'Hoe schizofreen is de overheid?'

moontan

VWC lid
Weer een raadslid die zich in de discussie wil mengen over het verbod op vuurwerk. Als je het leest krijg je bijna tranen in de ogen.
Want we hebben het nog steeds over een paar uurtjes lol per jaar.

Dit raadslid is sterk aan het overdrijven.
Lees en huiver:

'Hoe schizofreen is de overheid?'
Donderdag 10 januari 2008 -
Geacht college, Als burger en binnenstadsbewoner vraag ik mij af: hoe schizofreen is de overheid? We geven honderden miljoenen uit om fijnstof te bestrijden.

Leggen desnoods de bouw van wegen, wijken en bedrijven stil als de normen dreigen te worden overschreden en de volksgezondheid mogelijk wordt geschaad. Maar vuurwerk, met alle gevolgen voor leefbaarheid, gezondheid en milieu, mag blijven.

Dit jaar hebben mijn katten, echtgenote en ikzelf helaas moeten ervaren wat overmatig vuurwerk afsteken vermag aan te richten. Sedert veertien jaar woonden we met enig genoegen in de binnenstad van Bergen op Zoom. Het eerste jaar werd éénmaal ruw verstoord toen onverlaten de gemeentelijke afvalbak, die zich toen nog in de straat bevond, opbliezen en daarbij mijn voordeur zwaar beschadigden. Daarna genoten we van vele rustige oudejaarsavonden. Tot de afgelopen jaarwisseling.

Deze zomer kwam een nieuw gezin in de straat wonen. Een keurig gezin. Daar was op oudejaarsavond een feestje met een aantal jongeren. Omstreeks 20.00 uur begon het afsteken van het vuurwerk hetgeen met tussenpoosjes duurde tot 0.30 uur. Men hield zich keurig aan de wettelijke voorschriften omtrent de tijdstippen dat vuurwerk afgestoken mag worden. Maar het kabaal was verschrikkelijk. Feitelijk was het geluidsterreur. De televisie was niet te volgen, telefoneren met familie kon ook niet meer. Twee van de drie poezen vluchtten naar de kelder. De derde is stokdoof en sliep door alles heen. Zelf waren we gevangenen in ons eigen huis. De stank en chemische mist buiten was ondraaglijk. Ook binnen werd de atmosfeer, waarin deze (benauwde) longpatiënt en mijn echtgenote die aan hartfalen lijdt, niet te harden. In mijn eigen huis werden we blootgesteld aan chemicaliënconcentraties waarvoor mijn vroegere werkgever zwaar beboet zou zijn.

De onbeschrijflijke rotzooi in de straat werd de volgende dag door hardwerkende mannen van Saver adequaat opgeruimd. De kleine beschadigingen aan ons, deze zomer voor circa 6.000 euro geschilderde pand, moet ik zelf oplossen of regelen met de daders. Dat leidt dus tot niets of tot ongezellige verhoudingen in de straat.
Wat bedrijven niet mogen of een vergunning voor nodig hebben, mogen gewone burgers op oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht volkomen legaal wel:

geluidsoverlast veroorzaken

gehoorschade toebrengen

huisdieren traumatiseren,

mensen als ondergetekende letterlijk een benauwde avond bezorgen,

mensen door het aanhoudende lawaai aanzienlijke stress bezorgen, terwijl zij als hartpatiënt dat juist zouden moeten vermijden,

mensen door het binnengedrongen fijnstof extra huishoudelijk werk bezorgen, terwijl ze dat qua gezondheid al slecht aankunnen,

chemische mist veroorzaken,

fijnstof veroorzaken en verspreiden, waardoor grote delen van het land lijden onder smog,

de bodem verontreinigen met chemische schadelijke stoffen,

zure regen veroorzakende stoffen in de atmosfeer brengen,

via de gescheiden rioolafvoer chemicaliën in het oppervlaktewater brengen.

