GroenLinks: laat gemeente vuurwerkverbod bepalen

(Novum) - Gemeenten moeten zelf kunnen bepalen of ze het afsteken van vuurwerk aan banden leggen of niet. Dat vindt het Rotterdamse raadslid voor GroenLinks Arno Bonte. Hij heeft de PvdA-ministers van Milieu Jacqueline Cramer en Binnenlandse Zaken Guusje Ter Horst opgeroepen de gemeenten hierin vrij te laten.

Bonte begon eerder een lobby voor een verbod op vuurwerk. Hij vindt dat gemeenten een centrale show moeten organiseren. Bonte suggereerde dat buren elkaar niet meer rustig een goed nieuwjaar kunnen wensen en dat astmapatiënten ademhalingsproblemen krijgen tijdens de nieuwjaarsnacht. Maar het kabinet besloot vrijdag om niet met nieuwe regels te komen.

Bonte liet opiniepeiler Maurice de Hond eerder onderzoeken wat de Nederlandse bevolking van een vuurwerkverbod vindt. Daaruit bleek dat het per gemeente verschilt. "Ik kan me voorstellen dat het afsteken van vuurwerk in een gemeente als Tytsjerksteradiel een veel minder groot probleem is dan in Rotterdam", zegt Bonte. Hij vindt dat de regels daarom niet nationaal moeten worden vastgesteld, maar per gemeente.

Laat ik iedereen even de woorden uit de mond halen:

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

:bye:

Lijkt me inderdaad een beter idee, mocht het in rotterdam of ergens anders echt de spuigaten uitlopen dan hoeft een klein dorpje in friesland bijvoorbeeld daar niet de dupe van te zijn. Maargoed groelinks kan wel meer willen en zeggen, ze zijn toch veel te klein.

Jeuk opwekkend ventje die Arno de Bonte.:angry:

Ben wel benieuwd waarom je dit zegt? als je duidelijk leest is arno niet meer voor verbod omdat hij toch al weet dat niet haalbaar is en dat elke gemeente in nederland zelf moeten beslissen om vanaf welke tijden men mag stoken en of er een verbod komt in de gemeente of niet :wink:

iedergeval groenlinks begint het ook iets beter te bekijken de problemen en dat is goed.

Ben wel benieuwd waarom je dit zegt? als je duidelijk leest is arno niet meer voor verbod omdat hij toch al weet dat niet haalbaar is en dat elke gemeente in nederland zelf moeten beslissen om vanaf welke tijden men mag stoken en of er een verbod komt in de gemeente of niet :wink:

iedergeval groenlinks begint het ook iets beter te bekijken de problemen en dat is goed.

Hahaha je was me voor Michael.

Volgens mij heb the cigarman het niet gelezen maargoed ik vind dat Anro Bonte eindelijk een keer iets beter heb gedaan.
Volgens mij begint die het een beetje te begrijpen.

Dan alsnog, vooral in de dichtbevolkte steden, waar steden tegen elkaar aan groeien. Zal je dan ''vuurwerkmigratie'' gaan tegenkomen. Als je in stad A niet mag stoken vanaf 10 uur in de ochtend. En je naar de gemeente gaat waar je wel om 10 uur in de ochtend mag stoken. Zal de overlast op sommige plekken juist toenemen.

Daarom zie ik in al deze voorstellen niks. Ze moeten het gewoon zo laten en eens niet op de pannenkoek zaken in dit land richten.

Ik bedoel met me opmerking het volgende.
Vorig jaar, liep meneer Arno de Bonte, te zeuren, over een algemeen vuurwerk verbod, tijdens O&N.
Vuurwerk traditie was achterhaalt, koste te veel aan vandalisme.

En nu, komt meneer met bovenstaand verhaal.
Neem een standpunt in en ga niet op van de hak op tak springen.

Want ik heb het idee, dat hij nu met bovenstaand verhaal komt, om weer aandacht te krijgen, met zijn vuurwerk standpunt.
I.v.m. het overleg van de 2de kamer.

Maar misschien is ie ook geschroken van de weerstand van de freaks.

En wat ik ook raar vind, dat niemand in Den Haag begrijpt, dat de vernauwing van de afsteektijden, niet te controleren is.
Als je al ziet wat er na 10 uur s'morgens wordt afgestoken.
Als dat in heel Nederland gecontroleerd moet worden, moet de politie veel extra personeel inzetten.

