Hardere straffen bij handel fout vuurwerk

ylke

VWC lid
Handelaren in illegaal vuurwerk worden veel harder gestraft dan vijf jaar geleden. Het OM voert de druk op.

Kregen illegale handelaren voorheen nog geregeld een taakstraf, nu draaien ze vaak voor maanden of zelfs jaren in de cel. Dat blijkt uit een inventarisatie van tientallen vonnissen door deze krant. In 2009 en 2010 kregen bijna alle veroordeelde handelaren nog een voorwaardelijke celstraf van gemiddeld 4 maanden of een taakstraf; in 2014 en 2015 kreeg meer dan de helft een directe, onvoorwaardelijke celstraf van gemiddeld een jaar.

Ondeugd
Taakstraffen worden zeldzaam: wie wordt gepakt met honderd cobra's (zwaar knalvuurwerk), kan al rekenen op een strafeis van 6 maanden cel. Het Openbaar Ministerie bevestigt de ontwikkeling. ,,Mensen moeten begrijpen dat illegaal vuurwerk geen ondeugd is, maar crimineel gedrag met grote gevaren'', zegt officier van justitie Renske Mackor van het Functioneel Parket. ,,Het illegale vuurwerk wordt elk jaar zwaarder en gevaarlijker en daar moet iets tegen gebeuren. Daarom eisen we hogere straffen. En door het goed uit te leggen, begrijpen rechters ook waarom.''

Granaat
Volgens het OM wordt de illegale vuurwerkhandel gerund door criminele organisaties, zonder uitzondering mannen, die de rollen strak hebben verdeeld en daarmee jaarlijks tonnen verdienen. Zo werd vorige week een groep van tien handelaren uit Gelderland veroordeeld. De hoofdverdachten, mannen van 60 en 69 jaar, kregen een celstraf van tweeënhalf jaar.

Levensgevaarlijk
Officier van justitie Mackor: ,,Een paar jaar geleden bestond in Nederland nog het gevoel: ach, het gaat om rotjes. Die omslag hebben we nu echt gemaakt. De Cobra, populair knalvuurwerk, heeft inmiddels de kracht van een granaat. Als ik dat als officier in de rechtbank uitleg, en ook filmpjes laat zien waaruit dat blijkt, begrijpen rechters ook: dit is niet een beetje verkeerd, dit is levensgevaarlijk. En het moet dus hard worden aangepakt.''

Bron

Laatst bewerkt:
Die straffen in NL staan totaal niet in verhouding.. Iemand doodrijden is 'normaal' maar een doos cobra's is een jaar zitten..
Oké een taakstraf is niet afschrikwekkend genoeg.. maar om nou jaren cel op te leggen?

Ik ben voor strenger straffen, maar dat geld voor alle straffen. Allen zo komen we van het illegaal af.

Ik ben voor strenger straffen, maar dat geld voor alle straffen. Allen zo komen we van het illegaal af.

De boetes voor te hard rijden zijn anders echt wel hoog genoeg in Nederland. Alle verkeersboetes trouwens, daar zijn agenten en hun vakbonden het zelfs over eens..

Over vuurwerk spreek ik me niet uit. Vind Cobra's zelf een pest, maar de blokken, shells en matten van nu zijn zeker niet gevaarlijker als 5jaar geleden.

Het gaat hier eigenlijk niet om het vuurwerk maar om illegale handel. Dus of je nou bergen cobra's of coke hebt liggen is eigenlijk geen verschil.

Het gaat hier eigenlijk niet om het vuurwerk maar om illegale handel. Dus of je nou bergen cobra's of coke hebt liggen is eigenlijk geen verschil.

Het artikel maakt nochtans enkel gewag van het feit dat de straffen voor handel in verboden vuurwerk de afgelopen jaren flink zijn toegenomen. Wat jij bedoelt is wss de focus op criminele organisaties.

De hoofdverdachte uit de zaak die eind 2013 veroordeeld is tot meer dan 5 jaar celstraf loopt alweer buiten sinds 2015?!?!?!

Kan kloppen.
Ik denk dat hij een moeilijke jeugd heeft gehad.

Waarschijnlijk zat zijn vader aan de drank en zijn moeder was nymfomane. Terwijl hij in de kroeg zat en zij met andere kerels zat te n**ken verkocht hij zijn eerste strijkers en is nadien alleen maar gegroeid in zijn vak. Eigenlijk wilde hij nooit handelaar worden maar het was nu eenmaal zijn lot.

Onzin en totaal nergens op gebaseerd , kijk naar Amerika super hoge straffen werkt totaal niet criminaliteit is super hoog daar :frusty:

Klopt helemaal.
Ik denk dat hoe hoger de straffen worden, hoe eerder men bereid is om (grof) geweld te gebruiken wanneer ze een kat in het nauw worden.. Wanneer ze dit misschien uit hun hoofd laten bij een hoge boete+voorwaardelijk+maandje zitten hooguit. Maar als het om jaren cel gaat opeens, tja dan is het hard tegen hard. Het echte geweld en de echt grote jongens zullen nog voor meer ellende zorgen dan nu denk ik.
Daarnaast telt natuurlijk ook, dat als ze er wel in slagen om 50% van de handel af te laten nemen, dan kun je wel nagaan dat de prijzen (enorm) zullen stijgen wat anderen weer zal doen aanzetten een handel op te zetten.
Het blijft dweilen met de kraan open..

hogere straffen zijn een onderdeel om mensen af te schrikken. Dus het kan wel werken.
Wat beter werkt is echter meer controle. Als de pakkans groter wordt neemt de drang om te handelen af.
Werkt net zo als met de boetes in het verkeer. Bellen in het verkeer is echt heel gevaarlijk. maar men blijft het doen omdat de kans om gepakt te worden erg klein is. De hoge boetes schrikken niet af.
Als er veel meer controle op zou zijn dan zou er minder gebeld worden.
greetzz

Sta gewoon 2" shellkitjes toe, blokken tot 2kg met 40gram per shot, en flashknallers tot 2 gram en dan ben je af van dat gezeik. Juist omdat er in NL zo weinig mag willen Nederlanders telkens zwaarder en zwaarder spul hebben.

Hogere straffen dan drugshandel of kindermisbruik. Raar land.

Voor zwaar knalvuurwerk (zwaarder dan supervlinders) en shells mogen ze wat mij betreft flink straffen, maar voor prof siercakes, rollen (en sporadische pijlen) is het dikke onzin. Die vertrouw ik meer dan die lichte, kleine NL potjes en pijlen. Grote manco is de mens die het afsteekt, de moraalverloedering in dit land. Laat ze daar maar wat aan gaan doen, met celstraffen versterk je dat enkel weer.

Ik geloof persoonlijk sowieso niet in celstraffen.. Ik kan me niet voorstellen dat daar een beter mens uit komt dat wanneer die erin word gezet..(kijk Amerika bvb)
Daarnaast kost het de gemeenschap KLAUWEN vol geld! 300,- per dag per gevangene..!
En inderdaad kun je beter een kind verkrachten dan een pakje cobra's op je slaapkamer houden.. kom je er beter af.. is toch echt ver buiten proportie en van de zotte!!!

In de bak kom je in aanraking met de grote(re) jongens en kom je alleen maar verder in die wereld. En weet je ook beter hoe je uit de handen van de politie moet blijven.
Ik denk dat er in je hersenpan een omslag moet plaatsvinden.. dus therapie en meldingsplicht lijkt mij veel doelgerichter. Zelfs een enkelband erbij om je enigszins van je vrijheid te beroven..prima.. maar cel?? ik weet het niet..

Back
Bovenaan