Saver deed in opdracht van de gemeente uitstekend werk! Maar welk voorbeeld geven we de jeugdige vuurwerkafstekers? In de Rotterdamse volkswijk waar ik opgroeide, moest je rotzooi die je maakte, zelf opruimen. Deed je dat niet, dan viel niet alleen de buurt collectief over je heen, maar gaf de gemeente een stevige boete. Je liet het wel uit je hoofd zo'n rotzooi te maken. Nu ruimt de gemeente het op en waar zeuren we dan over! Of zouden we als samenleving toch eens moeten kijken of de overheid, dus ook de gemeente, vuurwerk afsteken alleen toe moet staan op daartoe aan te wijzen plaatsen. Of beter: wordt het geen tijd om gebruiken, uit een tijd dat we nog niet wisten welke gevolgen het afsteken van vuurwerk had, te verbieden of anders in te richten.

De burger (én raadslid)

Louis van der Kallen

Bron:
http://www.bndestem.nl/bergenopzoom/article2441900.ece

Hoe bedoel je mediahype elk raadlid cq minister moet even zijn zegje doen en of we hier nou blij mee moeten zijn? nee, het blijft neerkomen op het feit hoe schadelijk vuurwerk wel niet voor het milieu is en wat voor een overlast het zorgt. Vuurwerk is een eeuwenoude traditie en nu opeens al die ophef erover ik wordt er langzamerhand helemaal tierelier van.

Zelf waren we gevangenen in ons eigen huis. De stank en chemische mist buiten was ondraaglijk

Een tamelijk overdreven reactie lijkt mij zo.. Oke menigeen houd niet van vuurwerk. Nou meningen verschillen, 't zal een dooie bedoeling worden als we allemaal hetzelfde waren. Maar dit geld ook voor roken etc.

Nou de stank en chemische mist buiten, smog over Nederland, kom op zeg. Tuurlijk komen er kruitdampen vrij en blijft dit geringe tijd hangen (in de vorm van smog), maar neem maar van mij aan dat het grootste deel van het smog veroorzaakt wordt door de uitstoot van broeikasgassen. Hier hoor je natuurlijk niks over als smog vorming, nee hoor het is vuurwerk, waarom ook niet. Het is makkelijker aan banden te leggen dan gemotriseerd verkeer. Ik vind het maar een PR stunt die moet zorgen voor meer stemmen in het bakkie.

Het broeikaseffect is een probleem en we moeten dit zeker niet laten verslonsen. Schade aan het milieu: Het verbod op vuurwerk zal dit echt niet minder maken en waarom? Nou precies om de reden waarom landen over de hele wereld samen komen om oplossingen te vinden tegen de snelle klimaatsverandering. Klimaatsverandering is namelijk niet een grensgebonden probleem, maar ligt veel breder. Ik vind het totaal zinloos en tamelijk zwak om dit dan ook als argument naar voren te brengen, de veranderingen (door het vuurwerkverbod) zullen niet eens meetbaar zijn. Dus ik zal zeggen daar gaat je argument.

Dit geld ook voor geluidshinder. Dit raadslid klaagt over geluidshinder van enkele uurtjes, er zijn mensen die dag in dag uit in de herrie zitten, neem een voorbeeld aan schiphol. Om de minuut komt een vliegtuig over, dag in dag uit, dit lijkt me toch een stuk storender dan die paar uurtjes knallen op oudjaarsdag. En tuurlijk vind ik het erg van uw echtgenoot met hartkwalen en wens jullie dan ook sterkte hiermee. Maar ik vind wel dat we relevant moeten blijven.

de bodem verontreinigen met chemische schadelijke stoffen,

zure regen veroorzakende stoffen in de atmosfeer brengen

Nou dit doet de industrie wel voor ons hoor. Dagelijks wordt onze geliefde aarde vervuild met chemische stoffen doot uitstoot van de industrie(water, grond, lucht etc). En dan nog, er komen schadelijke stoffen vrij bij het afsteken van vuurwerk, maar dit geld voor vele dingen. Ik denk dat, wanneer wij, Nederland, vuurwerk zullen afschaffen de rest van de wereld ons in hun kommetje uit zullen lachen. Die gekke Nederlanders weer! Een wereldwijd verbod voor vuurwerk krijgen jullie toch nooit voor elkaar, dus ik zou zeggen get over it, back to whatever you guys were doing and at least try to represent us.

