Grote actie in drie landen na vondst vuurwerk

moontan

VWC lid
Grote actie in drie landen na vondst vuurwerk(Novum)

- In een onderzoek naar de handel in illegaal vuurwerk zijn woensdag op twaalf locaties in drie landen doorzoekingen verricht. Justitie startte het onderzoek toen vorig jaar in Nederland, België en Duitsland 22 containers met in totaal vierhonderdduizend kilo vuurwerk in beslag werden genomen. De doorzoekingen vonden plaats in Nederland, Duitsland en Luxemburg, laat het functioneel parket weten. Vooralsnog is niemand opgepakt.

Justitie houdt er rekening mee dat de betrokkenen deel uitmaken van een criminele organisatie. Bij twee bedrijven en vier huizen in de omgeving van Den Bosch en bij twee bedrijven en een woning in Rotterdam werd een kijkje genomen. Verder zijn doorzoekingen gedaan in Luxemburg-stad en in de twee Duitse plaatsen Oyten en Kleve. Er zijn documenten en digitale gegevens in beslag genomen.

Het onderzoek richt zich op de importeur van het illegale vuurwerk en op bedrijven die de handel mogelijk maken. Justitie denkt daarbij onder meer aan transporteurs en mensen die opslaglocaties beschikbaar stellen.

http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=12787851

Van de website van het Openbaar Ministerie

12 doorzoekingen in onderzoek naar verboden vuurwerk
14 januari 2009 - Functioneel Parket

Het Interregionaal Milieu Team van de Bovenregionale Recherche Zuid Nederland heeft onder leiding van het Functioneel Parket woensdag 14 januari 2009 twaalf doorzoekingen verricht in het kader van een grootschalig onderzoek naar de handel in verboden vuurwerk, valsheid in geschrifte en het deelnemen aan een criminele organisatie.

De doorzoekingen vonden plaats in de omgeving van ‘s-Hertogenbosch (twee bedrijven en vier woningen) en Rotterdam (twee bedrijven en een woning). Verder werden doorzoekingen uitgevoerd in Luxemburg-stad en in de Duitse plaatsen Oyten en Kleve. Bij deze doorzoekingen is een grote hoeveelheid bescheiden en digitale gegevens in beslag genomen. Er zijn vooralsnog geen aanhoudingen verricht.

Het Interregionaal Milieu Team is het onderzoek naar verboden vuurwerk al voor de zomer in 2008 gestart en werkt hierin samen met de

Inlichtingen- en Opsporingsdienst van VROM. Het onderzoek richt zich op 22 containers met vuurwerk, samen ruim 400.000 kilo. Het vuurwerk werd in samenwerking met de Belgische en Duitse autoriteiten al voor de jaarwisseling in beslag genomen in zowel België, Duitsland als Nederland.

Het onderzoek naar het verboden vuurwerk is gericht op de importeur en op de faciliterende bedrijven, zoals de transporteurs, rederijen,
inklaarders en opslagplaatsen van vuurwerk.

http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@149882/12_doorzoekingen_in/

Waarom wordt België genoemd als er huiszoeking is gedaan in Luxemburg...?

Anyway: mooi dat ze 't zo aanpakken, bij de bron. Er wordt één importeur genoemd. Zal dat één persoon zijn, of een bedrijf ofzo?

Jah das idd niet al te snugger Richardus van dat Luxemburg-Stad

maarre.. dit is dus gewoon geen echte fabrikant maar iemand die een illegaal bedrijfje heeft opgezet?

Groetjes ruttie

'Iemand'...er zal één begonnen zijn met het idee, maar zo te zien zijn er meerdere investeerders (4 bedrijven worden genoemd...), reders, transporteurs etc. bij betrokken. Als je 't hebt over 22 containers illegaal spul, heb je 't ook over héél wat opbrengsten voor héél wat betrokkenen... Georganiseerde criminaliteit is het, een netwerk, een bende, niets meer en niets minder.

Anyway: mooi dat ze 't zo aanpakken, bij de bron. Er wordt één importeur genoemd. Zal dat één persoon zijn, of een bedrijf ofzo?

omdat het volgens mij containers betrof die via de haven van antwerpen werden ingevoerd

A ja, de zin is inderdaad
Justitie startte het onderzoek toen vorig jaar in Nederland, België en Duitsland 22 containers met in totaal vierhonderdduizend kilo vuurwerk in beslag werden genomen.
daarin ging het dus om waar het in beslag is genomen, niet over de huiszoeking.

Je hebt beter gelezen dan ik, Jupilerfreak :thumbup:

Dat ze illegaal vuurwerk beter kunnen aanpakken dan een totaalverbod op vuurwerk, zoals groenlinks wil, dat moge duidelijk zijn, maar dat even terzijde.
Wat ik me afvraag is waarom er vuurwerkfreaks zijn, die het mooi vinden dat er zoveel illegaal vuurwerk in beslag is genomen? Want het illegale hoeft niet perse gevaarlijker of slechter te zijn dan het legale. Er zijn bijv. hele mooie grote prof.blokken die je hier niet kopen kunt in de winkel, omdat er >500gram in zit of dat er >15gram/tube is, maar toch zeer spectakulair zijn, waar anderen die er naar kijken gewoon jaloers op zijn en vragen: waar heb je die vandaan of hoe kom je daar aan?

Stel dat er nu erg veel in beslag is genomen, en dan bedoel ik dan wel zoveel dat het zeer moeilijk is, zoniet gewoon helemaal niet meer mogelijk is om aan een mooi blok te komen. Ik vraag me af of men dan nog zult zeggen mooi dat die gepakt is?

Ik ben het vanzelf eens dat een grote vuurwerk opslag van enkele 100-den tot 1000-den kilo's in een partikuliere garage of woning vragen is om problemen, maar die 400 ton was volgens mij allemaal in bunker ver van de bewoonde wereld. Okee het was illegaal, maar toch. En het lag ook niet op een hoop maar verspreid in 22 containers.
Nu weet ik wel in geval van brand had je een flinke explosie gehad, maar als het niet in een woonwijk ligt kan er niet veel gebeuren. Hooguit diegene die het heeft geïmporteerd loopt gevaar als die toevallig in de buurt is.
Maar ik weet verder ook niet of diegene er veiligheid maatregelen had getroffen, zoals sprinklers e.d. mocht er wat fout gaan.

Tuurlijk moet er wel controle zijn, omdat je niet wil weten hoe sommigen, die het partikulier in huis hebben het hebben opgeslagen, zoals in de buurt van een warmtebron bijv.

Het lag in een haven, in containers, bestemd voor de handel.

En ja: ik heb liever dat ik enkel legaal consumentenvuurwerk kan afsteken, dan dat er vernielingen worden gepleegd met illegaal spul door mongolen, en daardoor m'n hobby in z'n geheel op losse schroeven komt te staan...ík kan het illegale héél best missen :bye:

Inderdaad.. weet iemand ook wat voor soort bedrijven zich hiermee hebben ingelaten? zijn het Distrubitie bedrijven? Maar ja.. 22 containers is niet niks!:shocked: Echt goed dat ze een keer deze mensen met echt super zwaar spul.. dit komt denk ik dan snel in handen van criminelen of tieners die nogal graag een keer wat opblaasen:cry:..

Ik hoop de de politie een keer wat meer van dit soort lui pakt!

:bye: ruttie

Back
Bovenaan