Herdenking vuurwerkramp blijft zinvol

amstel

VWC lid
Ruim driehonderd mensen hebben woensdagmiddag de vuurwerkramp in Enschede herdacht. Precies negen jaar geleden verloren bij de ramp in de wijk Roombeek 23 mensen het leven en vielen bijna duizend gewonden. In een korte toespraak benadrukte burgemeester Peter den Oudsten van Enschede het belang om de ramp te herdenken.

Video

Is de ramp alweer 9 jaar geleden? Damn, de tijd gaat echt snel, ik herinner het mij nog als de dag van gister.

Ruim driehonderd mensen hebben vanmiddag de vuurwerkramp in Enschede herdacht. Precies negen jaar geleden verloren bij de ramp in de wijk Roombeek 23 mensen het leven en vielen bijna duizend gewonden.

"De belangstelling was dit jaar zelfs nog iets groter dan vorig jaar”, aldus een gemeentevoorlichter. In een korte toespraak benadrukte burgemeester Peter den Oudsten van Enschede het belang om de ramp te herdenken. "Samen bouwen aan de nieuwe wijk, maar ook stilstaan bij het verleden", zo benadrukte hij. De herdenking had plaats bij het monument ‘Het verdwenen huis’. Hier werd onder meer het gedicht ‘Enschede huilt’ van Willem Wilmink voorgedragen.

090513_112339_remote_anp-enschede.jpg

Als de foto hierboven nare herinneringen bovenhaald, wat ik wel kan begrijpen, dan mag de foto wel weg.

Ik ben een jaar of 2 geleden nog in Roombeek geweest. Een (groot) deel hebben ze herbouwd.

Inderdaad, alweer 9 jaar geleden.
Ik herinner me dag ook nog als gister, stond er dicht bij.
Deze dag zal nooit vergeten worden, denk er nog regelmatig aan terug.

Kan het me ook goed herinneren, ik was er erg door aangeslagen. Blijft een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Nederland en het onderwerp vuurwerk. Lijkt me zeker op zijn plaats dat hier nog ieder jaar bij stil word gestaan en dat het niet vergeten word.

ze mogen dit idd niet vergeten!
maar het nadeel is en zal blijven dat het door vuurwerk is gebeurd.
wat de oorzaak van de brand ook is.
wie of wat het ook heeft gedan...
door deze ramp is er veel op het gebied van vuurwerk veranderd.
zowel posetief als negatief.
neemt niet weg dat dit een zwarte dag was (met te veel slachtoffers)die elk jaar van mij mag worden herdacht!
wat een dag ook he.....13e!

tijd gaat als de dimme domme echt snel voorbij..

kan het ook nog goed herrineren dat geschokt achter de tv hele dag zat..
wel goed dat ze het herdenken toch eerbetoon aan de familie leden van de slachtoffers en anderen.

Laatst bewerkt:
Ik kon me nog herrineren dat ik op zolder zat en het dak iets hoorde trillen. Woon in Hengelo en dacht er even heen te fietsen nadat ik een grote rookpluim zag. Dat was wel eventjes 15 km verderop. Discovery Channel heeft destijds een interessante documentaire gemaakt over de ramp:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Back
Bovenaan