En over het opruimen van je eigen troep daar ben ik het mee eens en dat zal voor (neem ik aan) iedereen hiero gelden. Vanzelfsprekend lijkt mij. En ik zeg nogmaals vandalisme is hetgeen dat we aan moeten pakken, normen en waarden bij brengen. En het hier bij laten, laat ons als vuurwerkfanaten alsjeblieft met rust.

ik stop maar weer eens, want ik blijf maar doorratelen, kan 't niet laten. Van me passie blijve ze af:bye:

geluidsoverlast veroorzaken - Kan ook door een verbouwing, te harde muziek enz.

gehoorschade toebrengen - Kan ook door muziek, mp3 ook verbieden?

huisdieren traumatiseren. - Ook door onweer en stofzuigers zijn ook niet echt een grote vriend van bijvoorbeeld honden.

fijnstof veroorzaken en verspreiden, waardoor grote delen van het land lijden onder smog - Smog heb je wel vaker in een jaar.

Ze geven wel ineens 't vuurwerk de schuld en degene die het vuurwerk afsteken. Maar ze kijken echt niet naar de rest van het jaar.
Kijk bijvoorbeeld eens in de stad hoeveel mensen daar wel niet het milieu vervuilen! Al staan ze naast een prullenbak gooien ze het blikje cola nog op straat! Peuken, kauwgum en zo ken je nog wel even door gaan.

Ik denk dat er aardig wat rellen e.d zullen komen zodra het vuurwerk afsteken echt zo hard wordt aangepakt. :)

Ben benieuwd :bye:

geluidsoverlast veroorzaken - Kan ook door een verbouwing, te harde muziek enz.

gehoorschade toebrengen - Kan ook door muziek, mp3 ook verbieden?

huisdieren traumatiseren. - Ook door onweer en stofzuigers zijn ook niet echt een grote vriend van bijvoorbeeld honden.

fijnstof veroorzaken en verspreiden, waardoor grote delen van het land lijden onder smog - Smog heb je wel vaker in een jaar.

Ze geven wel ineens 't vuurwerk de schuld en degene die het vuurwerk afsteken. Maar ze kijken echt niet naar de rest van het jaar.
Kijk bijvoorbeeld eens in de stad hoeveel mensen daar wel niet het milieu vervuilen! Al staan ze naast een prullenbak gooien ze het blikje cola nog op straat! Peuken, kauwgum en zo ken je nog wel even door gaan.

Ik denk dat er aardig wat rellen e.d zullen komen zodra het vuurwerk afsteken echt zo hard wordt aangepakt. :)

Ben benieuwd :bye:

jah geheel mee eens, vuurwerk lijkt wel het zondebokje van de overheid te worden. Just blame fireworks. Nogal kinderachterig en kort door de bocht als je het mij vraagt. Laat ze even hun prioriteiten stellen en stil staan bij de dingen die er werkelijk toe doen.

Goed verhaal Pyrosheep. Wij begrijpen elkaar tenminste.
Als vuurwerkliefhebber genieten we van het vuurwerk en vaak de hele straat met ons. En na afloop direct de rotzooi opruimen zodat de straat weer netjes en begaanbaar is. Zodat iedereen tevreden kan zijn en rustig kan slapen.
Zo verloopt elk oud en nieuw bij mij in de straat en ik hoor nooit een enkele wanklank.

Maar ja ik ben natuurlijk wel 50 en volwassen ( nou volwassen? :p)
Ik kan mij voorstellen dat als je in een straat woont met veel jongeren die de hele dag vuurwerk afsteken dat je als niet vuurwerkliefhebber het wel eens zat kan worden op zo,n dag. Maar dan nog, het gaat maar om 1 dag in het jaar.
Ik wordt dat gezeur zo langzamerhand ook spuug en spuugzat.

:bye:

Laatst bewerkt:
Goed verhaal Pyrosheep. Wij begrijpen elkaar tenminste.
Als vuurwerkliefhebber genieten we van het vuurwerk en vaak de hele straat met ons. En na afloop direct de rotzooi opruimen zodat de straat weer netjes en begaanbaar is. Zodat iedereen tevreden kan zijn en rustig kan slapen.
Zo verkoopt elk oud en nieuw bij mij in de straat en ik hoor nooit een enkele wanklank.

