Groot vuurwerk op Valleipark

moontan

VWC lid
Groot vuurwerk op Valleipark
vandaag
LEUSDEN - Op het Valleisportpark wordt oudejaarsnacht een groot vuurwerk afgestoken en een vreugdevuur gebrand. Dit is een voortzetting op de illegale vuurwerkshow, die de laatste jaren bij De Heerd te zien was. Alle Leusdenaren zijn welkom om lopend of op de fiets het feest mee te vieren.

Dick Kroone en Paul Martinus zijn al jarenlang gek op vuurwerk. De laatste jaren staken ze vuurwerk af op het plein van De Heerd. ,,Het werd steeds groter'', lacht Kroone. ,,We zamelden geld in bij onze vrienden, bouwden stellages en zorgden voor vuurwerk'', zegt Martinus. Het vuurwerk trok vorig jaar 700 toeschouwers. Het vuurwerk werd meestal iets na één uur 's nachts afgestoken. Het vreugdevuur brandde vorig jaar daarna op de Groene Heuvel in De Wetering.
,,Het werd steeds groter'', zegt Kroone. ,,We kregen signalen dat het niet veilig geweest was'', vertel burgemeester Cees Jan de Vet. ,,Ik wilde in contact komen met de jongens om zo van een nadeel, een groot illegaal vuurwerk, een voordeel te maken. Nu hebben we op de hockeyvelden een groot feest voor alle Leusdenaren.''
De provincie gaf een vergunning af. De politie en de brandweer zijn present. Er is een ordedienst, die zorgt dat alles goed verloopt. De kantine van de hockeyclub is een groot gedeelte van de nacht geopend. ,,Zo weten we wat er gaat gebeuren. Ik vind dit een krachtig initiatief uit de samenleving. Geweldig dat we elkaar kunnen helpen'', aldus De Vet.
Wijkagent Erik Jan van Lutterveld kostte het weinig moeite de mensen achter het vuurwerk op te sporen. ,,Ik ken iedereen in de wijk. Er stond een filmpje van de voorbereidingen op Youtube'', zegt hij. ,,Achteraf niet zo slim'', vindt Kroone.
,,Als de politie niet langs was gekomen om te spreken over samenwerking, hadden we dit jaar weer een feest bij De Heerd gehad'', stelt Martinus. ,,We zijn blij dat alles nu goed geregeld is. Het vuurwerk wordt twee keer zo groot dan vorig jaar bij De Heerd. We steken ook een vreugdevuur af. Dat is traditie in Leusden.''
Als dit feest veel bezoekers trekt en gladjes verloopt, zal het vuurwerk een traditie worden. Oudejaar 2008 is het Valleipark waarschijnlijk een bouwput. ,,Er zijn wel andere plekken in Leusden waar dit feest gehouden kan worden. We hebben een jaar om een geschikte plek te vinden'', zegt De Vet. Hij is blij dat het evenement nu gezamenlijk georganiseerd zal worden. De verwachting is dat veel mensen naar het sportpark komen en dat er daardoor minder groepjes jongeren door de wijken gaan zwerven. Vorig jaar was er veel schade, 27.000 euro, met oudejaar. Mogelijk is dat dit jaar minder. Om vuurwerkoverlast te beperken heeft de politie de vuurwerktelefoon ingesteld. Als burgers bij overlast 06 10013912 bellen, krijgen ze een agent aan de lijn, die direct kan ingrijpen. De politie hoopt zo de overlast te beperken.

Bron:
http://www.leusderkrant.nl:80/index.php/page/641?&mod[2330][detail_id]=175667

Een Leuk initiatief om van iets "illegaals" iets légaals te maken. en dan nog groter ook. Ik ben benieuwd hoe dit legale vuurwerk dan zal zijn!

In het bericht is te lezen dat er een filmpje is van de voorbereidingen. 1 zoekopdracht inkloppen was inderdaad al voldoende.

http://nl.youtube.com/watch?v=dc6uKyeIIV8

wat een geweld met die mascleta hehehehe. leuk gedaan!

Inderdaad supersterk initiatief van de gemeente aldaar!
Echt geweldig geen woorden voor!
Zo kan het dus ook!!!!

Eindelijk mensen die snappen hoe het moet ipv ze direct op te pakken gaan ze eerst praten :) wil ik wel eens vaker zien :)

Maar als ik de 31ste met 2 rollen over straat loopt pakken ze me op.
Hoe is dit uit te leggen dan? Er staat nergens dat een bedrijf het schiet?
Weet iemand meer ?

Maar als ik de 31ste met 2 rollen over straat loopt pakken ze me op.
Hoe is dit uit te leggen dan? Er staat nergens dat een bedrijf het schiet?
Weet iemand meer ?

De provincie gaf een vergunning af. De politie en de brandweer zijn present.

Als dit er staat kun je wel nagaan dat het door een bedrijf word gedaan ,de provincie geeft geen vergunning aan de plaatselijke kapper .

Onder vergunning kan ook staan het houden van een feest met bezoekers. Daarvoor heb je ook een vergunning nodig. En als ze dan gewoon legaal vuurwerk gebruiken is er geen luchtje aan toch ?

De provincie gaf een vergunning af. De politie en de brandweer zijn present.

Als dit er staat kun je wel nagaan dat het door een bedrijf word gedaan ,de provincie geeft geen vergunning aan de plaatselijke kapper .

Als je het bericht leest zoals het in de krant staat is dat niet echt 100%!!
De politie en de brandweer zijn present, echter zegt mijn dit helemaal niks. Ze waren een aantal jaren geleden ergens anders ook altijd present en toen werd er gewoon door mensen geschoten die niet bij een bedrijf horen.

Ik ben in ieder geval benieuwd. Het is wel een leuk idee van de gemeente.

Back
Bovenaan