Christophe Byl, op de foto met een Chinese collega-vuurwerkmaker: ‘Deze tweede plaats is een zeer mooie erkenning.’
GERAARDSBERGEN - Christophe Byl werd tweede op een internationaal vuurwerkfestival in het Chinese Liuyang. ‘Een zeer mooie erkenning’, vindt de Geraardsbergse vuurwerkmaker, die in China gevolgd werd door een team van het VRT-journaal.
Het vuurwerkfestival in het Chinese Liuyang brengt jaarlijks de internationale vuurwerktop samen. Ook de Geraardsbergse vuurwerkmaker Christophe Byl hoort daarbij. Hij was eerder al te gast in China en vorig jaar werd hij zelfs eerste op het gerenommeerde vuurwerkfestival in Shangaï.
Gisteren liet hij ons vanuit China weten in de wolken te zijn over zijn deelname aan het festival in Liuyang. ‘De stad Liuyang is de wereldhoofdstad van het vuurwerk, hier wordt zowat 80 procent van het vuurwerk geproduceerd. Voor mij ging een jongensdroom in vervulling door uitgerekend hier vuurwerk te mogen afsteken. Bovendien waren de internationale collega's hier aanwezig want tijdens het festival is er ook een symposium voor vuurwerkmakers.’
In een wedstrijd waarbij vuurwerk op muziek de lucht wordt ingeschoten nam Byl het op tegen teams uit China, Taiwan en Frankrijk. Byl haalde de tweede plaats. De thuisploeg werd wel bevoordeeld. ‘Maar een tweede plaats, daar kan ik mee leven. Dit is een zeer mooie erkenning en ook de lokale pers was enthousiast over mijn prestatie. Ik ben een gelukkig man.’
Stephan Blommaert, correspondent in China voor de VRT, was ook aanwezig op het vuurwerkfestival in Liuyang. ‘Toen ik vorig jaar in Shangaï was voor een vuurwerkfestival kon onze afspraak door omstandigheden niet doorgaan. Maar nu is het wel gelukt en Blommaert heeft mij hier in China een dag gevolgd met zijn team. Hij was zeer onder de indruk.’ De reportage van Blommaert over Byl in China zou vanavond worden uitgezonden tijdens Het Journaal op Eén.
nieuwsblad.be