Hoe kan ik mijn camera het beste instellen?

Hoi allemaal,

Ik ben een behoorlijke n00b als het gaat om filmen en zeker als het gaat om het filmen van vuurwerk. Ik krijg het beeld simpelweg niet goed. Ik heb al allerlei guides bekeken maar er sluit er eigenlijk niet één 100% aan bij mijn camera. De benaming van de functie is vaak anders waardoor ik ze niet kan vinden of er wordt met andere eenheden gewerkt.

Waar ik vooral veel last van heb is onscherp beeld, zelfs als ik handmatig scherp stel. Ik kan het op dat kleine schermpje gewoon niet goed beoordelen. Het lijkt dan scherp maar als je het later op de pc bekijkt lijkt het weer nergens op. Ik heb wel een truc gelezen die je helemaal in laat zoomen, dan scherp stellen en dan weer uitzoomen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Iets anders wat me opvalt is dat er altijd een soort witte waas over film zit. De zwarte lucht is dus niet echt zwart maar grijzig. Daarnaast blijft het beeld altijd erg korrelig.

Is er misschien iemand die eens in de handleiding van deze camera zou willen kijken (http://nl.jvc-service.net/public/document.cfm?prog=InstrBook.cfm&Model=GZ-HD620) en mij vervolgens zou kunnen adviseren over de ideale (handmatige) instellingen?

Alvast ontzettend bedankt!

Marc

Handmatige instellingen, ISO rond de 800 zetten, manuele focus. Meer kan je niet doen met zo een camera. Niet beledigend bedoeld, maar het is een simpele camera, met een kleine lens. Deze pakt niet genoeg licht in het donker, daardoor heb je dus met het filmen van vuurwerk ruis en het zwart is niet zwart.

Je kan er vrij weinig aan doen vrees ik.

Hoi allemaal,

Waar ik vooral veel last van heb is onscherp beeld, zelfs als ik handmatig scherp stel. Ik kan het op dat kleine schermpje gewoon niet goed beoordelen. Het lijkt dan scherp maar als je het later op de pc bekijkt lijkt het weer nergens op. Ik heb wel een truc gelezen die je helemaal in laat zoomen, dan scherp stellen en dan weer uitzoomen. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Iets anders wat me opvalt is dat er altijd een soort witte waas over film zit. De zwarte lucht is dus niet echt zwart maar grijzig. Daarnaast blijft het beeld altijd erg korrelig.

Is er misschien iemand die eens in de handleiding van deze camera zou willen kijken (http://nl.jvc-service.net/public/document.cfm?prog=InstrBook.cfm&Model=GZ-HD620) en mij vervolgens zou kunnen adviseren over de ideale (handmatige) instellingen?

Alvast ontzettend bedankt!

Marc

Hey Marc,

Zoals jij het probleem omschrijft, kan te maken hebben met de lensopening.
Op het moment dat deze te ver openstaat, wordt het beeld korrelig en de achtergrond grijzig.

Ik heb net even zitten kijken in je gebruikershandleiding.
Op bladzijde 30 wordt beschreven hoe je de helderheid kunt verminderen.

Jouw cam heeft een Compensatiebereik tijdens video-opname: -6 tot +6.
Vermoedelijk staat deze momenteel op +6, waardoor deze erg veel licht pakt.
Je zou kunnen proberen deze een heel stuk terug te zetten.

Witbalans moet je op "Automatisch" zetten.

Wat betreft het handmatig scherp stellen.
Zet je cam op "manual" en zoom volledig in op een lichtpunt wat dezelfde afstand heeft dan het vuurwerk, of een lichtpunt wat verder ligt.

Hierna kun je op dat lichtpunt scherp focussen met de focus.
Als het scherp is, terug uitzoomen en nergens meer aankomen.

Probeer eens wat te oefenen thuis mbv kerstverlichting of een kaars.
Zoom in, oefen met de helderheid, instellingen en de focus.

