Harde waarschuwing voor gevaren vuurwerk.

ylke

VWC lid
GRONINGEN - Rein de Vries (44) uit Groningen schreef dinsdag 'Happy 2014' op zijn rechterhand, maakte hier een foto van en plaatste deze op Facebook. De Vries waarschuwt hiermee voor de gevaren van vuurwerk, hij mist namelijk drieënhalve vinger.

rein.jpg

Waarom heb je dit gedaan?

"Ik schrok erg van het nieuws dat op veel scholen illegaal vuurwerk wordt verhandeld. Dit spul schijnt echt militaire proporties aan te nemen. Deze foto is mijn eigen campagne waarmee ik mensen bewust wil maken van de gevaren van vuurwerk en illegaal vuurwerk in het bijzonder."

Hoe ben jij je hand precies kwijtgeraakt?

"Dat was bij een bedrijfsongeval in 1997. Ik werkte toen in een drukkerij en kreeg mijn hand tussen de persen toen ik die aan het schoonmaken was. Ik mis nu mijn pink, ringvinger, middelvinger en het bovenste stuk van mijn wijsvinger."

Maar dat heeft toch niets met vuurwerk te maken?

"Klopt, maar de gevolgen van mijn ongeluk en die van een vuurwerkongeluk zijn dezelfde, je mist je vingers. Het kan echt heel lastig zijn. Ik speelde bas, dat kan nu niet meer want daar heb ik mijn vingers bij nodig. Ik mag gelukkig nog wel autorijden maar daarvoor moest ik wel opnieuw rijexamen doen."

‘Leven met maar anderhalve vinger is soms ook wel leuk.' Lees vrijdag in Dagblad van het Noorden hoe Rein omgaat met zijn handicap en hoe mensen op zijn actie reageerden.

Bron

Back
Bovenaan