Gesprek over een evt vuurwerkverbod met de SP

RemcoS

VWC lid
Van het weekend las ik in de krant dat de SP voor een geheel vuurwerkverbod in mijn gemeente is, maar dat er dan plaatsn worden aangewezen waar wel vuurwerk afgestoken mag worden, en waarschijnlijk buiten de gemeente grens.

Toevallig stond het bericht ook bij de SP op facebook, en heb ik daar op gereageerd.
Vannochtend kreeg ik een messenger bericht via de SP dat ik morgen avond welkom ben voor een gesprek.

Uiteraard heb ik al een beetje mijn huiswerk gedaan:
Inwoners gemeente en dan het geregistreerde aantal klachten bij idd vuurwerk overlast
Met afbeeldingen van de klachten
Het oog op veiligheid, als er bv 50 mensen tergelijk op een veld vuurwerk afsteken
Het evt met drank op moeten verplaatsen om vuurwerk te kijken/ En is het niet in de buurt met de auto
Verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk

Etc etc

Maar uiteraard zullen er meerdere mensen met goed argumenten zijn

Noem maar op

Wat een gezeur man waneer gaan al die graf partijen sp/groenlinks zich is bezig houden met dingen die echt belanrijk zijn.

GroenLinks, SP of D66 moeten we over het algemeen niet aan de macht hebben, om verschillende redenen zijn het heel slechte partijen.

Houdt vooral de uitspraak "illegaal vuurwerk is al verboden" paraat.

En "Legaal vuurwerk verbieden betekent nog meer illegaal vuurwerk".

Van het weekend las ik in de krant dat de SP voor een geheel vuurwerkverbod in mijn gemeente is, maar dat er dan plaatsn worden aangewezen waar wel vuurwerk afgestoken mag worden, en waarschijnlijk buiten de gemeente grens.

Toevallig stond het bericht ook bij de SP op facebook, en heb ik daar op gereageerd.
Vannochtend kreeg ik een messenger bericht via de SP dat ik morgen avond welkom ben voor een gesprek.

Uiteraard heb ik al een beetje mijn huiswerk gedaan:
Inwoners gemeente en dan het geregistreerde aantal klachten bij idd vuurwerk overlast
Met afbeeldingen van de klachten
Het oog op veiligheid, als er bv 50 mensen tergelijk op een veld vuurwerk afsteken
Het evt met drank op moeten verplaatsen om vuurwerk te kijken/ En is het niet in de buurt met de auto
Verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk

Etc etc

Maar uiteraard zullen er meerdere mensen met goed argumenten zijn

Noem maar op

Top!

Dit soort acties hebben we nodig!! :idea:

Ik heb hier wat gevonden omtrent vuurwerkvrije zones. Misschien kun je er wat mee.
https://vng.nl/onderwerpenindex/veiligheid/jaarwisseling-vuurwerk-regels-openbare-orde-veiligheid
(onderin bij veelgestelde vragen)

Bekijk bijlage Vuurwerkvrijezones.pdf

Bingo in dit nieuwsartikel staat het letterlijk.
Het mag niet i.v.m landelijke wetregelgeving
http://nieuwsbode-bunnik.nl/nieuws/raad-bunnik-wil-onderzoek-naar-vuurwerkvrije-zones-1.5573228

Hier nog een website met voor en tegenargumenten!
http://www.kritischehouding.nl/2013/12/argumenten-verbod-vuurwerk.html

Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik beginnen met het stellen van vragen.

Welke overlast willen zij bestrijden door inzet van vuurwerkvrije zones? voor 31-12 18:00 of tussen 18:00 en 02:00.

Immers voor 18:00 is de gehele gemeente net als de rest van nederland reeds vuurwerkvrij.

Welke gebieden denkt de fractie tot vuurwerkvrije zone te benoemen? en wat is de risicotaxatie? immers zowel uit de website van VNG als ook gerechtelijke uitspraken is de proportionaliteit van een dergelijke zone zeer relevant. Per zone dient dan ook een uiteenzetting te zijn van de gevaren, overlast en risico's voor de openbare orde die met het verbod aldaar worden voorkomen.

Wie gaat het verbod handhaven? Politie, BOA's? Schaars inzetbaar, hoge loonkosten en bij veel incidenten snel overspoeld.

https://vng.nl/onderwerpenindex/veiligheid/jaarwisseling-vuurwerk-regels-openbare-orde-veiligheid

Zijn er eisen met betrekking tot de grootte van vuurwerkvrije zones?
Het is belangrijk dat vuurwerk met oud en nieuw in beginsel mag. Het zou dus in strijd met de systematiek van de regelgeving zijn om die zones zo ruim te trekken dat je in feite een soort algemeen verbod creëert. Je kunt vuurwerkvrije zones aanwijzen, maar met de onderbouwing dat er gevaar, schade of overlast dreigt.