Laatst bewerkt:
"Laat elke gemeente het zelf bepalen."
Wat HEEFT de Nederlandse politiek toch met die uitspraak de laatste tijd!? Ik wordt er echt stapelgek van. Er wordt ergens om gekletst, (leeftijdslimiet alcohol, afvalzakken, vuurwerk afsteken) men komt er niet goed uit en dus --> Laten we het op de gemeentes afschuiven door te zeggen dat elke gemeente het zelf mag bepalen.
Bang om een vast besluit te moeten nemen omdat dat nog wel eens kiezers zou kunnen kosten. Dan maar half/half.

En élke keer kom je op dezelfde discussie uit; per gemeente laten bepalen heeft geen zin. Dit zorgt voor gemeentetoerisme. Mensen gaan in het café van gemeente A geen pilsje drinken en in gemeente B wel. Mensen kopen de goedkope afvalzakken en dumpen deze op de straten van gemeente B.
Mensen gaan massaal vuurwerk afsteken in gemeente B, en niet in A.

Gevolg? Cafés moeten sluiten vanwege het verlies van klanten, meer afval op straat in bepaalde gemeentes, aanzienlijk meer vuurwerkoverlast in bepaalde gemeentes.

Stop toch eens een keer met deze bureaucratische uitspraken!

"Laat elke gemeente het zelf bepalen."
Wat HEEFT de Nederlandse politiek toch met die uitspraak de laatste tijd!? Ik wordt er echt stapelgek van. Er wordt ergens om gekletst, (leeftijdslimiet alcohol, afvalzakken, vuurwerk afsteken) men komt er niet goed uit en dus --> Laten we het op de gemeentes afschuiven door te zeggen dat elke gemeente het zelf mag bepalen.
Bang om een vast besluit te moeten nemen omdat dat nog wel eens kiezers zou kunnen kosten. Dan maar half/half.

En élke keer kom je op dezelfde discussie uit; per gemeente laten bepalen heeft geen zin. Dit zorgt voor gemeentetoerisme. Mensen gaan in het café van gemeente A geen pilsje drinken en in gemeente B wel. Mensen kopen de goedkope afvalzakken en dumpen deze op de straten van gemeente B.
Mensen gaan massaal vuurwerk afsteken in gemeente B, en niet in A.

Gevolg? Cafés moeten sluiten vanwege het verlies van klanten, meer afval op straat in bepaalde gemeentes, aanzienlijk meer vuurwerkoverlast in bepaalde gemeentes.

Stop toch eens een keer met deze bureaucratische uitspraken!

De regering wilt zoveel dat hou je gewoon niet bij.. 1 ding is duidelijk ze hebben te weinig in de schoolbanken gezeten want groot en deels is niet praktisch haalbaar..

Arno Bonte is alleen principieel als het om het promoten van zijn persoontje en zijn partij gaat. Het onderwerp zelf interesseert hem eigenlijk niets. Het vuurwerkdebacle vormt voor hem slechts een middel om in de kijkert te komen en dat lukt hem tot nu toe aardig. Zoals Cigarman al aangaf; hij gaat nu van de hak op de tak. Precies zoals een discussie met meneer Bonte verloopt. Bij het succesvol weerleggen van één stelling komt meneer Bonte gewoon met een volgende stelling. Zo lijkt het, doordat hij telkens met "gevatte stellingen" komt, alsof hij kiezersterrein wint. Het is echter een goedkope methode (mediatraining) om het publiek te misleiden. Het uitwerken van een stelling is minstens zo belangrijk als de stelling zelf.

Dan inhoudelijk over meneer Bonte's nieuwe stokpaardje; tsja, voor lokaties als hartje Amsterdam begrijp ik de insteek wel. Op sommige plekken is het gewoon niet zo veilig om vuurwerk toe te staan. Dat zijn echter de uitzonderingen. Om daar nu een gemeentelijk beleid voor op te stellen gaat mij wat ver. Laten we wel wezen; we zetten zo de deur open voor verdergaande maatregelen. Als het gemeentebestuur er zin in heeft kan vuurwerk daarna eenvoudig algeheel verboden worden. We zijn dan elk jaar weer afhankelijk van de grillen van het actuele gemeentebestuur. Daar pas ik voor. Ik heb zelf een stel hersens gekregen van onze lieve heer en gebruik deze graag bij het beoordelen of vuurwerk op een bepaalde lokatie gepast en veilig is of niet.

Cameo

Perfecte onderbouwing van je mening Cameo.
Ik onderschrijf je stelling voor de volle 100%, met name om de 2 punten:
1. De propaganda activiteiten van Arno Bonte
2. De precedentwerking van een gemeentelijk vuurwerkbeleid.

Back
Bovenaan