Gemeente wil illegaal afsteken vuurwerk aanpakken

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De gemeente Hof van Twente wil dat er een einde komt aan het illegaal afsteken van vuurwerk in de gemeente. In onder andere Delden komen er geregeld meldingen binnen over vuurwerk dat zonder vergunning wordt afgestoken.

"De laatste weken wordt, voornamelijk ’s avonds, weer veel overlast ervaren van het afsteken van consumenten vuurwerk en illegaal vuurwerk bij feesten in de woonwijken en bij wedstrijden van sportverenigingen", zo laat de gemeente weten. "Kinderen en ouderen worden wakker gemaakt, huisdieren onrustig, maar ook voor getraumatiseerde inwoners is knallend vuurwerk wederom een bijzonder nare ervaring en herinnering. Het afsteken van consumentenvuurwerk is buiten de jaarwisseling om verboden en dus strafbaar."

"Waar melding wordt gedaan van zwaar (illegaal) vuurwerk in de woonwijk en in woningen zal de politie optreden, vuurwerk altijd in beslag nemen en proces verbaal opmaken. Verzoek is wel overlast direct te melden (0900-8844 of 0900-8000 (anoniem)) en niet te wachten tot de volgende dag."

Wanneer wel

Inwoners kunnen bij de provincie ontheffing aanvragen als mensen door een vuurwerkleverancier professioneel vuurwerk laten afsteken. Voorwaarde is dat bij de gemeente HvT ook een evenementenvergunning wordt aangevraagd. Hierbij kunnen voorwaarden worden opgelegd. Na een nachtelijke vuurwerkshow in 2021 is hiervoor de APV aangepast.

https://www.nieuwsuitdelden.nl/nieuws/gemeente-wil-illegaal-afsteken-vuurwerk-aanpakken

CAT 1 wordt totaal vergeten, vaak zie je wel fakkels bij sportevenementen welke gewoon vallen onder kindervuurwerk.

En niet te vergeten bruilofts showtjes (vaak maar één dik blokje).
Die hoor ik zowat ieder weekeinde wanneer ik bij mn ouders op bezoek ben. (MultiCulti wijkje)
En met vergunning? Denk het niet.
Ach, moet even kunnen toch, vind ik zelf ook leuk om ff mee te luisteren haha

Back
Bovenaan