Gruwelijke foto's vuurwerkletsel moeten getoond

bassie1978

VWC lid
van de tubantia:
'Gruwelijke foto's vuurwerkletsel moeten getoond'

De foto's zijn gruwelijk: afgerukte vingers, uitstekende botten, bloederige hompjes. Maar de MST-chirurgen Oscar van Kooten en Ralph de Wit vinden dat ze gepubliceerd móeten worden. In de hoop dat ouders zich voortaan wel twee keer bedenken voor ze hun kinderen met vuurwerk laten spelen.

Van Kooten is geschrokken van het grote aantal zeer jonge vuurwerkslachtoffers dat hij sinds 31 december onder behandeling heeft. Hij zocht deze week de publiciteit om de effecten te kunnen laten zien van wat hij agressief en destructief vuurwerk noemt. Hij heeft er nog steeds handenvol werk aan. Van Kooten hoopt dat vooral ouders er iets van leren.

Collega-chirurg Ralph de Wit toont een röntgenfoto van een verminkte ‘klauw’. Het ziet er niet half zo gruwelijk uit als de eerder getoonde foto’s van de buitenkant. Daarna wijst hij aan hoe hij pinnen in de botresten heeft gezet om zoveel mogelijk te herstellen. Tenslotte toont hij het resultaat: een dichtgenaaid handmidden met links en rechts uitsteeksels: een duim en een pink.

”Laten jullie deze foto’s zien in de krant?”, willen Van Kooten en De Wit weten. Ze zijn gruwelijk maar de realiteit. De vrouw van wie de verminkte hand is, heeft toestemming gegeven om ze te gebruiken. Niet roekeloos gedrag maar een direct exploderende pot was de oorzaak. Zij vindt het belangrijk dat de ongelooflijke schade die vuurwerk kan toebrengen, onder de aandacht komt. Van Kooten wil dat de boodschap inslaat. Dat is beter dan dat vuurwerk inslaat.

De redactie heeft besloten de gruwelijke foto's niet af te drukken in de krant, waar de lezer die er niet mee geconfronteerd wil worden zich er niet aan kan onttrekken. Maar op deze website worden ze wel zichtbaar als u hiernaast onder de vuurwerkfoto verder klikt. Nogmaals: de foto's zijn schokkend.

Zaterdag in onze krant een uitgebreid interview met de chirurgen.

hier nog het linkje inclusief foto's: http://www.tctubantia.nl/regio/6057924/Gruwelijke-fotos-vuurwerkletsel-moeten-getoond.ece

Ziet er niet echt best uit btw....

Tja, gruwelijke foto's natuurlijk. Maar jammer dat opnieuw de context niet vermeld wordt. De hele waarheid moet verteld worden. Nu lijkt het alsof de boodschap is;"Als uw kind dit jaar met vuurwerk gaat spelen kan dit het gevolg zijn.". Dat is TE generaliserend, ook al begrijp ik de waarde van het chargeren.

De foto's lijken mij op het eerste oog gerelateerd aan een zwaar stuk niet Nederlands vuurwerk. Dat had er dan best bij vermeld mogen worden, want nu verslikt iedere huismoeder zich als ze zoonlief met een slof Astronauten de straat op ziet lopen.

Kortom: de intentie is goed, maar laten we feitelijk blijven.

Cameo

Goh, wat verrassend. Tubentia publiceert mijn reactie niet. Zonder reden op te geven, maken ze de mensen die inhoudelijk reageren monddood. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van deze regionale krant. Iedere nuance op getoonde feiten wordt kennelijk niet gewaardeerd en dus gecensureerd.

Goed, dan plaats ik mijn reactie maar even hier;

"Allereerst wil ik stellen dat het heel goed is om je bewust te zijn van de gevaren van vuurwerk. Net als met andere zaken in het leven moet je bij het afsteken van vuurwerk bewust omgaan met zowel het vuurwerk als de betrokken mensen en omgeving.

Wat ik jammer vind is dat de foto's zonder duidelijke context worden neergezet. Men spreekt van een dame die een deel van haar hand moet missen omdat "een pot direct ontplofte". Dit roept bij mij, als bescheiden vuurwerkkenner, allerlei vragen op.

- Nederlands goedgekeurd vuurwerk is allemaal voorzien van een vertraging van minimaal 5 seconden middels een safetyfuse (visco). Een normaal product kan zo dus nooit direct ontploffen, er is altijd een vertraging, zelfs als het binnenwerk van een artikel (cake) een fout zou bevatten.

- De verwondingen impliceren dat het slachtoffer het artikel in de hand heeft gehouden. Een cake behoort volgens de gebruiksaanwijzing op een stabiele vlakke grond te staan. Bij het normaal ontsteken van een Nederlandse cake kunnen de verwondingen nooit ZO ernstig zijn als hier getoond, zolang de afsteker zich aan de voorschriften heeft gehouden.

