Harde maatregelen tegen vuurwerk in stadion

pyroboy

VWC lid
Ajax heeft donderdag harde maatregelen aangekondigd tegen supporters die vuurwerk mee willen nemen naar de Amsterdam Arena. Daar treft de Amsterdamse club vanaf 19:00 uur het Roemeense Steaua Boekarest in de Europa League.

'Ajax doet, mede gezien het feit dat Ajax een voorwaardelijke straf heeft gekregen voor het afsteken van vuurwerk, een dringend beroep op haar supporters om geen vuurwerk af te steken in het stadion', valt er in een mededeling te lezen op de clubsite. 'Ajax zal bij diverse ingangen extra en op verschillende manieren, onder meer door inzet van honden, controleren op het in bezit hebben van vuurwerk. Op het in bezit hebben van en/of afsteken van vuurwerk staat een stadionverbod van minstens 18 maanden.'

Bron; AjaxShowtime.com

Op het in bezit hebben van en/of afsteken van vuurwerk staat een stadionverbod van minstens 18 maanden.'

Een fakkel of blinker in het vak maakt wel sfeer
Mits er veilig mee omgegaan word dus niet gooien.
En ja een fenix in de gracht dreunt en klinkt mooi(a)

Zijn er insiders die precies (dus niet geruchten) weten waarom mensen die fakkels afsteken en doorgeven nooit door stewards worden aangepakt? Komt dat omdat als je het doorgeeft, je jezelf kan verdedigen met: "als ik hem niet had aangepakt was die op mn kleding gevallen"

Ook in de voetbalwereld bestaat vuurwerk.. dus ook daar bestaat vuurwerknieuws.. maar wij willen geen pro-club leuzen etc. lezen.

Ze kunnen moeilijk heel harde kern vak er uit gooien toch.
En geloof me er worden er veelste veel gepakt en vaak ook genoeg na de wedstrijd als je weg wilt gaan
Met die cameras kunnen ze je smsjes mee lezen bijvoorbeeld

Zijn er insiders die precies (dus niet geruchten) weten waarom mensen die fakkels afsteken en doorgeven nooit door stewards worden aangepakt? Komt dat omdat als je het doorgeeft, je jezelf kan verdedigen met: "als ik hem niet had aangepakt was die op mn kleding gevallen"

Uit mijn ervaring weet ik dat ook dit strafbaar is. De afsteker wordt het zwaarst gestraft, maar als 'overgever' wordt je als medeplichtig gezien aan een strafbaar feit. En dus loop je de kans om ook gewoon gepakt te worden. Echter is het wel zo dat de afsteker vrijwel altijd het meeste opvalt, en dus zal het regelmatig voorkomen dat de persoon die zo'n fakkel doorgeeft, gewoon er mee wegkomt.

Ik ben van mening dat vuurwerk in een stadion moet kunnen mits het op een veilig manier wordt afgstoken, bijvoorbeeld bengaals vuur aan een lange stok. Maar daar ligt het probleem. Als jij met een man of 2.000 in een bepaald vak staat, dan ontkom je niet aan die paar mafkezen die het niet kunnen. Daarom zijn de strenge regels ergens wel begrijpbaar. Maar desondanks ben ik voor pyro in de stadions.

Overigens is bij bovenstaande wedstrijd geen vuurwerk afgestoken.

het natuurlijk ook zo dat de stewards en supporters elkaar kennen.ook buiten het stadion.Daarbij komt ook nog dat je als steward NIETS mag doen.hij mag een melding maken dat er iets gebeurt in een bepaald vak maar verder niets.

verder vind ik vuurwerk in een stadion wel sfeer verhogend.maar ook toch wel gevaarlijk.heb een paar keer bij wedstrijden mee gemaakt dat sommige fakkels helemaal opbranden en dat mensen ze dan van schrik laten vallen.

Het grootste probleem in de Arena is niet zozeer het gevaar voor de mensen in het vak zelf, die zijn zich bewust van de risico's en meerdere gasten hebben brandwondjes en brandschade aan kleding opgelopen. Dat praat ik niet goed, maar ze weten dat ze dit kan overkomen. Eigen schuld, dikke bult.

Wat een veel groter probleem is, zijn de vakken eronder. Veelal wordt het vuurwerk door VAK410, dat op de 2e ring zit, afgestoken. Regelmatig wordt een afgebrande fakkel over de rand van de 2e ring gegooid met de bedoeling deze in de gracht te dumpen. Hetzelfde gebeurt nog wel eens met knallers en blinkers. Helaas is het al te vaak gebeurd dat zo'n knaller, blinker of fakkel de gracht niet haalt en midden tussen nietsvermoedende supporters terechtkomt. Dat zorgt voor zeer gevaarlijke situaties en heeft tot verschillende vormen van (blijvend) letsel en schade geleid. Onbespreekbaar natuurlijk! Daarom ben ik voorstander van het gecontroleerd afsteken van vuurwerk in een voetbalstadion waarvan er in het topic Vuurwerk bij Voetbal voldoende voorbeelden te vinden zijn: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?6605-Vuurwerk-bij-voetbal/page12

Back
Bovenaan