Maar ja ik ben natuurlijk wel 50 en volwassen ( nou volwassen? :p)
Ik kan mij voorstellen dat als je in een straat woont met veel jongeren die vuurwerk afsteken dat je als niet vuurwerkliefhebber het wel eens zat kan worden op zo,n dag. Maar dan nog, het gaat maar om 1 dag in het jaar.
Ik wordt dat gezeur zo langzamerhand ook spuug en spuugzat.

:bye:

niks aan toe te voegen! Wij begrijpen elkaar inderdaad:D Bij mij is het ook ieder jaar het zelfde, de hele straat buiten en juigen bij elke mooi stukje vuurwerk dat de lucht in gaat. Zo moet het zijn, dat is pas leven:D en daarna je troep op ruimen? geen probleem ik heb er met volle teugen van genoten:rolleyes:

Heeft iemand slachtofferhulp al gebeld? Die kerel, en zijn katten, zijn zwaaaaaaaar getraumatiseerd en hebben nodig psychologische bijstand nodig! Voor zijn leven getekend, sjongejonge! :D

Vind het altijd een beetje tegenstrijdig als mensen vuurwerk, overlast, dieren en milieu in één adem noemen.
Klagen dat hun dieren die paar dagen per jaar zo'n last van het vuurwerk hebben.
Ze vergeten echter dat genoeg mensen het hele jaar overlast van diezelfde dieren hebben.
Hondenstront, blaffende honden, bijtende honden, kattenstront (van katten die buiten komen) in zandbakken en tuinen, etc.
Milieu en dieren? Vergeet even niet dat veel urine van dieren (waaronder katten) omgezet wordt in ammoniak.
Sterker nog; ruim 90% van de overmaat aan ammoniak in het milieu is afkomstig van dieren ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak )
Affijn zo kan ik nog wel even doorgaan wat overlast en milieu betreft m.b.t. dieren...

Ik ben zelf dierenliefhebber, maar wordt niet goed van berichten zoals de startpost.
Als je weet dat je dieren niet tegen vuurwerk kunnen, doe er dan wat aan en wacht niet zomaar af hoe ze gaan reageren.

En deze man maakt het helemaal bont; jarenlang heeft hij nergens last van en nu hij er 1x last van heeft moet gelijk de hele wereld het weten.
Opgesloten in je eigen huis? Was je van plan dan om naar buiten te gaan om van het vuurwerk te genieten? O, ja wacht even... vroeger kon je er van een afstandje van genieten en had een ander er (waarschijnlijk) overlast van.
Dat kon je echter weinig boeien (ver van je bed show), maar nu...
Jeetje bij mezelf in de straat, laat ik maar gauw met de hype meedoen en zelf een stukje schrijven. :frusty:

De één longpatient, de ander hartfalen en dan ga je in de binnenstad wonen, heb je daar dan geen lawaai?
Goh, dan hebben degenen die naar het platteland zijn verhuist voor hun rust het toch goed fout gedaan.

Verder wens ik je nog veel gezellige kinderverjaardagen van je nieuwe buren, hopelijk komen er weer veel vrienden op bezoek.

Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen, vind ik je maar een zielepiet.:bye:

Laatst bewerkt:
Vind het altijd een beetje tegenstrijdig als mensen vuurwerk, overlast, dieren en milieu in één adem noemen.
Klagen dat hun dieren die paar dagen per jaar zo'n last van het vuurwerk hebben.
Ze vergeten echter dat genoeg mensen het hele jaar overlast van diezelfde dieren hebben.
Hondenstront, blaffende honden, bijtende honden, kattenstront (van katten die buiten komen) in zandbakken en tuinen, etc.
Milieu en dieren? Vergeet even niet dat veel urine van dieren (waaronder katten) omgezet wordt in ammoniak.
Sterker nog; ruim 90% van de overmaat aan ammoniak in het milieu is afkomstig van dieren ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak )
Affijn zo kan ik nog wel even doorgaan wat overlast en milieu betreft m.b.t. dieren...