Zijn er gemeenten waar extra wordt ingezet op het verhalen van schade op daders?
Er is een toenemend aantal gemeenten dat schade probeert te verhalen op daders. Meerdere gemeenten hebben daar de nodige ervaring mee. Je moet inderdaad een goed dossier hebben om schade te kunnen verhalen, al hebben sommige gemeenten geprobeerd via groepsaansprakelijkheid schade te verhalen. Dus het feit dat je deel uitmaakt van een groep die aantoonbaar schade heeft veroorzaakt, in plaats van dat je probeert aan te tonen dat een bepaald persoon schade heeft veroorzaakt.

Landelijk wordt er wel eens gesproken dat vuurwerk op een centrale plaats afgestoken moeten worden door professionals. Wordt dit ergens serieus overwogen?
Een beperkt aantal gemeenten heeft deze mogelijkheid onderzocht, een enkele heeft er mee geëxperimenteerd, maar het is niet van de grond gekomen. De handhaving is het grootste probleem.

Vuurwerkdetectiesysteem:

kosten hilversum € 13.000

Ingezet in 2015-2016 in 6 gemeenten 5139 detecties, 1x een heterdaad naar aanleiding van de detectie. (http://www.nivoo.nl/over-nivoo/achtergrond-artikelen)
(http://www.gooilandbeveiliging.nl/w...5-dec-Volkskrant-artikel-Vuurwerkdetectie.pdf).

Kosten evenementen + handhaving evenementen = minder inzetbaarheid elders in de stad. Samenscholing alcohol / vuurwerk e.d.

Vanavond in gesprek geweest metde Fractie van de plaatselijke SP.

Hun motie die ze donderdad wilde indienen was: consumenten vuurwerk alleen nog wordt toegestaanin 'centraal geleide afsteekplaatsen' in Biddinghuizen, Dronten en Swifterband.

Wij hebben een half uur een gesprek met elkaar gehad over de voor (van hun)en tegens(van mij) over hun motie.

Uiteraard kwam het aantal klachten : inwoners voorbij

Legaal/illegaal vuurwerk

Terugdringen van de afsteek tijd

Oud en nieuw dat toch met vriende/familie vaak thuis wordt gevierd, en als je dan 3km moet lopen voor vuurwerk af te steken dat dit ook niet werkt.

Hilversum met hun detectie systeem kwam nog aan bod, hehe en dat ik de aanschafprijs wist en de ene heterdaad vonden ze wel apart :D:D thnx

Controle door politie en evt Boa's (uiteraard tekort aan)

Hoe ik het het liefst zag

Waar ik persoonlijk vuurwerk verboden zag ( dieren weide, manege, winkelcentrum en verzorgings tehuis/bejaarde tehuis pas na een reverendum onder de bewoners)

na mijn half uur durende gesprek zouden ze iniedergeval de motie aan gaan passen, want ik had wel een aantal goede opmerkingen gemaakt vonden ze. Maar hoe die wordt, dat weet ik donderdag pas.

Een bijkomend voordeel, wat ze op het eind zeiden was: wij zitten maar met twee zetels in de gemeenteraad:frusty: :frusty: kom je nu mee :D

Wat de SP wel siert is dat ze naar je tegenargumenten hebben geluisterd Remco.
Groen Links zal dat nooit doen volgens mij.
Wel goed dat je met ze in gesprek bent gegaan.

En weet je wat lachen is Remco? Dit kan helemaal niet wettelijk gezien:

"Hun motie die ze donderdag wilde indienen was: consumenten vuurwerk alleen nog wordt toegestaan in 'centraal geleide afsteekplaatsen' in Biddinghuizen, Dronten en Swifterband."

Het is op dit moment wettelijk alleen mogelijk dat lokale bestuurders, lees een gemeenteraad, een vuurwerkvrije zone aan kunnen wijzen. Zo'n zone moet ook nog redelijkerwijs zijn. Ze kunnen dus niet zeggen: we doen de hele gemeente, stad of dorp behalve dat plein of veld.

In hun huidige motie draaien ze het om en willen ze een soort afsteekplek aanwijzen. Dus geen vuurwerkvrije zone maar een vuurwerktoegestane zone. Dat mogen ze helemaal niet en zo'n besluit wordt daarom direct vernietigd door de Provincie, Provinciale Staten of Het Rijk.

Voordat lokale bestuurders dat kunnen doen is er aanpassing in de Nederlandse Wetgeving nodig. Voorlopig gaat dat niet gebeuren en dus willen zij iets wat volgens de Nederlandse Wet illegaal is... :p

Dus laat maar indienen zo, dan kun je lachen... :wink:

PS: maak ze vooral niet wijzer dan ze zijn heh!!

Ik had inderdaad ook gevraagt of ze naar de wettelijke mogelijkheden hadden gekeken, omdat consumenten vuurwerk op 31-12 van 18:00 tot 1-1 2:00 uur is toegestaan. Maar daar hadden ze zich nog niet in verdiept.

En aangezien ik het wetboek met zijn artikeltjes ook niet uit mijn hoofd ken ;) daar verder niet op in gegaan

Back
Bovenaan