- Het direct afgaan van een stuk vuurwerk impliceert dat het artikel is aangestoken aan een snellont (quickfuse). Dergelijke ontstekingen tref je alleen aan op Professionele en/of (zwaar) illegale vuurwerkartikelen. Elk goedgekeurd Nederlands stuk vuurwerk heeft een safetyfuse.

Goede context, voor een eerlijk beeld, onbreekt dus helaas. Maar gebaseerd op de vermelde gegevens kan ik niet anders dan concluderen dat het slachtoffer een professioneel en/of zwaar illegaal stuk vuurwerk op oneigenlijke wijze ontstak. Dit brengt gevaar voor de persoon zelf, maar ook de omgeving met zich mee. Een dergelijk risico is dus genomen en de gevolgen zien wij nu op de foto's.

Mocht het desondanks zo zijn dat toch een Nederlands goedgekeurd stuk vuurwerk dermate slecht functioneerde en direct ontplofte (zeer onwaarschijnlijk gezien de aard van de verwondingen), dan adviseer ik de dame in kwestie contact op te nemen met de importeur/fabrikant van het artikel. Zij zijn dan namelijk aansprakelijk en ik zou dan graag zien dat dit gevaarlijke artikel zo snel mogelijk uit de handel genomen wordt.

Nick"

Waarschijnlijk is je reactie niet toegelaten om de volgende reden:

* De reactie moet kort en bondig (max. 150 woorden) zijn geformuleerd.

Jammer, maar helaas. Ik zou zeggen, kort het in en herplaats het, want het is wel de waarheid.

Je hebt gelijk, Pauls. Dat had ik niet gezien. Vervelend dat je je niet compleet mag uiten. 150 woorden zit je zo aan.

Ik heb het nog maar eens geprobeerd. Bedankt voor de tip ;)

Cameo

Je hebt gelijk, Pauls. Dat had ik niet gezien. Vervelend dat je je niet compleet mag uiten. 150 woorden zit je zo aan.

Ik heb het nog maar eens geprobeerd. Bedankt voor de tip ;)

Cameo

Goede context, voor een eerlijk beeld, onbreekt helaas. Gebaseerd op de vermelde gegevens kan ik alleen concluderen dat het slachtoffer een professioneel en/of zwaar illegaal stuk vuurwerk op oneigenlijke wijze ontstak. Het artikel ontplofte immers direct (Nederlands goedgekeurd vuurwerk heeft altijd een safetyfuse met minimaal 5 seconden vertraging). Dit brengt gevaar voor de persoon zelf, maar ook de omgeving met zich mee. Een dergelijk risico is dus genomen en de gevolgen zien wij nu op de foto's.

Mocht het desondanks zo zijn dat toch een Nederlands goedgekeurd stuk vuurwerk dermate slecht functioneerde en direct ontplofte (zeer onwaarschijnlijk gezien de aard van de verwondingen), dan adviseer ik de dame in kwestie contact op te nemen met de importeur/fabrikant van het artikel. Zij zijn aansprakelijk. Het artikel dient dan uit roulatie genomen te worden om herhaling te voorkomen.

Voorlichting is goed: maar vertel aub wel het hele verhaal. Mogelijk schaamt het slachtoffer zich hier echter voor.

Nick
Nick - 08-01-2010 | 16:37

Het staat er op hoor, heeft geholpen in ieder geval :D

het is ff shrikken en het is rot als je een hand missen moet .
maar zaols cameo al zeg . dit was geen legaal vuurwerk .
daar is het letstel veel te groot voor .
en verder moet je je kinderen nooit alleen laten met vuurwerk .
want dat kan per definitie al fout gaan .

nog 1 vraagje waar kan ik truowens reageren op dat artikel ?

Laatst bewerkt:
Het verhaal achter deze specifiek zware verwondingen is inmiddels bekend. Oerendhard dook het bijbehorende krantenartikel op. Blijkt dat mijn conclusie over de omstandigheden juist waren:

ENSCHEDE - Een mevrouw uit Enschede is vrijdagmorgen 1 januari ernstig gewond geraakt bij het afsteken van zwaar, vermoedelijk illegaal, vuurwerk. Zij moet haar rechterhand missen en een tweede slachtoffer raakte ernstig gewond aan handen en gezicht.