Suc6

Mijn instellingen voor mijn Canon HF S100 icm DM-100 MIC zijn vrij simpel.

Camera in vuurwerkstand.
Handmatige focus (Deze staat meestal op oneindig) Als je daarna gaat inzoomen moet je deze wel bijstellen.
Handmatige microfoon -9 db

Mijn Canon HF R46

Stand vuurwerk
microfoon -11 db
Handmatige focus.

Bij finales gaat het geluid nivo naar -9 db

Nadeel van deze camera is zijn interne mic, deze klapt al snel dicht bij harde knallen.

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben.

Zit er op de camera niet een vuurwerkstand, die heb ik op mijn camera ook redelijk vaak gebruikt en werkt perfect. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Bedankt allemaal voor de tips! Deze heeft helaas geen vuurwerkstand. Dat maakt het lastig. Veel van de standaard functies die worden genoemd in film tutorials kan ik er niet op vinden (zoals iso). Overal wordt aangeven dat de 'aperture' moet worden bijgesteld, dat kan hier dus niet handmatig. Wellicht het aanpassen van de helderheid deze functie is, maar dan met een andere naam.

Ik ga eens aan de slag met jullie tips, en ik zal laten weten (en mogelijk ook zien met een ijsfontijn) hoe het is gegaan!

Super bedankt allemaal.

Iso is voor fotografen, die waarschijnlijk af en toe filmen met hun spiegelreflex.
Bij de meeste filmcamera's heb je te maken met andere termen.

Niet correct.
Iso weldegelijk,
Sluitertijd,
diafragma,
Dat zijn de drie hoofd onderdelen in fotografie, deze worden hetzelfde genoemd in de film wereld alleen soms net wat andere betekenis.
Zo heeft framerate invloed sluitertijd, maar er is weldegelijk sluitertijd op video.

@Thunderboy

Even een paar dingen nog:

Wat adviseer je voor de shutterspeed als startpunt?
Zou een van de scene selecties ( bijvoorbeeld schemerlicht, pagina 28) nog iets kunnen verbeteren?
Tegenlicht compensatie kan het beste uit denk ik?

Thx!

shutter 1/50

Iso is gericht op fotografie, Sluitertijd ook...heb je niks aan met filmen.
Diafragma (lensopening wel) op de meeste filmcamera's zijn die in F en dB waardes.

Gr

Wat zeg je me nu? Iso op fotografie gericht? Dus de sensor in een film camera heeft geen gevoeligheid???
We gaan wel off topic maar dat klopt niet. Elke sensor heeft een bepaalde gevoeligheid en ook in de filmwereld wordt dit in iso uitgerdukt.
Sluitertijd heb je weldgelijk iets aan, lees maar iets verder, als je verkeerde sluitertijd gebruikt krijg je een zeer onwerkelijk beeld omdat je geen motion blur meer krijgt, geldt vooral als je gewone video's maakt of films van allerdaagse objecten.
Diafragma= F waarde (alhoewel in de cinema wereld ook T waarde wordt aangegeven, maar dat is weer iets anders)
En dB is naar mijn weten gewoon geluid.

Je sluitersnelheid wordt officieel bepaald door je framerate.
De duimregel is, beelden per seconde x 2
als je dus met 25 fps filmt heb je een sluitertijd van 1/50 van een seconde.
Als je 50fps filmt gebruik je 1/100 van een seconde.
Diafragma zou ik gewoon op zo groot mogelijk doen, er zit waarschijnlijk toch geen gigantische sensor in waardoor scherpte diepte vrijwel oneindig is zeker als je ver focust.
Als je veel licht binnen laat hoef je ISO ook niet hoog te zetten, ik adviseer gewoon onder 800 blijven, afhangend hoe goed je camera is. Als ik goud film zet ik iso wat hoger dan zie je dat goud beter, maar over t algemeen 200-400.

Voor de rest is het vallen en opstaan.

Back
Bovenaan