GroenLinks: vuurwerk referendum?

ylke

VWC lid
ALMERE – De fractie van GroenLinks heeft deze week het initiatief genomen om in Almere tot een brede discussie over de wenselijkheid van vuurwerk tijdens de jaarwisseling te starten. “Dit zou mooi in een lokaal referendum kunnen worden verwerkt”, zegt raadslid Jessica Kips.

Uit recentelijk onderzoek van TNS NIPO (Vuurwerk – discussie in beweging) blijkt dat bijna driekwart van de Nederlanders voorstander is van uitbreiding van vuurwerkvrije zones, zoals bijvoorbeeld in Hilversum het geval is. “GroenLinks heeft herhaaldelijk aangedrongen op het aan banden leggen van vuurwerk, en vooral het misbruik daarvan”, legt Kips uit. “Dit jaar willen wij daar opnieuw aandacht voor vragen, maar dan in een breder verband. We willen bijvoorbeeld maatschappelijke instanties als het ziekenhuis of bijvoorbeeld milieugroepen horen. Zo bestaat er een radarbeeld waarop te zien is dat vogels op Oudejaarsavond om 23.59 massaal de vlucht nemen, zelfs tot in de Oostvaardersplassen aan toe.”
Maar ook bewoners krijgen de kans hun mening te geven. Kips: “Uit het NIPO-onderzoek blijkt dat 60 procent van de Nederlanders voorstander is van een algeheel verbod, als daar tegenover staat dat er een centrale vuurwerkshow in de gemeente wordt georganiseerd.”
Het NIPO-onderzoek geeft geen specifieke cijfers van Almere. Kips: “Almere wordt als stad geschaard onder het ‘buitengebied’ van Flevoland. In het buitengebied is er verhoudingsgewijs minder weerstand tegen vuurwerk. Een lokaal referendum zou dus wel eens een uitstekend middel kunnen zijn om het draagvlak te peilen.”
GroenLinks heeft vorige week een aanvraag gedaan om de kwestie op de agenda van de Politieke Markt te zetten. Wanneer het onderwerp wordt besproken is nog onbekend.

Bron

Tja, misschien gaan die vogels ook wel samen oud en nieuw vieren ....
Deze berichten zullen wel weer vaker de kop op steken. Ik hoop dat er nog genoeg gezond verstand is, en liefhebbers zijn om onze mooie traditie in stand te houden.
Verder ga ik me er nog maar niet te veel aan ergeren !

“GroenLinks heeft herhaaldelijk aangedrongen op het aan banden leggen van vuurwerk, en vooral het misbruik daarvan”

Je zou zeggen dat misbruik in de zin van te vroeg afsteken en vernielingen etc al verboden zijn... Maar misschien weet deze muts dat niet. Dit is gewoon weer lekker makkelijk electorale puntjes scoren met de roep om een verbod van iets wat al verboden is. Ik mag toch hopen dat de rest van onze bestuurders iets slimmer zijn.

Wat mij stoort, blijkbaar zijn er in delen van nederland steden die er heeeeeelll veel moeite mee hebben. Daarnaast zijn er steden die roepen, wij doen niet mee aan die betutteling.....zo zie je maar weer dat er geen enkel overleg plaatsvind binnen de politieke partijen.

En tja, groenlinks is pro vluchteling, pro opvang van asielzoekers en knuffelen graag een boom met geitewollen sokken en sandalen....
Blijkbaar is dat onze toekomst, want wat ze roepen word uitgevoerd.

Ja ik ga de rest niet eens lezen :bye:
Wat een kutpartij is dat toch, die hele aanhang is ook achterlijk. Snappen totaal niet hoe ze dit probleem op moeten lossen.

De meeste ernstige ongelukken en overlast komt van illegaal vuurwerk. De illegale handel heeft nu nog enige vorm van concurrentie van de legale handel. Zodra je de legale markt kapot maakt dan is er helemaal geen houden meer aan. Dan krijg je mannen die wat vuurwerk voor hun kids willen kopen omdat het traditie is, en die mannen kunnen dan alleen terecht bij illegale handelaren; die dan levensgevaarlijke zooi aansmeren omdat ze daar meer geld op pakken. Dan krijg je dus mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn die dan ineens rondlopen met 100gram+ knallers :bonk:

fcking idioten zijn het toch...

Mochten ze er ooit een verbod doorheen krijgen dan zorg ik er desnoods met potten en pannen voor dat de lokale Groenlinkschers niet kunnen slapen de 31e. Elke keer als ik ergens een bericht met 'Groenlinks' in de titel lees klotst het eten van gisteren weer omhoog. Bah.

Beste lezers,
mijn reactie op dit artikel.
Afgelopen week kwam de aanvulling op een artikel in een landelijk overleg naar voor.
(deze deel ik graag)

"Zo bestaat er een radarbeeld waarop te zien is dat vogels op Oudejaarsavond om 23.59 massaal de vlucht nemen, zelfs tot in de Oostvaardersplassen aan toe.” Maar dan moet je ook vertellen dat ze om 00.30 netjes terug zijn! en wel grappig blijkbaar weten ze het! In Nederland steken ze vuurwerk af om 24.00 uur! Dus programma praat.(vraag voor de gein even een rapport op over vuurwerk op het ij) broedende beschermde vogels op nest, warmte camera, opname camera, groenlinks met vangnetten onder de nesten. Wat bleek:) vogels keken op, mooi vuurwerk verder niets.

ik zou zeggen ook een openbaar vervoers verbod, de vliegtuigen, bussen, treinen zorgen ook voor veel extra bewegingen van de natuur en zorgen voor geluidsoverlast voor mens, dier en natuur. de uitstoot van zware metalen en co2
ohnee daar zijn ze natuurlijk al allemaal aan gewend aan het dagelijkse geluid.
dus de oplossing is gewoon dagelijkse een portie vuurwerk..

ik wordt zo moe van alles maar verbieden in het land...
ik woon vlakbij schiphol.. let op groen links.. daar schieten ze niet dagelijks met vuurwerk weet je waarom !!! de vogels raken er aan gewend...

