Grote opkomst bij de Lezing over Vuurwerkangst bij honden.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Meer dan 25 belangstellenden luisterden donderdagavond 14 november bij dierenartsenpraktijk Breukelen, naar het verhaal van hondengedragsdeskundige Kim Noordermeer, van Praktijk voor Hondengedrag en dierenarts Camille Voorneveld.

Duidelijk werd dat alle aanwezigen een hond hebben die reeds bang is voor vuurwerk. Om angst voor vuurwerk te voorkomen of te verminderen worden er vaak verschillende tactieken gebruikt. Denk hierbij aan afleiden, een veilige plek creëren, steun bieden, oefenen met geluiden, voedingssupplementen en veilige, angstverlagende medicatie. In veel gevallen is het verstandig ruim van tevoren, eventueel met hulp van een gedragsdeskundige al maatregelen te nemen. in overleg met de dierenarts en hondengedragstherapeut.

Er werd tijdens de lezing, ingegaan op het ontstaan van vuurwerkangst (bijvoorbeeld door een negatieve ervaring en soms is het ook erfelijk bepaalt). Wat is angst en welke vijf fysieke stressreacties laten honden zien, hoe kun je als baasje de angst herkennen bij je hond, wat moet je NIET doen en wat moet je juist WEL doen bij angst? Tijdens de lezing kreeg iedereen goede inzichten in het gedrag van de hond in stresssituaties en handige tips hoe ze (de aanloop naar) Oudjaarsavond wat prettiger en relaxter kunnen laten verlopen voor hun hond.

Is uw hond bang voor vuurwerk en wilt u weten hoe u de angst kunt voorkomen of verminderen? Maak dan op tijd een afspraak met Dierenartsenpraktijk Breukelen, voor een (telefonisch) consult. Meer informatie en een samenvatting van de lezing leest u op de nieuws- en actiepagina van www.dierenartsbreukelen.nl.

http://rtvstichtsevecht.nl/artikel/...t-bij-de-lezing-over-vuurwerkangst-bij-honden

Blijf het toch een lastige kwestie vinden, ik heb er niet voor gekozen dat andere mensen een hond nemen. Daardoor ook lastig om te bepalen in welke mate je dan rekening moet houden met huisdieren. Ik zelf vind dat een bezitter van een huisdier zelf moet zorgen voor een rustige plek tijdens oud en nieuw en als dat niet thuis kan dan ergens anders.

Daarom hoop ik dat meer mensen dit soort bijeenkomsten bezoeken.

De meeste hondenbezitters hebben vaak ook negatieve associaties met vuurwerk, jammer genoeg. De hond let op het gedrag van z'n baasje, en kopieërt eigenlijk dat gedrag omdat het dier weet, dat er iets niet "goed zit"
Een hond is nog zo slim om zich aan te passen aan hun baasje, maar katten kunnen dit niet-net zoals de onze, jammer genoeg; een knal of fluit in de verte en hij ligt onder het dekbed. MAAR weet, dat hij daar urenlang veilig ligt. We doen op de slaapkamer wel de tv aan met hoog volume dan. Na nieuwjaarsdag looptie weer in onze achtertuin rond z'n dingen te doen:-)

Blijf het toch een lastige kwestie vinden, ik heb er niet voor gekozen dat andere mensen een hond nemen. Daardoor ook lastig om te bepalen in welke mate je dan rekening moet houden met huisdieren. Ik zelf vind dat een bezitter van een huisdier zelf moet zorgen voor een rustige plek tijdens oud en nieuw en als dat niet thuis kan dan ergens anders.

Daarom hoop ik dat meer mensen dit soort bijeenkomsten bezoeken.
Ik snap je punt. Met wat goed fatsoen kom je vaak al heel ver. Dus als de hond buiten loopt (en dus overgeleverd is aan het baasje) even stoppen met stoken.

Wij hadden ook een bange hond naast ons wonen. Voor geen goud naar buiten te krijgen. Maar eenmaal buiten stopte iedereen even en kon hij zijn dingetje best redelijk doen.
Als hij binnen zat en we begonnen weer, ging hij een half uurtje tekeer, maar gf daarna op en ging zijn veilige plekje zoeken

Back
Bovenaan