Goes wil carbidschieten aan banden leggen

ylke

VWC lid
GOES - Als het aan burgemeester en wethouders van Goes ligt, gaat voor carbidschieten tijdens de jaarwisseling dezelfde regel gelden als voor vuurwerk: alleen tussen 18.00 en 02.00 uur.

Tot nu toe mag carbidschieten in de gemeente Goes op oudjaarsdag nog vanaf 10.00 uur 's ochtends. Vooral bij jongeren in Wolphaartsdijk en Oud-Sabbinge is het een populaire bezigheid, zij laten de deksels elk jaar op een locatie aan het Veerse Meer van melkbussen en vaten knallen.

APV

Het gemeentebestuur wil het tijdstip echter gelijktrekken met dat voor het afsteken van vuurwerk, blijkt uit een voorgestelde wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Tussen 31 december 18.00 en 1 januari 02.00 uur dus. Overigens zou uit de gewijzigde tekst van de APV ook opgemaakt kunnen worden dat carbidschieten helemaal niet meer mag.

Navraag bij de gemeente leert dat er eigenlijk geen duidelijk argument is om het tijdstip aan te passen, anders dan dat het gelijk wordt getrokken met vuurwerk.

Vooral overdag

"Een raar besluit", reageert voorzitter Sjaan Huissoon van de Vereniging Gemeenschap Wolfersdiek. "Ik vraag me af wat het probleem is. Die ene dag op een jaar, moet je daar nu zo zwaar aan tillen?" Volgens Huissoon nemen de jongeren alle denkbare veiligheidsmaatregelen. "Het gaat keurig netjes. Bovendien is het juist een activiteit die overdag veel publiek trekt. In het donker is het gevaarlijker."

De voorgestelde wijziging(en) in de APV komen morgenavond, donderdag, aan de orde tijdens de commissievergadering. Die begint om 20.00 uur in het stadskantoor. Huissoon, tevens raadslid voor D66, laat weten dat haar partij vragen zal stellen aan het college over het carbidschieten.

Bron

"Een raar besluit", reageert voorzitter Sjaan Huissoon van de Vereniging Gemeenschap Wolfersdiek. "Ik vraag me af wat het probleem is. Die ene dag op een jaar, moet je daar nu zo zwaar aan tillen?" Volgens Huissoon nemen de jongeren alle denkbare veiligheidsmaatregelen. "Het gaat keurig netjes. Bovendien is het juist een activiteit die overdag veel publiek trekt. In het donker is het gevaarlijker."

amen.

Back
Bovenaan