Vrijdagmorgen 1 januari om ongeveer 00.10 uur werd gemeld dat bij een woning aan de Bultsweg in Enschede twee personen ernstig gewond waren geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Toen de politie daar samen met een ambulance ter plaatse kwam bleek dat een 30-jarige Enschedese mevrouw en een 26-jarige man, ook uit Enschede, gewond waren.
Beiden werden met spoed overgebracht naar het ziekenhuis. Hier werd geconstateerd dat de rechterhand van het 30-jarige slachtoffer niet meer te redden was. Ook had zij meerdere verwondingen in haar gezicht. De man had ook ernstig letsel aan beide handen en zijn gezicht. Beiden zijn opgenomen.

klopt Nick, jammer dat ze bij de Tubantia niet het goede verhaal plaatsen:rolleyes:

gisteren is mijn reactie tot 2x toe ook niet toegelaten :mad:
heel jammer,en vandaag staat het groot in de krant hier met dus niet de goede info naar mijn mening. :bonk:

Mijn laatste berichten worden stelselmatig geweigerd. Heb nu zelfs een bericht terug met het verzoek te stoppen met reacties sturen. Ze zijn echt helemaal de weg kwijt daar.

Mijn advies aan een ieder die het zich aantrekt: STUUR OOK EEN REACTIE OP DAT ARTIKEL

Ze claimen, zonder dit te onderbouwen, dat het slachtoffer haar hand kwijt is geraakt door ZORGVULDIG gebruik van een LEGAAL stuk Nederlands vuurwerk dat direct na ontsteken explodeerde. Dat verhaal stinkt toch aan alle kanten?! Kom op mensen: REAGEER OP DAT ARTIKEL en geef je mening!

Nick

Mijn laatste berichten worden stelselmatig geweigerd. Heb nu zelfs een bericht terug met het verzoek te stoppen met reacties sturen. Ze zijn echt helemaal de weg kwijt daar.

Mijn advies aan een ieder die het zich aantrekt: STUUR OOK EEN REACTIE OP DAT ARTIKEL

Ze claimen, zonder dit te onderbouwen, dat het slachtoffer haar hand kwijt is geraakt door ZORGVULDIG gebruik van een LEGAAL stuk Nederlands vuurwerk dat direct na ontsteken explodeerde. Dat verhaal stinkt toch aan alle kanten?! Kom op mensen: REAGEER OP DAT ARTIKEL en geef je mening!

Nick

Als je reactie's heb die ik voor je moet plaatsen (onder mijn naam), stuur ze even in een pb. Zal ik het nog eens voor je proberen.

Ik heb ook een reactie geplaatst onder het artikel. Waanzinnig stom dat ze dit uberhaupt willen publiceren (zonder de foto's), maar nog stommer dat ze onze reacties niet toelaten op de website alleen maar om onze meningen te onderdrukken. Ik weet zeker wat Nick gelijk heeft.

Bedankt mannen. Het is heel erg, maar je moet kennelijk gewoon je best doen om aantoonbare feiten te mogen publiceren daar. Eigenlijk is ons geluid niet welkom. Wij hebben namelijk een roze bril op, volgens sommige reacties van verbodsaanbidders. Goed, we mogen dan door onze passie ietwat gekleurd zijn in onze opvatting, maar een feit blijft hoe dan ook een feit.

In elk geval goed te zien dat enkelen van jullie de pen hebben gepakt om te reageren.

Nick

Nick dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer. Daar komt geen pen meer bij aan de pas.

slaat nergens op dat zoon rkant zulke reactie's weigert
vrijheid van meningsuiting is het tog in dit land
weinig van te merken

jammer dat er altijd van dat negatief nieuws gepost wordt hier.
met het legale nederlands (sier) vuurwerk is niks aan de hand.
een pot kan niet zo uit elkaar klappen.

de Tubantia zit de mensen bang te maken,ik weet wel wat er aan de hand was in de Bultsweg.dit was geen legaal vuurwerk.
rvs
--------------------------

zo,dat mijn post er door is gekomen :p

wil je ook reageren? dan kan dit via
http://www.tctubantia.nl/regio/6057924/Gruwelijke-fotos-vuurwerkletsel-moeten-getoond.ece#reageren
gewoon doen mensen, want dit verhaal klopt van geen kant.:wink:

mijn reactie staat er ook al een tijdje onder...

klopt geen fluit van het artikel,
zoveel onwaarheden gewoon publiceren?! vind het echt niet kunnen

idd mijn reactie ook wel maar dacht dat de tubantia geheel onpartijdig was en het nieuws weergeeft zoals het ook daadwerkelijk gebeurd is, helaas is het dus niet zo :sad: jammer zeg!

klopt Nick, jammer dat ze bij de Tubantia niet het goede verhaal plaatsen:rolleyes:

gisteren is mijn reactie tot 2x toe ook niet toegelaten :mad:
heel jammer,en vandaag staat het groot in de krant hier met dus niet de goede info naar mijn mening. :bonk:

Wat een stelletje apen zeg van Tubantia. Zit zeker zo'n halve zool leunend achterover die fluitend bepaald of een reactie wel of niet toegelaten wordt.

Back
Bovenaan