Gygabyte
VWC lid

Leiderdorp - De klachten over vuurwerk die de politie zaterdag ontving voordat de C1000 in Leiderdorp uitbrandde, staan niet op zichzelf. In het dorp klagen bewoners al maanden over jongeren die vuurwerk afsteken. Én over hoe de politie met de klachten om gaat.
Dit jaar kreeg de politie tot nu toe vijftig meldingen van overlast van vuurwerk in Leiderdorp. Veertien daarvan ontving de politie in deze maand. Vorig jaar lag dat fors lager: 36 meldingen, waarvan negen in december.
De politie vermoedt dat jongeren die vuurwerk afstaken verantwoordelijk zijn voor de megabrand in winkelcentrum Santhorst. Op de website van deze krant zeggen Leiderdorpers dan ook dat dat risico zich niet beperkt tot deze tijd van het jaar. ,,Deze jongeren hebben het hele jaar door vuurwerk’’, reageert Susan, een bewoonster van de wijk. ,,Iedere, of bijna iedere, nacht wordt in de Vogelwijk tussen 1 en 2 uur ’s nachts vuurwerk afgestoken, vlakbij het winkelcentrum. Het lijkt me sterk dat daar buiten mij nooit iemand over heeft geklaagd. Is extra surveillance niet mogelijk?’’
,,Niet alleen in de Vogelwijk’’, reageert Gerdudi, die vindt dat de politie te weinig handhaaft. ,,Ook rond de vijver in de wijk Buitenhof is het al sinds de zomer praktisch elke avond prijs, vanaf een uur of elf. De laatste maanden vaak met zwaarder vuurwerk. Mijn meldingen hebben geen merkbare reactie opgeleverd. Het wordt genoteerd en ’er zal contact met u worden opgenomen’. Nou, dat moet nog steeds gebeuren.’’
De klachten zijn niet nieuw voor de politie. ,,Wij horen ook dat wij niks zouden zien, horen en doen’’, aldus een woordvoerder, die stelt dat het tegendeel waar is. ,,Elke melding krijgt aandacht.’’
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws...91540.ece/Hele_jaar_al_vuurwerk_in_Leiderdorp