Gezellige jaarwisseling moet traditie worden

moontan

VWC lid
Gezellige jaarwisseling moet traditie worden

STAPHORST - 'In de gemeente Staphorst was het elk jaar weer mis: jaarwisselingen met tienduizenden euro's schade aan gemeentelijke en particuliere eigendommen. En ook agressie, levensgevaarlijke situaties door illegaal of onveilig vuurwerk en her en der branden.'

Wie op de poster van de gemeente Staphorst af moet gaan, ziet de komende jaarwisseling met angst en beven tegemoet. De nadruk op het woordje 'was' geeft echter de situatie van vorig jaar weer: een positieve jaarwisseling, met relatief weinig vandalisme of ander buitensporig gedrag. Met de realisatie van de posters heeft de gemeente Staphorst haar eerste stappen in de richting van een wellicht opnieuw succesvolle jaarwisseling gemaakt. In de gemeente werd een jaar geleden voor 'slechts' 12.500 euro vernield, drie keer minder dan in het 'seizoen' '07-'08. Vooral de positieve houding van jeugd en de inzet van vele vrijwilligers, die een hoop agressie in de kiem wisten te smoren, wordt geroemd. Voor de nieuwste editie heeft de gemeente opnieuw een lijstje met ja's en nee's opgesteld. Zo mag het afsteken van legaal vuurwerk, in een open veld knallen met carbid of vuurtjes stoken in een containerbak wel. Agressie, geweld, illegaal vuurwerk, grote hoeveelheden alcohol of het beletten van hulpverleners wordt niet getolereerd.

Om ook deze eerste nacht van het nieuwe jaar in goede banen te leiden, houdt de politie IJsselland een discussieavond voor de jeugd. Die bijeenkomst, dinsdag bij Zaal Spoorzicht, begint om 20.00 uur.

http://www.destentor.nl/regio/nwoverijssel/5903388/Gezellige-jaarwisseling-moet-traditie-worden.ece

Vind het jammer dat het zo moet in ons landje. Waarom kunnen mensen toch niet gewoon normaal doen. Gemeentes moeten nu ook bakken met geld uitgeven aan campagnes om de situatie met o&n te verbeteren alleen maar omdat een paar halve zolen denken dat ze de man zijn die ene nacht per jaar. Belachelijk eigenlijk.

Ik vind dat de gemeente Staphorst echt probeert een goede oplossing te vinden voor de problemen tijdens de jaarwisseling. Waar andere gemeenten van alles gaan verbieden (en dan met name vuurwerk), probeert de gemeente Staphorst op constructievere manier de feesten in goede banen te leiden door duidelijk op te stellen wat wel en wat niet toegestaan wordt. En als ik naar het lijstje kijk wat hierboven wordt opgesomd, kan ik me daar wel in vinden.

hier in leerdam hebben ze in iedergval een goed initatief bedacht .
wordt ook veel reclame voor gemaakt .
er zit 20.000 euro in de gemeentepot en die wordt besteed aan een groot feest als
het niet opgaat aan vernielingen rond oud en nieuw
dus nu nog hopen dat mijn mededorpsgenoten zich een beetje gedragen.
dan hebben we in iedergeval een leuk oud en nieuw en krijgen we deze zomer ook nog eens een leuk feest in het centrum
persoonlijk vind ik het een leuke actie
nu maar hopen dat iedereen zijn steentje bijdraagt

staat ook een teller op de site van de gemeente die bijhoudt hoeveel er al op is aan vernielingen

http://www.leerdam.nl/index.php?simaction=content&mediumid=3&pagid=2043

Back
Bovenaan