Gemeenteraad denkt al aan oudejaarsnacht

dat is mooi om te lezen .
en naar mate de tijd zich vordert wordt deze regel nog verder versoepelt :)

Is toch sowieso belachelijk dat je een vergunning aan moet vragen om vuurwerk te mogen afsteken.Oudjaar en vuurwerk zijn twee dingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, tenminste dan voor ons Nederlanders.Fijn om te horen dat dit voor de belgen nu ook zonder vergunning mogelijk is.

Volgens mij is het toch altijd zo geweest dat Belgische ingezetenen voor het afsteken van vuurwerk, of het met Oud&Nieuw is of niet daarvoor toestemming moet hebben van de burgemeester.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik meen er iets over gehoord te hebben.

Volgens mij is het toch altijd zo geweest dat Belgische ingezetenen voor het afsteken van vuurwerk, of het met Oud&Nieuw is of niet daarvoor toestemming moet hebben van de burgemeester.
Of zie ik dat verkeerd?
Ik meen er iets over gehoord te hebben.

Klopt wat je zegt, en meestal krijg je deze vergunning ook.
Wat ik heb meegekregen van wat belgische vrienden is dat vuurwerk in belgië tijdens oudjaar bijna geheel gedoogd word. Niemand let er op. Ook op andere dagen in het jaar schijnt het uiterst gemakkelijk te zijn even een potje af te steken in de tuin.
Ik vind het natuurlijk belachelijk, een half uurtje vuurwerk. Maar het is een stap vooruit :D !

Een half uurtje, denk dat niemand hier op het forum zijn collectie dan überhaupt op heeft:p Maar België heeft wel meer van dit soort wazige regeltje, ze mogen toch ook geen knal? *wij als buitenlanders wel xD*

Even een reactie van mijn kant, ik ben namelijk Belg zoals jullie weten! :)

Het is inderdaad zo dat je in Belgie voor het afsteken van vuurwerk een vergunning moet aanvragen bij de burgemeester. Het is echter niet zo dat hij dan ook in de meeste gevallen zomaar deze toestemming verleent! De wet schrijft voor dat andere instanties hun advies moeten geven. De aanvraag dient op de agenda van de gemeenteraad gezet te worden en daar ook uitvoerig besproken worden. De brandweercommandant dient zijn advies te geven over het soort vuurwerk en de plaats waar het afgestoken gaat worden. Verder moet je, als het om een publiek showtje gaat...wat ik al een paar keer gedaan heb...een geldige verzekering kunnen voorleggen. Als laatste moet je een schriftelijke toelating van de eigenaar van de grond waar je een showtje plant overhandigen bij je vergunningsaanvraag. En dan nog, na het opvolgen van al deze regeltjes hangt het allemaal af van de eindbeslissing van de burgemeester. Zelfs al voldoe je aan alle eisen die de wet stelt, blijft het oordeel van de burgemeester doorslaggevend. Met andere woorden, als hij nee zegt, blijft het gewoon nee! Dit laatste heb ik al een paar keer gehad, en dan is het frustratie puur, dat kan ik jullie vertellen!!
Het is dus niet zo makkelijk in Belgie als velen denken.
Dit half uurtje in Lichtervelde is inderdaad een stap in de juiste richting, maar zoals eerder al gezegd werd, in vele gemeenten geldt een gedoogbeleid. Tijdens de oudjaarsnacht wordt er nogal eens iets door de vingers gezien en de mensen genieten samen van een mooi spektakel. Dit kan in Belgie nog, geloof ik, omdat het in Nederland toch wel de spuigaten uitloopt. Als het hier ooit in Belgie de zelfde omvang als in Nederland gaat krijgen (wat ik persoonlijk niet geloof) zal het weer snel gedaan zijn met deze uitzonderingsregel, die de wet overigens toelaat, maar niet voorschrijft!

Ja België kent ook een aantal rare regeltjes als het om vuurwerk gaat.
Is het in Nederland om de flash in grondknallers dat verboden is, in België is het zo dat een Belgische ingezetene alleen met toestemming van de burgemeester knalvuurwerk mag kopen(zelfs!), terwijl een buitenlander (bijv. een Nederlander) dit zomaar mag kopen, althans het reguliere knalvuurwerk zoals bijv. strijkers en nitraten.

De regel voor knalvuurwerk is duidelijk genoeg in Belgie. Het vuurwerk wordt in twee hoofdklassen ingedeeld, en dan heb ik het enkel over de classificatie 1.4G.
Deze klassen zijn "ontploffend" en "niet-ontploffend" vuurwerk.
Doorgaans wordt het niet-ontploffend vuurwerk niet vanuit de hand afgestoken, een paar uitzonderingen daargelaten. Het is namelijk niet gebruikelijk dat je een sierbatterij in je hand houdt tijdens het aansteken. Dit gebeurt eigenlijk alleen met klein grondvuurwerk. Het grondvuurwerk wat je dan toch in je hand houdt, veroorzaakt - bij normale manipulatie - geen "ontploffing". Ik denk daarbij aan grondbloemen, rookballetjes, crackling balletjes enz... Deze veroorzaken geen "knal", maar eerder een langduriger, minder explosief effect.
Bij het "ontploffend" vuurwerk ligt dat anders. Het is geproduceerd om met een knal, en dus enorm hevige reactie uit elkaar te spatten. De energie die daarbij vrijkomt is dus vele malen groter. Verder worden deze knallers veelal vanuit de hand aangestoken, ook al zegt de gebruiksaanwijzing dikwijls anders. Het risico op zware verwondingen is dus ook vele malen groter.
Besluit:
Het is dus eigenlijk helemaal niet zo'n wonder dat de Belgische overheid hun volk beschermt tegen afgerukte vingertoppen of uitgeblazen ogen.
Waarom zij dan wel aan Nederlanders verkopen? De verantwoordelijkheid van de Belgiche overheid houdt op te bestaan van zodra de in Belgie aangekochte goederen de Nederlandse grens bereiken. Dus indien een Nederlander dit vuurwerk meeneemt naar zijn thuisland is ook de Belgische overheid niet meer verantwoordelijk. Anders is het natuurlijk als de Nederander het vuurwerk in Belgie zou afsteken. Dan maken zij zich schuldig aan een inbreuk op de Belgische wetgeving en zijn dus ook vervolgbaar.

Back
Bovenaan