Gemeente Groningen plant groots aftelmoment op Vismarkt tijdens jaarwisseling

Richardus

VWC lid
Als de coronamaatregelen het toestaan, wil het college van B&W tijdens de komende jaarwisseling een groot, vuurwerkvrij evenement organiseren op de Vismarkt. Dat heeft het college woensdag laten weten aan de gemeenteraad (pdf link.
Het gemeentebestuur hoopt met het evenement tussen de zes- en tienduizend bezoekers naar de binnenstad te trekken.

Op de Vismarkt komt, als het aan het gemeentebestuur ligt, een podium met led-schermen en muziek, met daarnaast een lichtshow. Op de Martinitoren worden draaiende lasers geplaatst, die vanuit de wijde omtrek te zien zullen zijn. Mensen die naar het evenement willen, moeten wel door een toegangscontrole. Indien nodig wordt ook de coronacheck ingezet.

“We schatten voor deze editie het publiek tussen de 6.000 en 10.000 mensen”, zo schrijft het gemeentebestuur aan de raad. “We kiezen als locatie het centrum omdat daar het meeste publiek is.
Vanwege de ijsbaan op de Grote Markt is de Vismarkt het meest geschikt. Daarnaast kiezen we voor een langere programmering (van 23:00 tot 01:0) met als hoogtepunt het aftelmoment.

Nog groter in de toekomst
Het gemeentebestuur hoopt, met de komende editie van het aftelmoment, een eerste stap te zetten op weg naar een programma dat mikt op een breder, divers publiek; een jaarwisseling voor iedereen.

“Met nieuwe inhoud gaan we een bijdrage leveren aan een Groningse, gezellige, verbindende, veilige en vuurwerkvrije jaarwisseling”, vervolgt het college. “We voorzien een groeimodel waarin we kunnen toewerken naar een evenement van formaat. We denken hierbij aan een grootschaliger opzet met bijvoorbeeld een spectaculaire droneshow. Ook het programmeren van een artiest van naam zou kunnen. Tevens denken we aan een speciaal side-event vroeg op de avond speciaal voor kinderen.”

Uit de pfd "Invulling jaarwisseling 2021 – 2022 en meerjaren-
perspectief";

In bovengenoemde brief kondigden wij meerjarenbeleid aan, waarmee we
stapsgewijs willen toewerken naar een veilige, gezellige jaarwisseling zonder
vuurwerk.

Er word ook vaak gesproken in steden over: '' dan organiseren we wel een vuurwerkshow'' Dit zal helemaal niet gebeuren, ze hebben liever zo'n vreselijke lichtshow. Maakt mij niet uit maar laat mensen ook gewoon hun vuurwerk afsteken die dat willen. Zijn we allemaal blij.

het doel spreekt hier wel, "stapsgewijs willen toewerken naar een veilige, gezellige jaarwisseling zonder
vuurwerk." en dat is niet enkel in Groningen (zij zijn naar eigen zeggen tegen een lokaal vuurwerkverbod) maar voor Nederland (Groningen gaat uit van een traject naar een landelijk vuurwerkverbod).

Die drie woorden horen niet in dezelfde zin thuis.
Sterker nog: dit draadje hoort zelfs niet eens thuis onder "vuurwerk in de media" op vwc.
Er komt nml geen echt vuurwerk in voor. Er wordt alleen gepraat over een feest en wat leuke gadgets die ze daarbij willen gebruiken, iig géén vuurwerk.
Ik stel voor een draadje te openen mbt lasershows en drones tijdens de jaarwisseling , in een ander forumgedeelte :-)

Nee hij is zelf echt zo'n type... Heeft al vaker uitgesproken voor nationaal verbod te zijn (naast andere lokale ideetjes die hem plaatselijk ontzettend impopulair gemaakt heeft. Denk dat zelfs Rehwinkel nu nog meer geaccepteerd zou worden door de Stadjers hier, en dat zegt wat)

Nee hij is zelf echt zo'n type... Heeft al vaker uitgesproken voor nationaal verbod te zijn (naast andere lokale ideetjes die hem plaatselijk ontzettend impopulair gemaakt heeft. Denk dat zelfs Rehwinkel nu nog meer geaccepteerd zou worden door de Stadjers hier, en dat zegt wat)

pfff, Rehwinkel was tenminste verstandig om zelf op te stappen. Hopelijk komt Schuiling tot dezelfde conclusie (wat een idioot)..

Serieus??? 6 tot 10.000 bezoekers?? Dit is toch een enorme middelvinger naar de zorg? Precies wat gommers zei; ik vind vuurwerk niet belangrijk, ik vind het veel belangrijker wat de oudjaar festiviteiten doen met het aantal besmettingen. Want daar hebben wij wel last van... onbegrijpelijk dit, valt totaal niet te rijmen met het vuurwerk verbod.

Serieus??? 6 tot 10.000 bezoekers?? Dit is toch een enorme middelvinger naar de zorg? Precies wat gommers zei; ik vind vuurwerk niet belangrijk, ik vind het veel belangrijker wat de oudjaar festiviteiten doen met het aantal besmettingen. Want daar hebben wij wel last van... onbegrijpelijk dit, valt totaal niet te rijmen met het vuurwerk verbod.

Plus dat drank en drugs ene veel groter probleem is tijdens o&n vanwege de grote feesten. Net alsof je door het hele land overal een groot festival hebt staan.

Sta je dan als crimineel bestempeld je vuurwerk af te steken in de straat voor je eigen huis met familie/buren , vaste kringen, terwijl in de grote steden 10.000 man bijeenkomen... Schande !

Ik heb vanmiddag juist een mail gestuurd naar alle kamerleden. Dit er helaas niet in meegenomen. Wel die onzinnige burgemeester van Zanen, ook zo’n idioot die eerst een brandbrief ondertekend tbv de zorg en een dag later festiviteiten voorstelt met oudjaar.

Heb alle kamerleden even verteld wat ik van vind. Leugenaars.

6000 tot 10000 man voor een lichtshow en wat muziek en dan ook nog door een toegangscontrole? Nou veel plezier daar in Groningen.

Back
Bovenaan