Ik ben zelf dierenliefhebber, maar wordt niet goed van berichten zoals de startpost.
Als je weet dat je dieren niet tegen vuurwerk kunnen, doe er dan wat aan en wacht niet zomaar af hoe ze gaan reageren.

En deze man maakt het helemaal bont; jarenlang heeft hij nergens last van en nu hij er 1x last van heeft moet gelijk de hele wereld het weten.
Opgesloten in je eigen huis? Was je van plan dan om naar buiten te gaan om van het vuurwerk te genieten? O, ja wacht even... vroeger kon je er van een afstandje van genieten en had een ander er (waarschijnlijk) overlast van.
Dat kon je echter weinig boeien (ver van je bed show), maar nu...
Jeetje bij mezelf in de straat, laat ik maar gauw met de hype meedoen en zelf een stukje schrijven. :frusty:

De één longpatient, de ander hartfalen en dan ga je in de binnenstad wonen, heb je daar dan geen lawaai?
Goh, dan hebben degenen die naar het platteland zijn verhuist voor hun rust het toch goed fout gedaan.

Verder wens ik je nog veel gezellige kinderverjaardagen van je nieuwe buren, hopelijk komen er weer veel vrienden op bezoek.

Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen, vind ik je maar een zielepiet.:bye:

nou helemaal mee eens hoor:) het is ook allemaal zo eenzijdig allemaal. Ik begrijp het niet hoor. Hoe moeilijk is het dingen te noemen bij wat ze zijn? ipv alles over één kam te scheren? vandalisme en vuurwerk zijn twee verschillende dingen, vuurwerk is geen vandalisme, er kan hooguit vandalsime mee gepleegd worden, door een stelletje idioten.

En inderdaad je standpunt over dieren, hoe vaak moet je wel niet uitkijken dat je niet weer eens in de hondekak staat, op straat of tijdens bv. het voetballen. Ik vind het gewoon een beetje hypocriet allemaal. Iedereen heeft er ook wel opeens iets over te zeggen.

gelukkig bestaan er nog mensen, zoals jij, Moontan en ik (en de rest van vwc:D)

Breda. Fijn dat ze daar misschien aan Oud en Nieuw weinig waarde hechten. Althans, deze man weinig waarde hecht aan de jaarwisseling. Maar wat nou als we carnaval af willen schaffen? Noorderlingen hebben daar over het algemeen weer weinig mee.

Ik word zo moe van deze discussies over het verbieden.

Ook hier worden de regels netjes na gestreefd.
Rotzooi maken, prima, alles wordt na afloop netjes bij elkaar gezet om vervolgens de volgende ochtend opgeruimd te worden.
Inclusief twee man die met bezem en stoffer en blik het hele kruispunt aan vegen.
Auto's van buurdbewoners worden gewassen en ga zo maar door.

en elk jaar zeggen de buurd bewoners, mannen het was weer helemaal top!!!
volgend jaar weer hopenlijk.
En wat fijn dat jullie alles weer netjes hebben opgeruimd.

Tja en die mensen die een hekel aan vuurwerk hebben hou je toch.
en inderdaat het is maar een dag per jaar.
Kunnen ze dan niet gewoon een oogje dicht knijpen.
daarna hebben ze weer 364 dagen om bij te komen van hun trauma, ingeademde fijnstoffen en de tijd om hun (peace):D makers te resettten.
Moei wordt ik van zulke mensen.
Zo ik heb gezecht,
Giron

Die fijnstoffen of hoe hij het noemt chemiecalien zijn juist lekker. Ik ben het maar met een ding eens, dat de dieren er last van hebben maarja wat kan je er tegen doen ik weet toch niet wie allemaal een huisdier heeft. En van die prullebakschade van 6000 euro dat komt weer door die vandalen die het nog steeds niet snappen en dus zo ook niet weten dat ze de naam vuurwerk schaden.:sad:

gygabyte beter kan ik het niet verwoorden, ben het voor de volle 100% met je eens

Prachtige stukje tekst, wat precies weergeeft wat voor zielige mensen er in de maatschappy rondlopen :bye:

Back
Bovenaan