gemeentes en de nieuwe vuurwerkregels

broodjekaas

VWC lid
Ik lees op veel plekken dat gemeentes vuurwerkvrije zones instellen, maar ook hoor je vanuit gemeentes dat dit, en de nieuwe afsteektijden, totaaal niet te handhaven zijn.
Zelfs hoor ik van (onbetrouwbare) bronnen dat er gemeentes zijn die afsteken tussen 10 en 18 gaan dogen, mits er geen overlast veroorzaakt word. Dat laatste zou natuurlijk geweldig zijn.

Ik wil binnen mijn gemeente een beetje "lobbyen" in de hoop dat ze dan hier mischien een gedoogbeleid zullen handhaven met O/N. De vraag is echter, hoe doe je dat?

De burgemeester is hoofd beveiliging, betekent dat dat je daar moet zijn?
Je hebt inspraakrecht bij de gemeenteraad, kun je daar iets bereiken?
De politiechef is natuurlijk degene die uiteindelijk wel of niet een opdracht meegeeft aan de lokale agenten, kun je hier iets bereiken?
Zou je met een petitie onder de inwoners nog iets kunnen bereiken?

de coppers zorgen voor naleving van de regels. ik zou het eerst bij hen aankloppen en vragen of zij door de vingers willen zien dat jij lekker een beetje aan het stoken bent op een afgelegen plek...

zo ben ik ook gewoon bij een plaatselijk politiebureau naar binnen gelopen in juni. een week later trouwde een maat van me. ik heb gevraagd of ik een klein showtje mocht schieten zonder dat zij op de stoep zouden staan... dit was geen enkel probleem en ze konden het zelfs waarderen dat ik het heb gemeld.

de coppers zorgen voor naleving van de regels. ik zou het eerst bij hen aankloppen en vragen of zij door de vingers willen zien dat jij lekker een beetje aan het stoken bent op een afgelegen plek...

zo ben ik ook gewoon bij een plaatselijk politiebureau naar binnen gelopen in juni. een week later trouwde een maat van me. ik heb gevraagd of ik een klein showtje mocht schieten zonder dat zij op de stoep zouden staan... dit was geen enkel probleem en ze konden het zelfs waarderen dat ik het heb gemeld.

Ik kan natuurlijk erg gemakkelijk toch tussen 10 en 18 afsteken, bij ons is het overal zo leeg dat ik gewoon een kilometer de stad uit fiets en niemand die me hoort. Maar, ik wil ook de andere mensen in mijn gemeente "gunnen" en hopelijk zo misschien zelfs het tij keren. (stel andere gemeentes nemen het beleid over, dan neemt misschien de overheid het wel over)

Back
Bovenaan