Begint het nu al weer.. Stem nooit op partijen zoals Groenlinks met zo'n eng mannetje die zijn luier nog aan heeft.

Die partijen zijn er enkel op uit om al het plezier in het leven uit te bannen.

ik woon vlakbij schiphol.. let op groen links.. daar schieten ze niet dagelijks met vuurwerk weet je waarom !!! de vogels raken er aan gewend...

Op de schietclub/schietbaan waar ik kleiduiven schiet, broeden vogels gewoon in de bomen op de schietbanen.
Ze wennen er gewoon aan en het zijn nog slimme vogels want je mag niet op dieren schieten.

Als ik het zo lees word GroenLinks zwaar onderschat door de (vuurwerkliefhebbers) maart volgend jaar kan er zo maar een omkeer komen waar jullie geen rekening mee houden, GroenLinks werkt met de onwetendheid van de mensen en maakt daar misbruik van illegaal legaal het maakt niet uit voor ze en de mensen weten niet beter. Net als nu in Almere als er een referendum komt trekken de liefhebbers aan het kortste eind want de grootste groep liefhebbers mogen niet stemmen, de groep 18 tot 25 gaan niet stemmen zien er het belang niet in dat zie je ook met 2e kamer verkiezingen en gemeentelijke verkiezingen, dus het plannetje is doordacht en vies. Maar goed wij Nederlanders worden pas wakker als het verbod word uitgesproken en het te laat is dus we wachten nog even voordat de bom barst.

het verbod gaat er zoiezo komen nismo, en daar kan jij,ik of wie dan ook niks aan veranderen.
om de hele simpele reden dat de media blijkbaar een pesthekel heeft aan vuurwerk want er worden alleen maar negatieve berichten getoond en nooit de positieve.
het ene geluk voor ons is dat de geloofwaardigheid van onze aller vriend de heer bonte flink is aangetast doordat ie de boel belazerde met zijn meldpunt.
maar waar hij ijzig stil werd sprongen onze groene vrienden gelijk in dat gat om met de hetze tegen vuurwerk door te gaan.
een hoop organisaties doen hun best om de traditie te houden maar als deze figuren maar onwaarheden blijven spuien en er komt geen tegengas van de branche gaan ze toch uiteindelijk winnen.
ze hebben toch gezegd 2020 is het verboden........moet met lede ogen aanzien dat ze gelijk gaan krijgen.
met een persoonlijke noot.....bij mij in de buurt heb ik nog niemand horen zeggen...zal blij zijn als die zooi verboden is...ze vinden het hier allemaal prachtig ook de ouderen.

hoop dat bij de verkiezingen ze een vrije val gaan maken.....

het verbod gaat er zoiezo komen nismo, en daar kan jij,ik of wie dan ook niks aan veranderen.
om de hele simpele reden dat de media blijkbaar een pesthekel heeft aan vuurwerk want er worden alleen maar negatieve berichten getoond en nooit de positieve.
het ene geluk voor ons is dat de geloofwaardigheid van onze aller vriend de heer bonte flink is aangetast doordat ie de boel belazerde met zijn meldpunt.
maar waar hij ijzig stil werd sprongen onze groene vrienden gelijk in dat gat om met de hetze tegen vuurwerk door te gaan.
een hoop organisaties doen hun best om de traditie te houden maar als deze figuren maar onwaarheden blijven spuien en er komt geen tegengas van de branche gaan ze toch uiteindelijk winnen.
ze hebben toch gezegd 2020 is het verboden........moet met lede ogen aanzien dat ze gelijk gaan krijgen.
met een persoonlijke noot.....bij mij in de buurt heb ik nog niemand horen zeggen...zal blij zijn als die zooi verboden is...ze vinden het hier allemaal prachtig ook de ouderen.

hoop dat bij de verkiezingen ze een vrije val gaan maken.....

Bizzy1 wat betreft die vrije val dat hoop ik ook maar ben er bang voor dat het net de andere kant op zal gaan en dan is het zo gedaan met de hobby, het probleem is ook niet de branche die proberen wel maar prikken ook niet door omdat de media het negatieve leuker vinden dan het positieve verhaal zelfs tegen betaling plaatsen ze het nog niet eens.
Maar laten we eerlijk zijn de (liefhebbers) steken ook geen poot uit en wachten tot het te laat is als je ziet dat BCN niet eens 700 volgers kan krijgen op Facebook wat(bijna)iedereen wel heeft vind ik dat diep triest zij zijn net de gene die het tij kunnen keren en een grote groep volgers zou moeten hebben want zij zijn de enigste die zich hard maken voor de liefhebbers zit geen financieel belang bij alleen het overeind houden van de traditie.

Zouden ze dan ook een referendum kunnen houden over het gebruik van kerstbomen ? Is toch zonde van die arme boompjes die langzaam doodgaan in je woonkamer.....nee niet wenselijk een kerstboom met kerst...

weet je wat ik me nou afvraag. als de politiek of nouja GroenLinks in dit geval nou gewoon ze kop is houd tot de problemen er echt zijn en dan een discussie beginnen. Dan is er misschien 3 dagen per jaar gezeik en heeft niemand een mening over vuurwerkverbod. Alleen omdat het nu bijna een half jaar per jaar gezeik is met vuurwerk verboden beginnen mensen een mening te hebben over iets waar ze geen verstand van hebben en dan denkt groen links dat ze nog gelijk hebben ook!

Back
Bovenaan