Getuige komt pas op zitting met waarheid voor draad

moontan

VWC lid
Getuige komt pas op zitting met waarheid voor draad

LEEUWARDEN -
- ,,U bent er wat laat mee gekomen. Ik ben blij dat u op de zitting eerlijk bent geweest'', richtte economisch politierechter Marc Brinksma een waarderend woordje tot de getuige, een twintigjarige Drachtster. Een ingeving van officier van justitie Henk Mous zorgde ervoor dat de strafzaak tegen een inwoner van Hemrik (24) op de zitting een onverwachte wending kreeg.

De officier vroeg zich af, of de inwoner van Drachten zich wellicht onder de aanwezigen op de publieke tribune bevond. De verklaring die de getuige vervolgens aflegde, leidde ertoe dat de verdachte, op voorstel van de officier, werd vrijgesproken van het ‘voorhanden' hebben van 79 nitraatklappers.

Beide mannen, collega's, kwamen op 28 december vorig jaar van het werk. Ze wilden nog een hapje eten. De Drachtster had een plastic tas met vuurwerk mee in de auto genomen. De gedaagde verklaarde dat hij niet wist dat het om illegaal vuurwerk ging. Om achter het geluidsvolume van een ontploffende nitraatklapper te komen stak zijn collega er eentje op een ‘rustig plekje' in Drachten aan en gooide die uit de wagen.
,,Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd, als het vuurwerk in de auto zou zijn ontploft. Ik denk dat het dan een half jaartje Beverwijk voor u beiden zou zijn geworden'', merkte rechter Brinksma op. Ongelukkigerwijze voor de verdachte was de geproduceerde knal politiemensen niet ontgaan. Zij volgden zijn auto en op De Drift werd hij staande gehouden.

Een van de verbalisanten zag onder de bestuurdersstoel de tas met nitraatklappers liggen. De Hemrikster vertelde dat zijn collega het vuurwerk onder de stoel had gestopt, toen de politie hen op de hielen zat. De mede-inzittende zei echter tegenover de politiebeambten dat hij niets van vuurwerk afwist. ,,Het wordt nu in mijn schoenen geschoven, omdat ik de bestuurder ben'', klaagde de verdachte tijdens de ondervraging.

Pas later kwam zijn collega, een beetje lacherig, met de waarheid voor de draad. ,,In eerste instantie hield ik mij van de domme'', meldde hij. De man had niet gedacht dat het voorval met de nitraatklappers tot een strafzaak zou leiden. Officier Mous vond de gang van zaken ,,heel vervelend''. ,,Je had eerder aan de bel kunnen trekken. Je had veel kunnen voorkomen'', hield hij de getuige voor. Die zal overigens niet meer voor illegaal vuurwerkbezit worden vervolgd.

http://www.leeuwardercourant.nl/nie...e_komt_pas_op_zitting_met_waarheid_voor_draad

wat een ophef om wat nitraten. Zo zie je maar ze doen er alles aan om illegaal vuurwerk in een slecht daglicht te zetten

,,Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd, als het vuurwerk in de auto zou zijn ontploft. Ik denk dat het dan een half jaartje Beverwijk voor u beiden zou zijn geworden'', merkte rechter Brinksma op.

hoe dom kun je zijn?? en dit is dan een rechter.......:bonk:
zou het niet handig zijn, om iemand met verstand van zaken over zoiets te laten beslissen.... typisch nederland dit.
valt mee dat er niet over "nitraatbommen"gesproken wordt, waarmee je gevels mee kan ontzetten e.d.

Back
Bovenaan