Haarlemmermeer wil discussie vuurwerk

moontan

VWC lid
Haarlemmermeer wil discussie vuurwerk

HAARLEM - Haarlemmermeer wil een landelijke discussie met gemeenten en het Rijk over de grote schade die afgelopen jaarwisseling is ontstaan door het afsteken van zwaarder vuurwerk.

De gemeente roept dinsdag de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op om onderzoek te doen naar de effecten van het gebruik van zwaarder vuurwerk.

Volgens de gemeente was er veel meer schade, omdat het Rijk de normen voor het vuurwerk heeft versoepeld. In Haarlemmermeer verdubbelde de schade in de openbare ruimte: van 70.000 naar 140.000 euro. Burgemeester Theo Weterings wil een landelijke discussie over het probleem om ervoor te zorgen dat de schade wordt beperkt. (ANP)

© Het Parool, 05-02-2008, 16:52 uur

Vreemd ... in een lokaal krantje las ik juist dat de schade in omgeving Haarlemmermeer realtief was meegevallen. Zal eens kijken of ik dat nog kan opduikelen.

Wat mij opviel in mijn directe woonomgeving (Hoofddorp) is dat er NA de jaarwisseling zoveel is vernield. Ik weet vrijwel zeker dat dit niet vuurwerkgerelateerd is. Zo zijn de nieuwe "OV chip" poortjes (gewapend glas) bij het station kort na plaatsing allemaal aan gort geslagen. Een ingetrapte wachtruimte op het perron, twee kapotgeslagen abri's en een vernielde reclamezuil vielen mij op. De vernielingen lijken elke keer in het weekend plaats te hebben. Ik vermoed zelf dat dronken/baldadige jeugd, die discotheek "The Challenge" bezoekt, hier verantwoordelijk voor is. Dat zelfde volk vernielt ook regelmatig autospiegels en krast op autodeuren in onze buurt. :angry: Laten ze daar eens aandacht aan besteden. Als het vandalisme breed en doeltreffend aangepakt gaat worden zal de vernielzucht met vuurwerk ook verminderen. Dit zijn namelijk dikwijls exact dezelfde gasten.

Maar goed, hier gaat het dus om de schade als gevolg van het zwaardere vuurwerk. Als we hier serieus over gaan discussieren dan moeten we eerst vaststellen wat dat zwaarder toegestane vuurwerk precies inhoud en tot welke extra schade dit dan heeft geleid.

Zwaarder vuurwerk kan alleen het nieuwe 500 grams vuurwerk betreffen. De knallers zijn immers gelijk gebleven of zelfs slechter geworden. Pijlen zijn ook onveranderd gebleven. Dan ben ik benieuwd op welke manier en in welke mate deze 500 grammers extra schade hebben veroorzaakt. Zal mij benieuwen of we later dit jaar nog iets terughoren over dit onderzoek of dat het een "populaire" uiting was om aan te geven dat het "op de agenda" staat.

Cameo

Back
Bovenaan