Gevaarlijk vuurwerk aangetroffen in Eerbeek

Gygabyte

VWC lid
EERBEEK - De politie heeft woensdagochtend zwaar en gevaarlijk illegaal vuurwerk aangetroffen in een schuur bij een woning in Eerbeek. Het gaat om nitraatbommen en vuurwerkgranaten.

© ANPVolgens de politie heeft het vuurwerkteam dit soort granaten nog nooit aangetroffen

De hoeveelheid bedroeg circa 400 kilo. De 49-jarige bewoner wordt verhoord. Sinds begin oktober heeft het vuurwerkteam van Noord en Oost Gelderland circa 16 ton illegaal vuurwerk opgespoord

http://www.nu.nl/binnenland/2135159/gevaarlijk-vuurwerk-aangetroffen-in-eerbeek.html

vuurwerkgranaten........................................haha zucht.
Wat zal dit nu weer zijn moet niet gekker worden oefengranaten zeker van defensie

VUURWERKGRANATEN?????????????:angry:

Enigste vuurwerkgranaten die ik ken zijn die onschuldige rookbommetjes in granatvorm:p.......En idd zullen die wel levensgevaarlijk zijn he:frusty:

grtz
Pyromaniav 1975

De enige vuurwerkgranaten die ik ken, zijn de oefengranaten van Defensie. Niks spannends aan, want ze knallen ongeveer net zo hard als een goede strijker. "Thunderflash" heette deze. Heb ze veelvuldig in mijn diensttijd mogen afsteken. Met zo'n draaikop om 'm "te ontsteken". Als we op oefening waren werden we bijna dagelijks gewekt met behulp van deze knallers. Daarnaast zijn er de "Flashbangs". Die worden gebruikt door zowel militairen als de ME/Politie bij invallen. Doelwitten worden door een Flashbang verward/verblind door een felwitte flits vergezeld van een low-pitch klap, die het gehoor enige tijd verstomd.

Ik denk echter dat we hier met iets heel anders te maken hebben. Dat de persvoorlichters of de media de feiten aandikken of kleurrijker uitdrukken maakt het voor niemand makkelijker een idee te krijgen wat ze nu echt gevonden hebben. Voor zover ik weet (en ik heb heel veel informatie daarover geraadpleegd in het verleden) zijn er los van deze Thunderflashes en FlashBangs geen andere pyrotechnisch geladen "granaten".

Sowieso is een pyrotechnische compositie zeer ongeschikt als explosief. Daar heeft men bij Defensie veel betere middelen voor. Het zou dus kunnen zijn dat deze aangehouden meneer feitelijke granaten in zijn schuur had liggen. Dat heeft dus ECHT niets meer met vuurwerk te maken. Andere invalshoek is dat hij zelf iets heeft gefabriceerd. Of dan de term granaat van toepassing is valt te betwisten. "Vuurwerkbom" dekt dan beter de lading.

Hoe dan ook, de media spreekt weer in raadsels en wij mogen gissen. Het grote publiek neemt de voorgekauwde "feiten" over en meent vanaf nu dat er dus zoiets als vuurwerkgranaten bestaan ...

Cameo

Laatst bewerkt:
Ik heb hier iemand die zijn mening wil ventileren...

haddockvwc.jpg

Het gaat onder meer om nitraatbommen, betonstrijkers en een type 'handgranaat' dat bij het vuurwerkteam van de politie nog onbekend was.

Experts onderzoeken de handgranaten.

HAHAHA!!! ik heb net die ''handgranaten'' bij hart van Nederland gezien.
Het zijn gewoon van die rookbommetjes...!!!

Ze lieten ze op SBS 6 net zien tijdens een uitgebreid stukje over illegaal vuurwerk.
Het was inderdaad model handgranaat, zag het eigenlijk te kort om er meer over te kunnen zeggen.
Helaas hebben ze (nog) niet het hele filmpje op de website van SBS 6 staan.
Wel het stukje van Den Haag, waarvan ik de link bij het bijbehorende artikel heb geplaatst.

HAHAHA!!! ik heb net die ''handgranaten'' bij hart van Nederland gezien.
Het zijn gewoon van die rookbommetjes...!!!

Hahahaha inderdaad heb ze net ook op HVN gezien. Ze zien er uit als rookbommetjes... En al is het een klapper, dan zal het niet meer zijn dan een vlinder of iets dergelijks met een vorm van een handgranaat hulsje.

Ben beniewd wat het resultaat word...

Tsja, ik kan me natuurlijk heel erg vergissen, maar dat lijken me rookbommen. Heb ze wel eens in een online catalogus van een Chinese fabrikant gezien. Maar goed, de bewuste ambtenaren hebben natuurlijk totaal geen referentiekader en schrikken zich te barsten bij het zien van het uiterlijk.

EDIT: Tadaaa .... gevonden op Alibaba.com:

Hand Grenade Smoke Fireworks
Packing: 18/4

hand_grenade_smoke_fireworks.jpg

Groet,
Cameo

Laatst bewerkt:
Hart van NL - Jacht op illegaal vuurwerk geopend

movie

Hallo Fred,

Dit is alleen het deel over Den Haag.
De uitzending duurde nog wat langer en daarachter kwam het Eerbeek gedeelte met de vuurwerkgranaten.
Hopelijk kan iemand het volledige gedeelte uit de Hart van Nederland uitzending rippen en op youtube plaatsen?

Wat een lachertje die granaten, de vorm is puur voor commerciële doeleinden... Weet nog dat broekhoff vroeger ook een dergelijk product importeerde. Net als die dingen van zena waren dat rookgranaten.. Maarja overdrijven is het vak van de Media en de politie kan er ook wat van met hun favoriete woordjes "als" of "stel je voor dat"..

Haha, schoot in de lach toen die jongen dat zij. Alsof hij vuurwerk levensgevaarlijk vind.. Die heeft er geld voor gekregen

Back
Bovenaan