jonge gezinnen tot bejaarden. De sfeer is wel heel goed in de straat, dus vermoed dat het met de jaarwisseling ook wel prima is. En anders maken we het gewoon zelf gezellig :D

Het antwoord is gekomen met de jaarwisseling. Het was echt super gezellig. Begon 's middags al. Bij een aantal huizen in de straat stonden de vuurkorven al vroeg aan. Meerdere mensen hadden oliebollen gebakken voor iedereen in de straat. Rond 4'en kwam een van de buurjongens van een paar huizen verderop met vuurwerk aanzetten. Hij was de 30ste nog even in België geweest. De kleine kinderen in de straat waren vanaf het invallen van de duisternis met de ouders lekker in de weer met grondtollen en knetterlinten. Ben zelf het afsteken rustig op gaan voeren met eerste cat. 1. Daarna wat cat. 2 fonteinen tussendoor. Kreeg gelijk heel veel leuke reacties. Blijkt dat er een paar liefhebbers in de straat wonen die in de jaren dat er geen verbod was zelf flink vuurwerk kochten. Ze waren heel blij dat ik wel wat ingeslagen had, omdat ze zelf niets hadden. Naast mijn directe buren, die overigens ook buiten stonden om 00.00 en enorm onder de indruk waren van het mooie siervuurwerk, woont een ouder stel (80+). Die vonden het ook helemaal te gek. De man die daar woont had in zijn jongere jaren zelf altijd vuurwerk afgestoken. Elke keer als ik een nieuwe cake pakte had hij tegen mijn vriendin gezegd: "Hij heeft er nog een!"

Al met al was het dus een hele geslaagde jaarwisseling. Ik mag voorlopig niet meer verhuizen en volgend jaar moet er weer vuurwerk komen. De eerste afspraak om met een buurman een keer naar België te gaan als er weer een verbod dreigt te komen staat al. En anders gaan we lekker in NL shoppen :)

Op de plek waar ik was, ging het ook goed los. Zelfs de zure oude buurman vond het vuurwerk dit jaar prachtig. En de braafste en netste bewoner van de straat, veranderd met Oud en Nieuw in een soort van puber die ook moet stoken.

Vuurkorf aan, dozen vol knetterlinten en wondertollen voor zijn kinderen, en ruzie met zijn vrouw, omdat hij stiekem vuurwerk in de schuur had liggen. Vrouw kwaad, hoe hij in godsnaam aan vuurwerk kwam met een verbod. Maar toen hij klaar was met stoken vroeg ze wel; heb je nog meer? Ik vond het prachtig.

Zo zie je maar weer, dat de traditie bij veel mensen toch stiekem nog leeft, en dat je niet genoeg hebt aan een doos knetterlinten en wondertollen.

Vorig jaar was ik de enigste en dit jaar weer. Vorig jaar had ik alleen cat 1. Dit jaar alleen cat 2 en 3. Ik ben er anderhalf jaar geleden komen wonen dus het was voor mij ook even aftasten. Ik had ook een gezelschap thuis dus stond ook pas 10 over 12 buiten. De meeste buren stonden toen al buiten naar wat vuurwerk van achter gelegen straten te kijken. Toen ik met de eerste doos naar buiten kwam hoorde ik buren al opgetogen reageren. Vervolgens heb ik een anderhalf uur staan stoken onder gejoebel en gejuich van de buren. 1 buurvrouw vond het wat minder leuk maar alle buren zeiden al, trek je daar niets van aan, die vrouw is niet helemaal goed. Op 2 januari was er een spontane nieuwjaarsreceptie georganiseerd waarop ik heel vaak werd aangesproken dat ze er van hadden genoten en of ik volgend jaar weer ga afsteken. Ik heb er echt ontzettend van genoten. Mijn vrouw was alleen minder blij met de enthousiaste buren, die voelt de bui al hangen haha. Motivatie om er een schepje boven op te doen dit jaar is volop aanwezig.

Ik woon hier nu 7 jaar en in al die tijd nog nooit zoveel vuurwerk in de straat gezien als afgelopen jaar met een verbod. Heerlijk zeg, begon al rond 17u/17:30 dus ik maakte me totaal geen zorgen meer. Vanaf 18u buiten gestaan met een tentje, echt heerlijk oud&nieuw gehad. Om 12u ging het echt goed los!

Dit jaar bij vrienden gevierd: was echt 10x niks, dramatisch. Alleen achterlijk harde illegale knallen, maar 0 sier te bekennen in de weide omgeving.

Aankomend jaar verhuizen, dus ben benieuwd hoe de nieuwe buurt stookt!:D Zag 1 januari wel een aantal cakes verspreid door de straat liggen, dus dat is een goed voorteken! En anders maak ik er zelf wel een feestje van!:handsup:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan