Hoe kom jij aan je hobby ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe kom jij aan je hobby/passie voor vuurwerk? Vertel er hier hoe het bij jou begon, het eerste lontje. Bij een show? Vertel het op jou manier, we zijn benieuwd!

Tsja, hoe ik begonnen ben met deze hobby ging niet van het ene op het andere moment maar was een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Vroeger toen ik echt jong was keek ik uit het raam op oud en nieuw,overdag, soms wel een uur achterelkaar. Ik zag allemaal andere kinderen vuurwerk afsteken, ik wilde dat ook. Van thuis uit waren wij helemaal niet gewend om vuurwerk af te steken, maar ik kreeg een doosje knalerwtjes. Het volgende oudjaar keek ik voor het eerst vuurwerkcompilatie's, en toen mocht ik eindelijk echt vuurwerk kopen. Een pak rotjes, een pak grondbloemen en een pak romeinse kaarsen. Ik was de hele avond zoet. (Toen was net de 18:00 maatregel ingesteld). Zo begon het.

Hoe ik aan mijn hobby kom, heel makkelijk, wat is oud en nieuw zonder vuurwerk. Weet niet anders vanaf kinds af aan dat het erbij hoort.

Weet het eerlijk gezegd niet meer. Denk dat mijn vader ervoor heeft gezorgd dat ik dol ben geworden op vuurwerk. Sinds 2006-2007 koop ik het zelf, elk jaar meer dan het voorgaande jaar. Tot 2014 elk jaar met mijn vader/zusje erbij. Paar jaar ook giga veel geluk gehad (Als in 1000 euro gratis, 500 besteld etc). Pas sinds de eerste vuurwerkdemo van Goudvuur kwam daarbij ook mijn passie voor vuurwerkfotografie.

Het hoort er gewoon bij. Sinds klein al met papa rotjes afsteken, en ik begon er steeds meer passie voor te krijgen. Op YouTube allerlei filmpjes kijken, dan op sites producten kijken... Dan word je ouder en maak je hier een account aan (ik was 15 toen ik dit account aanmaakte), en zie je mensen met dezelfde passie. Je gaat werken en je kunt je eigen vuurwerk kopen. Van kwaad naar erger...

Mijn ouders waren me vroeger rond oud en nieuw nog wel eens kwijt. Dan stond ik met de buurman 'muggenscheetjes' af te steken. Eigenlijk was ik al gek van vuurwerk sinds ik kon lopen haha. Soms was ik al maanden mn zakgeld aan het opsparen om vuurwerk te kunnen kopen omdat mn ouders het maar zonde van het geld vonden en hooguit een klein sierpakketje wilde. Toen ik zelf ging werken werd het steeds gekker. Inmiddels alweer wat jaartjes lid van het forum en dat heeft het virus alleen maar meer aangewakkert haha

Het is hier meer met de paplepel mee gevoed ,weet nog van vroeger dat we weinig geld hadden voor rotjes en mn pa had een lange mat en die haalden we uit elkaar om toch smiddags kunnen knappen. vind alle soorten vuurwerk geweldig van cat. 1 tot illegaal.

vanaf mn 8e begon ik met carbid te schieten en ja was eerst met schone blikjes verf en toen een melkbus en nu een kanon van ongeveer 300 liter.

Heeft iets met mijn achternaam te maken volgens mij. M'n vader was er ook gek van, broer ook... Dus ik ook!

Ik heb het virus geërfd van mijn kruitsnuivende vader. Al vanaf dat ik klein was zaten we vanaf half december samen de folders (toen nog gewoon gekopieerde velletjes waar je min of meer op de gok je bestelling moest aankruisen, geen foto of beschrijving te vinden) door te nemen en lijstjes te maken. En op de eerste verkoopdag samen de spullen afhalen, dan stond er een grote kist in de woonkamer vol Happiness, Star Ball Contribution, Flying Cranes en ander moois. Op oudejaarsavond stonden we urenlang buiten de boel weg te stoken, tot grote irritatie van m'n moeder. Ze heeft wel eens stiekem achter onze rug om hele sloffen astronauten aan de buurjongens weggegeven :)

Inmiddels is mijn dochter ook aangestoken door het kruitvirus, dus het lijkt van generatie op generatie over te gaan :)

Laatst bewerkt:
Belangrijker: Hoe kom je er in hemelsnaam vanaf?

Ik ben eerlijk gezegd nog niet zo heel lang extreem fanatiek. Vroeger als kind was ik er mee bezig vanaf de folders (na sinterklaas) en ging ik knippen en plakken, dromen, tekeningen maken, etc. Als tiener kocht ik voor zo'n 100 piek aan spullen, maar kennis van zaken had ik niet. En toen kwam er een tijd waarbij ik elk jaar eigenlijk uitweek naar locaties als de HMH, om een feest te bezoeken. Dan miste ik het wel, maar was ik er nauwelijks mee bezig geweest. 's morgens de kruitdampen opsnuiven op weg naar huis was wel heel fijn.

Tijdens de jaarwisseling naar 2014 begon het echt! Ik had wat extra inkomsten, liet me goed helpen door de vuurwerkhandelaar, en had mooi spul in huis. Daar kwam zo'n voldoening uit dat ik me inschreef op FPM. En toen ging er een wereld voor me open waar ik de uitgang niet meer van kan vinden....

Projectjes bedenken, visco bestellen, alle topics lezen die voorbij kwamen, vergelijken, jullie kennen het wel. Dus eigenlijk wordt dit de 4e jaarwisseling als 'freak', en nog steeds leer ik elke dag weer iets van het wereldje. Dit jaar is het virus wel heel vroeg opgepikt, begin augustus begon het feest en sindsdien ben ik hier niet meer weg te slaan.

Dus nogmaals; Hoe kom je er vanaf?

Zit vanaf dag 1 in mijn genen. Terwijl bijna de rest van mijn familie er helemaal niks mee heeft.
Die vinden het alleen maar zonde van het geld.:rolleyes:

Altijd vuurwerk al geweldig gevonden, Mn Vader kocht vroeger wel wat maar nooit echt veel.
Toen hij er helemaal mee stopte Begon het helemaal te kriebelen om zelf echt te gaan kopen, maja te jong geen baan en me vader gunde niet.
Toen vanaf me 15/16e gaan werken en sindsdien koop ik elk jaar al zn 800/1500 eu aan vuurwerk. en ben nu 22 :)

Hoe ik aan mijn eerste vuurwerkje ben gekomen zou ik niet meer weten. Ik denk dat dat is gekomen door pa met zijn meterpakketje. Gewoon meekijken en verbaasd zijn wat er uit kon komen. Misschien wel eens een tolletje gehad, maar veel meer niet.

Waar het freak zijn is begonnen weet ik nog wel, ergens in de early 2000's. Thuis kreeg ik niet heel veel vuurwerk; slofje rotjes, pakje tolletjes en als je mazzel had kocht pa nogsteeds zijn pakketje. Maar dat jaar, dat jaar vierde ik oud en nieuw bij oma. Een andere stad, zonder ouders, dus super spannend. Mijn vuurwerk zouden mijn ouders ophalen op de eerste besteldag, want ja, ik was de hele week bij oma. En bij oma kreeg ik alles, of ik nou wilde of niet. Dus samen met oma wat dingetjes uitgezocht bij de sigarenboeren om de hoek. Meerdere sloffen rotjes, meerdere sloffen babypijltjes, tolletjes, meerdere pakken romeinse kaarsen en rookbommetjes. Ja, rookbommetjes, in allerlei kleuren en maten, die ronde balletjes, die mochten toen nog.
Op de een of andere manier had het buurmeisje daar ook vuurwerk, ook (achteraf) "klein spul", net als mij, maar ik had een maatje. De verkoopdagen stiekem afsteken voor de deur, keertje aangehouden, wat spulletjes ingeleverd en weer verder. Gelukkig was ik bijdehand genoeg om het meeste binnen achter de deur te leggen en steeds maar een handjevol spulletjes mee te nemen naar het speelpleintje. Dat gelukje heeft mijn oud en nieuw gered denk ik graag.
Op oma haar advies in de avond maar niet meer voor de deur afsteken, maar op het dakterras, aan de achterzijde van de woning. Ik op "ons" dakterras, het buurmeisje op "haar" dakterras. Van alles ging er de lucht in. Grondbloemen en romeinse kaarsen waren toch wel favoriet op dat moment. Rotjes een stuk minder staat me bij.
Oudjaarsavond kwamen mijn ouders nog even aanvullen met mijn oorspronkelijke collectie. Nog meer vuurwerk dus! En het is op gegaan. En oma en ik hebben pas véél later verteld dat ik aangesproken was door de wijkagent :rolleyes:

Na alles opgestookt te hebben, werd de collectie ook groter. Van een euro of €30 (meterpakketje + wat klein zooi) naar €50 en al snel door naar de €100 (waarvan ik de helft altijd zelf moest betalen, maar dat was nooit erg). Daar kon redelijk veel voor gehaald worden en elk jaar was een verrassing. Uiteindelijk word je dan een keer 16 en mag je zelf shoppen, en dat hebben we gedaan. Met de €50 van ma en pa, en een kleine €400 van mezelf. Budget is daarna gelijk gebleven, merken ben ik meermaals gewisseld, maar Diamond (het €30 (of zelfs nog gulden) budget), GBV (ons "huismerk") en Schuurmans (bij oma) blijven toch een speciaal plekje houden, al zijn ze akelig absent te laatste jaren in mijn collectie.

Mijn ouders kochten elk jaar een sierpakket met wat cakes en pijlen. Ze vonden het eigenlijk zonde van het geld, maar 'tis maar 1x per jaar'. Mocht zelf wel altijd wat spul bestellen zoals rotjes, grondbloemetjes, romeinse kaarsen etc. Tijdje later besloten ze geen vuurwerk meer te kopen omdat je ook wel van het vuurwerk van anderen kon genieten en 'het toch binnen een paar minuten op was'. Maar ik wou toch wel iets hebben om 00:00 te stoken. Dus de spaarpot op de kop gegooid en een pijlen pakket gekocht. Wat een kick om af te steken. Zo is het elk jaar gegroeid waarbij ik de eerste jaren een pijlenpakketje en paar losse potten kocht, en dat steeds heb uitgebreid. Eerst begonnen de kriebels pas als de folders door de brievenbus kwamen, nu ben ik continu mee bezig en aan het kijken of er nog iets leuks is voor de collectie dit jaar! :)

Toen ik 8 jaar oud was kocht mijn moeder voor het eerst een slof astronauten voor mij :P (leuk verhaaltje erbij: later in de avond kwam de vader van 2 bekenden die bij mijn moeder op bezoek waren na een dagje weg met mij en mijn broer (terwijl mijn moeder een slof astronauten voor mij kocht), toevallig was die man een politie agent en ik was bang dat het afgepakt werd dus ik het overal in huis onder de bank enzo verstoppen haha), toen steeds meer en tot mn 12de ongeveer een bedrag van 50 euro, daarna heb ik het hele jaar gespaard en kwam tot een bedrag van 300 euro, dat ieder jaar weer :P

Tja, mijn vraag is eerder hoe kom je er vanaf? Maar dan de vraag wil je er wel vanaf komen...

Maar hoenik er aan kom heb ik aan mijn pa te danken, die bedacht toen ik een jaar of 22 was het plan om vuurwerk te gaan verkopen.
De eerste paar jaar mocht ik her en der wat kleine hand en span diensten doen.
Toen ik een jaar of 14 was ging ik part time in de winkel werken en daar hoorde vuurwerk ook bij natuurlijk.
En hoe ouder ik werd des te meer nam ik het vuurwerk uit handen van pa en is nu het vuurwerk mijn kindje geworden.
Er is nu niks fijners om in januari alweer aan de slag te gaan met de freak acties, gedurende het jaar zo nu en dan kruitsnuiven in de bunker.
En als het dan augustus/september wordt dan gaan we weer volle bak richting december :cool:

Ik was altijd al gefascineerd door vuur en vuurwerk. Maar door op 12 jarige leeftijd 2 weco highlife pijlenpaketten en een omdoosje jcwts in je handen gedrukt te krijgen van je buurman die zegt ga maar lekker afsteken. Dat heeft me echt addicted gemaakt. Dat was me nog is een tijd. Tot aan je knieen in de snippers van 100 000 klappers en de hele weg vol met alpeco blokken.

Ik was altijd al gefascineerd door vuur en vuurwerk. Maar door op 12 jarige leeftijd 2 weco highlife pijlenpaketten en een omdoosje jcwts in je handen gedrukt te krijgen van je buurman die zegt ga maar lekker afsteken. Dat heeft me echt addicted gemaakt. Dat was me nog is een tijd. Tot aan je knieen in de snippers van 100 000 klappers en de hele weg vol met alpeco blokken.

Haha, dat Bex-tijdperk rond/iets voor de eeuwwisseling hé! Jammer dat ik dat niet mee heb kunnen maken (was toen amper geboren) maar het leek mij wel een soort bloeitijdperk voor het vuurwerk.

Helaas ben ik opgegroeid precies in de jaren dat het tijdperk van Arno Bonte begon....

Nee, ik heb er zeer veel plezier van de hobby verder hoor! :D Bij mij is het simpel, ben er als kind altijd al gefascineerd van vuurwerk geweest terwijl de helft van de familie vuurwerk totaal niet boeit heeft en de andere helft zelfs er een bloedhekel aan heeft....

Ze laten me maar..... :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan